انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ملودی های پاشایی در آلبوم علی لهراسبی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
علی لهراسبی خواننده خوش صدای موسیقی پاپ کشورمان 5 آلبوم «دریایی ها»، «مثلث»، «14»، «تصمیم» و «روبات» را در کارنامه هنری خود به یادگار دارد. لهراسبی که اجراهای زنده بی نظیری را در کنسرت هایش مشاهده می کنیم، تک قطعه های موفقی چون «ساعت 8»، «تنها که میشی» و «شب تاریک» را منتشر کرده است که به دلیل رابطه دوستانه اش با زنده یاد مرتضی پاشایی، پس از بازگشت از مراسم خاکسپاری وی، قطعه «شب تاریک» را آماده و روز بعدش منتشر کرد.



ملودی های پاشایی در آلبوم علی لهراسبی 1

در سال های اخیر با توجه به نوع انتخاب ملودی و ترانه در آلبوم هایتان و همچنین با در نظر داشتن فضایی که بر تک قطعه هایی که به تازگی منتشر کردید مانند «تنها که میشی» و «تا وقتی با منی» حاکم است، شاهد تغییراتی در فضای کاریتان بودیم. با در نظر داشتن این موضوع در آلبوم جدید علی لهراسبی باید شاهد چه تغییراتی باشیم؟

در آلبوم جدیدم تغییرات کمی بیشتر است اما 50 درصد از فضا آلبوم، فضای قبلی موزیک من و 50 درصدش خیلی جدیدتر است. در آلبوم جدیدی تنظیمات خیلی جدیدتر و به روزتر است، وظیفه یک خواننده به روز بودن موزیکش است. البته برخی از هواداران و شنونده های خاص من که سال ها است موسیقی من را دنبال می کنند به تغییر فضا معترض بودند که در درجه اول از آن دوستان به خاطر سلیقه خوبشان تشکر می کنم.

در درجه دوم به این دوستان می گویم کار حرفه ای خاص بودن در یک مقوله یا محدود بودن در یک استایل را نمی طلبد به این معنا که کاری را که قبلا انجام داده ام را باید ارتقا بدهم یا اینکه تعویض کنم چون اگر همش در فضاهای قبلی کار کنم، به تکرار می رسم، من نمی توانم همه موزیک هایم را شبیه دلنوازان یا تنها نرو درست کنم البته در آلبوم جدیدم آن فضاها را به شکل بهتری تجربه می کنم اما سراغ فضای جدید هم می روم و کارهای ماژور می خوانم.

آلبوم جدیدتان چه زمانی منتشر می شود؟ با چه دوستانی در این اثر همکاری دارید؟

سعی مان بر انتشار آلبوم تا پایان امسال است اما با توجه به کیفیتی که در ذهنمان ترسیم کردیم، فکر می کنم این اتفاق نیفتد. بهروز صفاریان، فؤاد غفاری، گروه پازل بند، حمید نصرالهی، مونا برزویی، زهرا عاملی، حدیث دهقان، حسین قربانپور، مهرزاد امیرخانی، نوید میرزایی و معین راهبر از دوستانی هستند که در این آلبوم با آن ها همکاری دارم.

نام آلبوم جدید مشخص نشده؟

هنوز اسمی را انتخاب نکردم. انتخاب اسم آلبوم یک بخش بسیار مشکل است.


ملودی های پاشایی در آلبوم علی لهراسبی 1

در آلبوم «ربات» چند ملودی از مرتضی پاشایی داشتید. در آلبوم جدید هم از ساخته های مرتضی پاشایی دارید؟

در آلبوم جدید دو کار از مرتضی پاشایی دارم. فعلا که چند کار از ساخته های مرتضی داشتم که نمی دانم چه کسی این کار را انجام می دهد اما کار صحیحی نیست که ماکت هایی را که مرتضی برای من خوانده بود را منتشر می کنم نه بخاطر اینکه من این کارها را خواندم یا می خوانم بلکه هیچ خواننده ای دوست ندارد ماکتش منتشر شود آن هم مرتضی پاشایی با آن صدای خاص و وسواسی که در کارها داشت.

نمی دانم هدف از انجام این کارها چیست در حالی که وقتی یک خواننده حواسش به رزومه اش است، از لحاظ روانی دوست ندارد ماکت هایش منتشر شود خصوصا که این موزیک به فرد دیگری داده شده باشد و آخرین چیزی که در این باره می گویم این است که فکر می کنم خود مرتضی از این کار راضی نیست که متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است نه تنها درباره موزیک من بلکه درباره خیلی از موزیک هایی که مرتضی آن ها را واگذار کرده بود.

قبول دارید که تیتراژ «پیله های پرواز» پررنگ ترین نقش را در معرفی شما به مخاطبان تلویزیون بازی کرد؟

صددرصد این اثر نقطه عطف کار من و یک همکاری خیلی خوب و عجیب و غریب با بهروز صفاریان بود. با «پیله های پرواز» اتفاق خیلی بزرگی هم برای کار و هم برای من افتاد.

در روند تولید یک تیتراژ معمولا چقدر به ارتباط مفهومی بین ترانه، ملودی و مضمون آن سریال دقت می کنید؟

صددرصد خیلی زیاد. تیتراژ باید به خوبی مکمل فیلم یا سریال باشد چون وقتی یک نفر سریالی را می بیند باید انتظار داشته باشد که موزیکی متناسب با آن را گوش دهد. اگر خواننده به این نقطه نزدیک شود موفق می شود هم چنین با توجه به حساسیت هایی هم که وجود دارد باید این موزیک هوشمندانه تهیه شود به نحوی که موزیک غیر از سریال هم قابلیت شنیده شدن داشته باشد و بتواند در فهرست موسیقی مورد علاقه مردم قرار بگیرد. اگر این دو عامل کنار هم قرار بگیرد اثر تولیدی تبدیل به یک تیتراژ موفق می شود که خیلی هم کم پیدا می شود به همین دلی لاست که تیتراژهای تلویزیون و سینمای ما غالبا چنین فاکتورهایی را ندارند.


ملودی های پاشایی در آلبوم علی لهراسبی 1

تیتراژ جدیدی در دست تهیه دارید؟

فعلا در حال مذاکره هستیم، تیتراژ خواندن من هم یک مقدار داستان های مربوط به خودش را دارد.

«من و ما» یکی از آلبوم های گروهی بود که با حضور شما و 10 تن از دیگر خواننده های پاپ منتشر شد. تجربه حضور در این آلبوم گروهی چطور بود؟ فکر می کنید حضور در چنین آلبوم هایی می تواند نقشی در بیشتر شنیده شدن صدای آن خواننده داشته باشد؟

فکر می کنم اگر کارها خوب باشد مردم آلبومش را گوش می دهند ولی باید یکدست باشد و اگر قرار است که آلبوم گروهی باشد باید خواننده ها با هم همدل باشند. من تجربه بدی از این آلبوم نداشتم و قطعه من، «گل رز» هم خوب شنیده شد. در یک آلبوم گروهی باید به موارد بیشتری دقت شود. همان طور که آن آلبوم بهتر از این ها می توانست گزیش و تولید شود اما نهایتا مردم آلبوم های گروهی را دوست دارند.

با توجه به درخواست همیشگی شما و تعدادی از خواننده ها مبنی بر اینکه موزیک بتواند از رسانه ای تصویری برخوردار باشد و با در نظر گرفتن اهمیت تصویر در ارائه هر چه بهتر موسیقی، تصمیم دارید اثر جدیدی را همراه با موزیک ویدئو منتشر کنید؟

در حال درست کردن دو ویدئو هستم اما از همین الان نگرانم که کجا پخش شود البته حتما آنها را در آلبومم قرار خواهم داد. اما واقعیت این است که هنوز رسانه محکمی برای موسیقی وجود ندارد. در این راستا یکسری شبکه ها هستند که مورد تایید نیستند و قاعدتا ما هم به آن ها موزیک هایمان را نمی دهیم چون موزیک ها و ویدئوهای ما مجاز است و باید در رسانه های مجاز منتشر پخش شود.

البته با دریافت مجوز از سایت های معتبر هم پخش می شود اما مردم باید از تلویزیون ببینند تا بازخورد حرفه ای آن را شاهد باشیم که تشکیل یک شبکه داخلی مجاز با رعایت چارچوب های ارشاد به تحقق این موضوع بسیار کمک می کند.


ملودی های پاشایی در آلبوم علی لهراسبی 1

لطفا نظرتان را به اختصار درباره این اسامی بیان کنید.

بهروز صفاریان: یکی از موسیقیدان های به نام و به اعتقاد من بهترین تنظیم کننده ایران

مرتضی پاشایی: نبض احساس و کسی که حسش برای همیشه در موسیقی مملکت ما جاودان شد و یادش در قلب همه ما

آلبوم «تصمیم»: آلبومی مظلوم و یکی از بهترین آلبوم های من

چای: یکی از ضروریات زندگی است با وجود اینکه خوردن زیادش ضرر دارد

بابک جهانبخش: یکی از خواننده های موفق

برنامه ریزی تان برای برگزاری تور کنسرت هایتان چیست؟

برای شهرستان ها که چند کنسرت دارم که در تاریخ 17 دی ماه در اصفهان 23 و 24 بهمن ماه در کرمانشاه اجرا دارم و کماکان در آرزوی کنسرت تهران به دلیل اینکه سالن خالی وجود ندارد هستم.
سپاس
پاشایی جایی Tongue