انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: در مورد کادیلاک نخست وزیری ایران بیشتر بدانید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مهندس برزو سپاسی/ «مجله ماشین» - «علی امینی» در سال 1284 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. پدر او «محسن امین الدوله» بود که با دختر مظفرالدین شاه ازدواج کرد. علی پس از اتمام تحصیلات خود در مدرسه دارالفنون تهران، برای ادامه تحصیل در رشته حقوق و اقتصاد به فرانسه رفت و تا دریافت مدرک دکترای اقتصاد در آنجا ماند. پس از بازگشت به ایران در ابتدا در دادگستری مشغول به کار شد ولی بعدها به وزارت مالیه نقل مکان کرد.

در 1321 به خارج از ایران رفت و چند سال بعد به کشور باز گشت و به علت دانش و تجربه، مصدق او را برای وزارت کشور به شاه پیشنهاد داد که البته در نهایت به مقام وزارت اقتصاد و دارایی منصوب گردید.

پس از وقایع 28 مرداد 1332 او در مقام خود باقی ماند و در نهایت در 16 اردیبهشت 1340 به مقام نخست وزیری ایران رسید. البته به دلیل ریشه قاجاری، شاه هیچ‏گاه نتوانست به او اعتماد کند. لقب نخست وزیر یا صدر اعظم در کشورهای مشروطه پادشاهی و بسیاری از کشورهای جمهوری، به رئیس هیئت وزیران گفته می‏شود. در ایران دوره قاجار، صدر اعظم به دستور مستقیم شاه انتخاب می‏شد و او وزارتخانه‏های مختلف را اداره می‏کرد. در نظام جمهوری اسلامی نیز این مقام وجود داشت و تا سال 1368 که قانون اساسی مورد بازنگری قرار گرفت 5 نخست وزیر منصوب شده بودند.

در سال‏های دهه 1330 و 40، اتومبیل نخست وزیری که پس از شاه، بالاترین مقام در کشور را داشت، پلاک شهربانی مخصوص داشت که به صورت پرچم ایران با عدد 1 در وسط آن بود. علی امینی در آن دوران، مالک یک دستگاه کادیلاک سدان دویل مدل 1960 بود. این کادیلاک معمولاً در حال عبور از خیابان‏ها با یک اتومبیل اسکورت مرسدس بنز 180 مشکی رنگ که روی سقف آن یک بلندگو نصب شده بود، دیده می‏شد. اسکورت دارای پلاک مخصوص اسکورت دو رقمی بود.

کادیلاک در سال 1960 به مدل 59 که توسط آقای «هارلی ارل» طراحی شده بود شباهت زیادی داشت. البته طبق سنت محصولات GM در آن سال‏ها، مبنی بر اعمال تغییرات هر چند اندک در محصولات سال‏های گوناگون، تفاوت‏هایی بین این دو مدل وجود دارد. با بازنشست شدن آقای «ارل» از مدیریت بخش طراحی، آقای «بیل میچل» جایگزین وی شد و عملاً پروژه فیس لیفت کادیلاک برای سال 1960 توسط وی به انجام رسید.

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، در بخش دماغه خودرو، جلو پنجره ساده‏تر شده ولی همچنان چهار چراغ گرد در آن دست نخورده باقی مانده بود. بدنه با نگاهی به هواپیماهای جت طراحی شده و این باعث شد که امروزه در ردیف بی‏نظیرترین کلاسیک‏های تمام دوران طبقه‏بندی شود. گلگیرهای عقب کاملاً به سمت بالا آمده و یادآور بال‏های هواپیما بودند.

در 1959 چهار چراغ گرد کوچک روی آنها وجود داشت ولی در 1960 این بخش اتو کشی شده و یک چراغ ساده جایگزین قبلی آن شد. البته کادیلاک دامنه‏ای از بدنه‏های مختلف را هم برای آن در نظر گرفته بود که مدل‏های سدان با 4 و 6 شیشه، کوپه، کروکی و لیموزین را در بر می‏گرفت. پیشرانه مورد استفاده برای همه مدل‏ها، یک نمونه 8 سیلندر V شکل به حجم 390 اینچ مکعب بود که 325 اسب‏بخار قدرت داشت. مجله Car Life در آن سال، این خودرو را بهترین انتخاب در رده خودروهای لوکس دانست.

«علی امینی» در دوره نخست وزیری خود اقداماتی از جمله آزادی فعالیت احزاب سیاسی از جمله جبهه ملی، اصلاحات ارضی و مبارزه با فساد را انجام داد. اصلاحات ارضی گرچه با اهداف انسان دوستانه‏ای به انجام رسید، ولی در واقع خسارت‏های زیادی به کشاورزی ایران وارد کرد. طبق این قانون زمین‏های بزرگ از زمین‏داران بزرگ به کشاورزان خرد واگذار شد و به دلیل ناکارآمدی کشاورزی در زمین‏های کوچک و دانش پائین مالکان جدید کشاورزی کشور در عمل افول زیادی کرد.

امینی در تنظیم بودجه سال 1341 به دلیل اختلافاتی که با شاه پیدا کرد استعفا داد. او در اواخر عمر در فرانسه زندگی می‏کرد و کتابی تحت عنوان «خاطرات شفاهی ایران» را به رشته تحریر در آورد. وی در 21 آذر 1371 در پاریس در گذشت.

سرنوشت کادیلاک نخست وزیری ایران نامعلوم است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در مورد کادیلاک نخست وزیری ایران بیشتر بدانید 1