انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نمونه ای خاص از یک خودروی شهری + عکس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
امیرحسین پورسینا/ «مجله ماشین»-اتومبیلی که تصاویر آنرا مشاهده می کنید یک تویوتا کورولای نسل 6 مدل 1990 است که قبلا در رقابت های اسلالوم کشورحضور داشت و حالا مدتی است در رقابت شتاب شرکت می‏کند.کورولاهای نسل ششم هستند از سال 1987 تا 1991 به تولید رسیده اند که اکثراً دیفرانسیل جلو هستند.

دراین اتومبیل که بهسازی شده یک ورودی هوا به درستی روی در موتور جا گرفته، چرا که اینترکولر پیشرانه‏ به صورت استاندارد بالای آن و درست روی در سوپاپ است.

با ورود به خودرو با کابینی متفاوت روبه‏رو می‏شویم. اولین موردی که جلب توجه می‏کند، رول بار قسمت جلو و پس از آن نمایشگرهای کیلومترشمار و از همه مهم‏تر ترمز دستی هیدرولیکی آن است!

کابین این خودرو نیز همانند بیرون بازسازی هایی را به خود دیده است. رو دری‏های خودرو نو و چرم آنها به تازگی روکش شده است. صندلی‏های آن ریکارو و کمربندهایش نیز اسپارکو مخصوص مسابقه است.

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، این اتومبیل برای مسابقات اسلالوم آماده‏سازی شده و ترمز دستی هیدرولیکی به همین منظور برایش تعبیه شده است. صندلی‏های عقب هم تودوزی و شبیه صندلی‏های جلو چرم و جیر شده‏اند. داخل اتاق خودرو غربیلک فرمان OMP با توپی جدا شونده، پدال‏های اسپرت لاین و دورشمار Monster و بوست کنترلر AEM دیده می‏شود که برای یک نمونه مسابقه‏ای مناسب هستند.

زمانی که در موتور خودرو باز می‏شود، با یک پیشرانه قدرتمند روبه‏رو می شویم. یک موتور 4 سیلندر معروف که تا چند سال پیش نیز به تولید می‏رسید، پیشرانه‏ای که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده با کد 3S GTE شناخته می‏شود، 4 سیلندر به حجم 1998 سی‏سی و دو میل سوپاپ و 16 سوپاپه است. این پیشرانه در 4 نسل به تولید رسیده که در نسل آخر روی خودرویی با نام تویوتا کالدینا GT نصب شده بود. پیشرانه‏ای که در حال حاضر روی آن است همان نسل چهارم و با قدرت 256 اسب‏بخار در 6200 rpm و گشتاور 324 نیوتن‏متر در 4400 rpm بوده که این قدرت و گشتاور در حالت استاندارد جالب توجه است. قطر سیلندر در کورس پیستون آن 86 در 86 میلی‏متر و تراکم آن نیز 9 به 1 است.

این پیشرانه به یک جعبه دنده 5 سرعته تویوتا سلیکا متصل است و دسته موتورها نیز بهینه‏سازی شده اند. پلوس نیز دو تکه شده و در توانایی حرکتی خودرو نقش بسزایی داشته است. این اتومبیل به دلیل اینکه برای شهر آماده شده از سیم کشی و کامپیوتر استاندارد بهره می‏برد. لوازم در نظر گرفته شده برای موتور آن، رگلاتور بنزین، بوست کنترلر و واترمتانول اینجکشن AEM در کنار B. O. V از برند معروف Greddy هستند. سیستم اگزوز از جلو تا عقب به علاوه منبع اگزوز دست ساز و از جنس استیل است.

زمانی که خودرو روشن می‏شود، آن چنان صدای بلندی نمی‏شنوید و اینجا مشخص می‏شود این یک خودروی شهری قدرتمند است نه بیشتر و نه کمتر. این اتومبیل دارای جعبه دنده نرم و با تعویض دنده‏های خوب است. زمانی که پا را روی پدال گاز فشار می‏دهید، شاهد صدای سوت توربو و هرزگردی خودرو هستیم. دیسک و صفحه و فلایویل با مدل افترمارکت تعویض شده است. و جالب اینکه همه ادوات خودرو،از جمله کولر آن کار می‏کند!

با اینکه اتومبیل مورد بررسی حالت بلاتکلیفی بین شهری و مسابقه‏ای بودن دارد، در هر دو میدان به خوبی خود را نشان می‏دهد. سیستم تعلیق آن استاندارد و فقط فنرهای آن از  نوع غیر کارخانه ای و برند معتبر است. ترمزهای این تویوتا که یکی از مهم‏ترین قسمت‏های آن به حساب می‏آید 4 چرخ دیسک شده و دیسک‏های جلو از حالت استاندارد بزرگ‏تر و خنک کن دار است.

از تغییرات دیگری که روی این کرولا صورت گرفته می توان به بهینه‏سازی رادیاتور برای خنک کاری بهتر و در نظر گرفتن یک چیپ ست برای ECU (برای سوخت رسانی بهتر در دورهای بالا) اشاره کرد. در کل، این خودرو لوازم اضافی چندانی ندارد، اما با همه این تفاسیر، به ثبت رساندن زمان 95/13 ثانیه کار کمی نیست.

از آقایان پدرام بابایی مالک خودرو محمد جامعی زاده به جهت همکاری در تهیه این مطلب تشکر می کنیم .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نمونه ای خاص از یک خودروی شهری + عکس 1