انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: موشک فونیکس بستر آزمايشی هایپرسونیک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
محققان در مركز تحقيقات پروازی Drayden ناسا در پايگاه نیروی هوایی Edwards کالیفرنیا و مركز هوایی رزمی نيروی دريایی ، قسمت تسليحات China Lake در ارتباط با موشک های هوا پرتاب AIM-54 Phoenix نيروی دريایی كه از خدمت خارج شده اند در حال بررسی و مطالعه می باشند.
موشک فونیکس بستر آزمايشی هایپرسونیک 1
موشک CATM-54C جهت تمرين هدفيابی و قفل بر روی آن

 
 
در سال 1977، طراحی نوع بهبود يافته و پيشرفته موشک فونيكس به نام AIM-54C آغاز شد. در موشک AIM-54C از سامانه ديجيتال هدايت كننده WGU-11/B و كنترل كننده سطوح متحرک WCU-7/B استفاده شد. در نوع C از يک پردازنده ديجيتال 16 بيتی قابل برنامه ‏ريزی استفاده شده است و خلبان خودكار موشک وظيفه سيستم ناوبری اينرسيايی را انجام می دهد. یکی از ویژگی های این موشک مقاومت آن در برابر اقدامات متقابل الكترونيكی دشمن (ECCM) است.
 
انواع تمرينی اين موشک شامل ATM-54C جهت تمرين شليک ، CATM-54C جهت تمرين هدف يابی و قفل بر روی آن، و AEM-54C مجهز به فاصله ‏ياب الكترونيكی بسيار دقيق جهت آزمايش ساخته شدند. اما نوع DATM-54C هيچ وقت ساخته نشد، زيرا همان نوع DATM-54A به منظور تمرين حمل و نقل AIM-54C جهت پرسنل زمينی كفايت مي‏كرد.
 
Hypersonic بعنوان پرواز ايروديناميک در سرعت های 5 ماخ يا بيشتر تعريف شده و بكار گيری موشک های مازاد فونیکس يكی از روش های در نظر گرفته شده به منظور به دست آوردن اطلاعات حیاتی در اين روش (hypersonic) می باشد.
 
اين ماموريت ها روی منطقه نظامی حفاظت شده اجرا خواهند شد كه در آن پرتاب يک موشک فونیکس از يک فروند F-15 متعلق به NASA که با سرعت دو ماخ پرواز می كند و سپس شتاب گيری موشک تا سرعتی برابر پنج ماخ بسته به خط سير تا قبل از اينكه سوخت آن تمام شود مورد نظر است . اين موشک ها در روش ما فوق صوت (Hypersonic) محموله های تحقيقاتی و آزمايشی را با خود حمل خواهند کرد چيزی كه در حال حاضر دستيابی به آن مشكل است.

موشک فونیکس بستر آزمايشی هایپرسونیک 1
یک موشک خنثی فونیکس واقع در زیر بدنه F-15B درایدن ناسا که به عنوان یک وسیله حمل جهت آزمایش برای بدست آوردن داده های Hypersonic مورد ارزیابی قرار گرفت

 
در موشک فونیکس مورد استفاده دراين تحقيقات سر جنگی انفجاری برداشته شده و سيستم های رديابی و هدايت آن با نوع كوچكتر و سبكتری تعويض شده است ، اين موشک ها برای به دست آوردن و ارسال داده های آزمايش از پژوهش در زمینه هایی مانند مواد محافظ حرارتی ، نیروی محرکه Scramjet ، هدايت و نظارت گذار از لايه های مقاومت كننده ايروديناميكی در سرعت های Hypersonic با ابزار و آلات بيشتری تجهيز مي شوند.

در حال حاضر ناسا مشغول طراحی ، تجزیه و تحلیل و آزمايش مقدماتی به منظور بازبينی طراحي بحرانی تا پايان سال 2007 می باشد، به عنوان بخشی از مطالعات اولیه تعدادی پرواز توسط F-15 انجام خواهد شد که بر روی خط مركزی زير بدنه آن يک موشک غير فعال بدون شتاب دهنده اوليه برای تعيين عملکرد هواپيما در زمان حمل موشک نصب خواهد شد.

پروژه براي اجرای پرتاب واقعی به منظور دستيابی به داده های آزمايش پرواز Hypersonic تا به حال تامين مالی نشده و انتظار نمي رود در باره اختصاص منبع مالی برای چنين تحقيقي تا پايان سال 2008  تصميم گیری شود.

موشک فونیکس در زمان خدمت ، سلاح دور برد هوا به هوای خط اول محسوب مي گردید كه توسط ناوگان (اکنون بازنشسته شده) هواپيماهای F-14 ساخت GRUMMAN نیروی دریایی حمل می شد، اين اولين موشک عملياتی هوا به هوای هدايت راداری است كه قادر بود از يک هواپيما در شمار متعدد در مقابل هدف های مختلف پرتاب گردد.
موشک فونیکس بستر آزمايشی هایپرسونیک 1
تکنسین های هواپیما و اویونیک (سیستم های الکترونیک پروازی) درایدن ناسا مخروط دماغ را بر روی یک موشک غیر فعال قبل از قرار دادن در محل زیر بدنه هواپیمای تحقیقاتی F-15B، نصب می کنند

 
موشک فونیکس از سال 1974 تا زمان بازنشستگي در اواخر سال 2004 با اسكادران های شكاری اف-14 به صورت عملياتی خدمت كرد. نيروی دريایی در حال حاضر نيازی به موجودی موشک های فونیکس خود ندارد و تعدادی از آن ها را برای تحقيقات Hypersonic در اختيار ناسا قرار مي دهد.
 
موشک فونیکس تقریبا 3.96 متر طول دارد، 38 سانتي متر قطر ، 36 سانتی متر طول بالک وفاصله دو سر آن 91.44 سانتي متر ، سرجنگی 61 کیلوگرم و وزن 450–470 كيلوگرم مي باشد.

 Thomas Jones از مركز تحقيقات پروازی DRYDEN ناسا مدير گروه تحقيق برای توسعه و ايجاد بستر آزمايشی موشک Hypersonic فونیکس مي باشد. تلاش در جهت توسعه اين بستر آزمايش توسط پروژه Hypersonic و تحت برنامه سازمان هوانوردی ستاد ماموريت تحقيقات هوانوردی NASA پشتيبانی مالی می گردد.
موشک فونیکس بستر آزمايشی هایپرسونیک 1
نمودار مانور پرتاب موشک فونیکس به عنوان بستر آزمایشی Hypersonic
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/forums/topic/29566-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D9%81%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9/