انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه تهران صاحب مجتمع فرهنگی ورزشی 10 طبقه می‌شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دانشگاه تهران صاحب مجتمع فرهنگی ورزشی 10 طبقه می‌شود 1


معاون فرهنگی دانشگاه تهران از ساخت یک مجتمع فرهنگی ورزشی برای دانشگاه تهران خبر داد و گفت: قرار است یک مجتمع فرهنگی ورزشی که دارای 10 هزار متر زیربنا بوده با حمایت بخش خصوصی در هشت تا 10 طبقه ساخته شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجید سرسنگی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی علم در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه سازمان جهانی یونسکو به منظور ترویج علم و فرهنگ در سطح اجتماع فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد افزود: نامگذاری یک روز به نام علم یکی از فعالیت‌های یونسکو برای ترویج علم و فرهنگ در سطح اجتماع است.

وی افزود: نامگذاری روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه برای اولین بار در سال 2001 پایه گذاری شده و این روز در تاریخ 10 نوامبر در سطح کشورهای دنیا جشن گرفته می‌شود. یکی از کهن‌ترین و پرقدمت ترین برنامه‌های یونسکو ترویج علم است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد:‌ترویج علم از منظر یونسکو آموزش علوم مختلف به مردم عادی و تقویت این باور است که گرایش به علم زندگی مردم را ارتقا می‌دهد. در روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه کشورها به این نکته توجه می‌کنند که چگونه علم می‌تواند موجبات توسعه یک کشور و استقرار صلح در جهان را به همراه داشته باشد.

به عقیده کشورهای مختلف از جمله ایران فعالیت‌های دانش محور ودانش بنیان در جامعه می‌تواند هم توسعه دراز مدت و پایدار اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد و هم توسعه فرهنگی و مجموع این دو توسعه باعث ایجاد صلح، آرامش و همزیستی مسالمت آمیز در جهان می‌شود.

سرسنگی با اشاره به سابقه روز جهانی علم اظهار کرد: سابقه روز جهانی علم به سال 1999 باز می‌گردد. در این تاریخ کنفرانس جهانی علم در بوداپست برگزار شد و کشورهایی که در این کنگره حضور داشتند تصمیم گرفتند تا روزی را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه انتخاب کنند.

وی ادامه داد: هرچه علم چه در سطح خواص و اهالی دانشگاه و چه در بین مردم عادی پیشرفت کند باعث باورپذیر کردن قدرت علم برای تغییر زندگی مردم عادی می‌شود. همچنین چنانکه فرهنگ استفاده درست از علم در کشور رواج پیدا کند می‌تواند امیدوار بود که در آینده ناهنجاری‌های اجتماعی مانند فقر، بیکاری و ستیزه‌هایی که بین کشورهای مختلف وجود دارد جای خود را به آرامش، صلح پایدار و زندگی بهتر بدهد. با همین تصور در بسیاری از کشورهای دنیا نه تنها در روز جهانی علم بلکه در طول سال برنامه‌هایی مختلف و وسیعی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران به دنبال توسعه دانش محور است گفت: در ایران شاهد این موضوع هستیم که هرگاه فعالیتی وجود داشته دانش محور بوده و در همه نقاط دنیا کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه به قشر دانشگاهی و عالمان خود توجه زیادی می‌کنند و عالمان نقش بسزایی در توسعه ایفا می‌کنند.



دانشگاه تهران دارای بیش از 180 انجمن علمی است

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشمندان یک کشور پایه‌های توسعه آن کشور هستند افزود:‌ به همین دلیل باید در فعالیت‌های مختلف از علم و عالمان تقدیر ویژه به عمل آید. دانشگاه تهران با توجه به وسعت و دارا بودن بیش از 180 انجمن علمی همواره در حوزه تکریم و توسعه علم در بین دانشگاه‌های کشور و منطقه پیشقدم بوده است.

سرسنگی با اشاره به فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: انجمن‌های علمی دانشگاه تهران ضمن اینکه در طول سال فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهند در روز جهانی علم نیز معاونت فرهنگی دانشگاه با همکاری این انجمن‌ها برنامه‌های زیادی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه تهران امسال برای روز جهانی علم از کمیت و کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: برنامه امسال دارای پنج هدف ترویج تفکر علمی و فراهم کردن زمینه‌های ورود آن به سطح جامعه، ایجاد فضای علمی مناسب برای ارتباط و گفتمان بین بدنه دانشجویان، اساتید و مسئولین برای پیشبرد اهداف علمی مشترک، ایجاد شبکه ارتباطی علمی بین دانشجویان دانشگاه‌های کشور، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های آتی و پرداخت علمی چندجانبه به یکی از بحران‌های جاری کشور و اطلاع رسانی در سطح علوم ا ست.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه تمرکز برنامه امسال روی مسئله آب و بحران آب است اظهار کرد: افتتاحیه این مراسم در تاریخ 18 آبان ماه برگزار می‌شود و برای روز جهانی علم نمایشگاهی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده که تا تاریخ 22 آبان ماه از ساعت 9 صبح تا چهار عصر آماده بازدید علاقمندان است.

سرسنگی ادامه داد: در این نمایشگاه 54 انجمن علمی، مرکز و دانشگاه‌های مختلف مشارکت دارند. در این نمایشگاه علاوه بر دانشگاه تهران، دانشگاه‌های دیگری از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، شهید رجایی، الزهرا و ازاد اسلامی نیز مشارکت دارند و دانشگاه تهران این آمادگی را دارد که در سالهای آینده دانشگاه‌های بیشتری در این نمایشگاه مشارکت کنند و این مراسم در آینده به یک مراسم سراسری بین دانشگاه‌های کشور تبدیل شود. همچنین در این نمایشگاه هفت شرکت دانش بنیان و دو سرای محله که شامل مناطق 12 و 22 تهران هستند حضور دارند و در موضوع آب فعالیت‌های تخصصی انجام می‌دهند.

وی در مورد اختتامیه این نمایشگاه نیز توضیح داد: اختتامیه نمایشگاه مذکور در روز چهارشنبه و با حضور مسئولین دانشگاه و کشور در حوزه آب، انجمن‌های علمی و غیره برگزار می‌شود.



دانشگاه تهران در نمایشگاه مطبوعات امسال غرفه ندارد

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه در مورد حضور این دانشگاه در نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: دانشگاه تهران امسال به دنبال این بود که یک غرفه اختصاصی در نمایشگاه داشته باشد و انتشارات نشریات دانشجویان خود را ارائه دهد اما به علت استقبال زیادی که امسال از نمایشگاه به عمل آمده همه غرفه‌ها پیش فروش شده بود و امکان اینکه دانشگاه تهران دارای غرفه جداگانه باشد نبود اما از سال آینده نشریات دانشجویان دانشگاه تهران در یک غرفه مجزا ارائه خواهد شد.

سرسنگی در مورد برنامه‌های دانشگاه تهران در حوزه نشریات اظهار کرد: قرار است از بین نشریات دانشجویی دانشگاه تهران مطالب منتخبی برگزیده شده و در یک نشریه اختصاصی منتشر شود. در واقع یک هیئت تحریریه مطالب بیش از 400 نشریه دانشجویی را مطالعه کرده و از این نشریات مطالب خوب و مناسب را انتخاب می‌کند و سرانجام همه مطالب انتخاب شده در یک مجله منتشر می‌شود که امیدواریم این مجله در بیرون از دانشگاه نیز ارائه شود.



تاسیس مدرسه قرآنی در دانشگاه تهران

وی در ادامه از تاسیس مدرسه بزرگ قرآنی در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: دانشگاه تهران یک دانشگاه مانوس با قرآن بوده و در این راستا قصد دارد یک مدرسه بزرگ قرآنی افتتاح کند. همچنین در حال تدوین مجله‌ای با مضوع قرآن و عترت در سطوح مختلف است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه هنوز مکان تاسیس مدرسه مشخص نیست افزود: هدف این است که این مدرسه در فضای طرح توسعه دانشگاه تهران تاسیس شود.

رایزنی‌های این امر صورت گرفته و همزمان با اینکه روی ساختار و نرم افزار این مدرسه کار می‌شود در مورد موضوعات سخت افزاری آن نیز اقداماتی صورت گرفته است. از طرف دیگر قرار است این مدرسه در خوابگاه‌های سطح شهر و خوابگاه‌های کوی شعباتی داشته باشد.



احیای دو زمین چمن دانشگاه تهران

سرسنگی با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی در خوابگاه‌های دانشگاه تهران گفت: خوابگاه‌ها می‌توانند یک فرصت خوب برای دانشگاه باشد نه یک تهدید. ما نباید خوابگاه‌ را جایی بدانیم که دانشجو فقط در آن غذا می‌خورد و می‌خوابد و باید امکان انجام فعالیت‌های فرهنگی،‌هنری و اجتماعی برای دانشجویان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به کمبود بودجه در زمینه‌های فرهنگی اظهار کرد: اکثر دانشگاه‌ها از کمی بودجه در حوزه‌های فرهنگی گله دارند و میزان بودجه متناسب با انتظاراتی که از معاونت فرهنگی دانشگاه وجود دارد نیست. البته به طور کلی میزان بودجه آموزش عالی کم است اما هنگامی که این بودجه بین معاونت‌های مختلف تقسیم می‌شود سهم حوزه فرهنگی کمتر از حوزه‌های دیگر است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر این دیدگاه بین مسئولان ارشد وجود داشته باشد که باید به روح و روان دانشجویان مانند آموزش و پژوهش توجه شود این مشکل برطرف خواهد شد.

سرسنگی با اشاره به برنامه‌های اخیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران دارای دو زمین چمن بود که به دلیل عدم مراقبت رو به نابودی می‌رفت. همچنین یکی از استخرهای دانشگاه دارای وضعیت مشابه بود. در دو ماه اخیر دانشگاه تهران با بخش خصوصی وارد مذاکره شده و زمین چمن احیا شده و تبدیل به آکادمی فوتبال دانشگاه تهران شده است. همچنین استخر به یک استخر سرپوشیده چهارفصل تبدیل شده است.



انتهای پیام