انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تلاش خودروسازان روس برای ورود به بازار خودروی ایران
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مهندس اشکان معصومی/ «مجله ماشین» - پس از خودروسازان چینی، حالا نوبت به خودروسازان روس رسیده که برای ورود به بازار ایران تمایل نشان دهند. سال قبل، روسیه اعلام کرده بود که در صورت توافق هسته‏ای ایران با 1+5، برای ورود به بازار خودروی وسیع ایران آمادگی دارد. به همین علت با آغاز نشست‏های 1+5، در سال 93 زمزمه‏هایی از احتمال ورود محصولات چند کمپانی خودروساز روسیه شنیدیم، ولی پس از چند ماه به دست فراموشی سپرده شد.

در تمام این مدت، متخصصان صنعت خودرو بر این اعتقاد بودند که حضور خودروسازان روس در ایران، به دلیل عدم برخورداری روسیه از دانش فنی لازم و تکنولوژی مناسب در صنعت خودرو، مقرون به صرفه نخواهد بود و با ریسک بالایی همراه خواهد شد. این همان عقیده‏ای است که قبل از ورود خودروسازان چینی به ایران نیز توسط منتقدان و متخصصان صنعت خودرو ابراز شده بود.



آمدن یا نیامدن؟ مسئله این است

از ماه نوامبر سال گذشته و با سفر «آلکسی اولیوکایوف» وزیر توسعه اقتصادی روسیه به ایران، چند شرکت خودروسازی روس مانند Lada، Avtovaz، Kamaz، Gaz و Atava مذاکرات اولیه برای راه‏اندازی خطوط مونتاژ خودرو در ایران را انجام داده‏اند، ولی هنوز توافق نهایی و جدی در این خصوص صورت نگرفته است.

خودروسازان کشور پهناور روسیه برای جبران کاهش میزان فروش در بازار داخلی خود، در حال بررسی بازار خودروی کشورهای خاورمیانه، کشورهای استقلال یافته شوروی، قاره آفریقا و آمریکای لاتین هستند. این در حالی بوده که در سال 2014 میزان فروش خودروهای روسی در بازارهای داخلی بیشتر از 11 درصد کاهش داشته و پیش‏بینی شده که این روند در سال 2015 نیز ادامه یابد.

روسیه امیدوار است بعد از برداشته شدن تحریم‏ها به توافقات اقتصادی جدیدی با ایران دست یابد. البته شرکت‏های روسی می‏دانند که در این صورت، برای ورود به بازار گسترده ایران با رقبای اروپایی و آمریکایی بزرگی مواجه خواهند بود. این رایزنی‏ها و مذاکرات در شرایطی صورت می‏گیرد که خود روسیه مورد تحریم کشورهای غربی قرار گرفته و این روزها شاهد رکود صنعت خودروسازی این کشور هستیم، چرا که بسیاری از خودروسازان معتبر جهان، فعالیت‏های تولیدی خود را در این کشور متوقف کرده و یا به حال تعلیق در آورده‏اند.

هم‏زمان با کاهش تولید خودروسازان روس، افت ارزش واحد پول این کشور یعنی «روبل» باعث کاهش و تضعیف توان خریداران و مشتریان خودروی آن شد. عواملی مانند بی ثباتی اقتصادی روسیه، تحریم توسط کشورهای اروپای غربی و خروج خودروسازان غربی از این کشور، کاهش توان خرید مردم روسیه، افزایش هزینه‏های تولید به موازات کاهش ارزش روبل، از جمله دلایل توجه و تمرکز خودروسازان روس به بازار رو به رشد ایران بوده است.

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، طی سال‏های گذشته، با وجود اینکه ورود خودروسازان چینی به ایران همانند یک کابوس به نظر می‏رسید، به دلایل تحریم‏های اقتصادی و لزوم تنوع بازار خودرو، پای خودروهای چینی به بازار ایران باز شد و در حال حاضر در داخل کشور، شاهد تردد انواع و اقسام خودروهای چینی در کلاس‏های مختلف هستیم.

حال که توافقاتی با کشورهای غربی صورت گرفته و احتمال ورود خودروسازان معتبر اروپایی به بازار ایران افزایش یافته، واقعاً حیف است که بخواهیم از دانش فنی دسته دوم روس‏ها و چینی‏ها استفاده کنیم. با وجود اینکه چینی ها در صنعت خودروسازی نسبت به روسیه تازه کار هستند، ولی نمی‏توان از برنامه بلندمدت آنها برای حضور در بازارهای جهانی، مخصوصاً بازارهای اروپا وآمریکا چشم پوشی کرد.

چینی‏ها بر خلاف روس‏ها، توجه ویژه‏ای به تحقیقات خودرو دارند و با تأسیس مراکز تحقیقاتی و طراحی در کشور‏های مطرح در صنعت خودروسازی، نسبت به بهبود شرایط خود اقدام کرده‏اند. البته شراکت با خودروسازان چینی یا روس‏ برای صنعت خودروی ایران، پایان راه نبوده و شاید باز هم در آینده‏ نزدیک بتواند با شرکای اروپایی، ژاپنی و کره‏ای معتبر شراکت کند.

در حال حاضر می‏بینیم که پس از گذشت حدود نیم قرن از حضور خودروهای روسی «لادا» در ایران، واردات مدل‏های «کالینا» و «ریوا» به کشور مجاز شده و قرار است پس از تحقیق در بازار خودروی ایران، ظرف 2 سال آینده این دو مدل در داخل ایران تولید شوند. همچنین در سال‏های گذشته شاهد واردات مدل‏های ون کمپانی‏های Gaz و Kamaz به کشور بوده‏ایم که بیشتر برای مصارف حمل و نقل شهری مورد استفاده واقع شده‏اند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تلاش خودروسازان روس برای ورود به بازار خودروی ایران 1