انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پوشش نا مناسب بازیگران شهرزاد نگران کننده است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نمایش صحنههای میخوارگی، بهرهگیری از برخی دیالوگهای ناشایست، پوشش نامناسب بازیگران زن در برخی صحنهها و اهانت به قومیتها که بهتازگی نمونهای از آن حاشیهساز شده، اوضاع شبکه نمایش خانگی را نگرانکننده نشان میدهد

سریال های شبکه نمایش خانگی و تاثیرش بر تلویزیون
یک روزنامه که رسانه صدا وسیما است در گزارشی به نقد شبکه خانگی پرداخته است . در این مطلب که با عنوان «میوههای ممنوعه در شبکه نمایش خانگی» منتشر شده آورده است :

شبکه نمایش خانگی که در دهه ۷۰ و با هدف حمایت از سینما، ارتقای فرهنگ عمومی و مقابله با تهاجم فرهنگی به وجود آمد و پس از تاسیس موسسه رسانههای تصویری و با ایجاد موسسات خصوصی، فعالیت آن شکل گسترده تری به خود گرفت، در این سالها و بهویژه در این چند وقت اخیر نه تنها از اهداف و آرمانهای اولیه فاصله گرفته، بلکه حتی مخالف و معکوس اهداف تعریف شده اش عمل میکند.شبکه نمایش خانگی چندی است آثاری تولید میکند که در آن مصداقهای ناهنجاری به چشم میخورد و برخی از صاحبان فیلم و سریالها با سوءاستفاده از فضای باز موجود، دست به ترفندهایی گاه غیراخلاقی و منافی باورها و اعتقادات عمومی مردم برای جذب بیشتر مخاطب میزنند.

سوال اینجاست که چه شد چاقو دسته خود را بریده و نهادی که قرار بود اتفاقات خوبی را رقم بزند، حالا باعث تبعاتی منفی در جامعه شده و هم به دلیل کارکردی معکوس صدای اعتراض اهالی سینما و تلویزیون را هم بلند کرده است؟

به نقل از سیمرغ نهادهای ارزشیابی و نظارت در حوزه تولید و نمایش فیلم و سریال باید با آگاهی به حساس بودن مسئولیت خود، نقش نظارتیشان را به بهترین شکل ایفا کنند تا تبعات منفی و مخرب سهل انگاریها و خطاهای برخی، منجر به این نشود که به جای مقابله با تهاجم فرهنگی، با آن همراه شویم. نمایش صحنههای میخوارگی، بهرهگیری از برخی دیالوگهای ناشایست، پوشش نامناسب بازیگران زن در برخی صحنهها و اهانت به قومیتها که بهتازگی نمونهای از آن حاشیهساز شده، اوضاع شبکه نمایش خانگی را نگرانکننده نشان میدهد و نیاز به نظارت جدیتر وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی ماجرا را گوشزد میکند.

این روزنامه در این گزارش به سراغ محمدحسین فرحبخش، تهیهکننده و کارگردان سینما رفته است . او نارضایتی خود را از شبکه نمایش خانگی اعلام کرد و گفت: هیچکدام از سریالهای شبکه نمایش خانگی همچون قهوه تلخ، شاهگوش، دندون طلا و شهرزاد با موفقیت روبهرو نشده و همه آنها هم شکست خوردهاند، چون من آمار دقیق این حوزه را دارم.

این کارگردان که امسال با فیلم «آبنبات چوبی» با بازی رضا عطاران قصد حضور در جشنواره فیلم فجر را دارد، ادامه داد: من کلا مخالف ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی هستم. برای اینکه سینما را نابود میکند و تماشاگرانش را کاهش میدهد. چون سینما یک محدودیتهایی دارد و ما براساس این محدودیتها فیلم میسازیم. پس باید نهادهای دیگر وزارت ارشاد هم تابع همان محدودیتها، قوانین و مقرراتی باشند که سینماگران از آن تبعیت میکنند.

در ادامه این گزارش به سراغ احمد نجفی، بازیگر مشهور سینما هم رفته است.

او ریشه اتفاقات پیش آمده و وضعیت نگران کننده شبکه نمایش خانگی را دوگانگی معیارها و قوانین در فضاهای عرصه هنرهای نمایشی دانست و گفت: نمیشود در جایی یک ضابطه وجود داشته باشد و در جای دیگر یک قانون دیگر حاکم باشد. نتیجهاش همین اوضاع کنونی شبکه نمایش خانگی میشود. ممکن است برخی از این آثار مشتری هایی پیدا کند، اما به روحیه و روان یک ملت لطمه میزند. تهیهکنندهها هم از این دوگانگی آسیب میبینند و گیج میشوند. آنها محصول مشابهی را برای تلویزیون میسازند و فکر میکنند، میتوانند آن را بدون مشکل در تلویزیون نمایش دهند، اما بعد از ممیزی فریاد و فغانشان بالا میرود که این سریال من نیست و صحنه های آن را درآوردند.

بازیگر نقش ماندگار کارآگاه علوی درباره راهکار این مشکل بیان کرد: بالاخره یک جایی مسئولان ارشاد و رسانه ملی باید طی گفتوگوهایی سازنده به یک نقطه مشترک برسند و یک همصدایی را به وجود بیاورند. با اینکه مدیوم های تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی تفاوتهایی با هم دارند، اما به لحاظ حفظ ارزشها و اعتقادات مردم هیچ فرقی میان این رسانهها وجود ندارد و همه باید از قانون تبعیت کنند.

نجفی که امسال به عنوان تهیه کننده فیلم «من یک ایرانیام» با بازی علیرضا حیدری را در جشنواره فیلم فجر دارد، شبکه نمایش خانگی را تهدیدی برای تلویزیون دانست و گفت: قول میدهم اگر شبکه نمایش خانگی با همین معیارهای آزاد و رها سریال بسازد، متاسفانه تلویزیون که مخاطب خیلی وسیعتری دارد، از دهن میافتد،. چون مردم این آثار را به عنوان سریال میخرند و دیگر به سریالهای رسانه ملی اهمیت نمیدهند.