انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیوگرافی Bryan Cranston ( برایان کرانستون )
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بیوگرافی Bryan Cranston ( برایان کرانستون ) 1

برایان لی کرانستون، بازیگر، صدا پیشه، نویسنده و کارگردان آمریکایی که بخش مهمی از شهرتش را مدیون نقش والتر وایت در سریال درام جنایی بسیار موفق Breaking Bad (2008، شبکه AMC) است؛ نقشی که با ایفای آن سه بار پیاپی جایزه ی بازیگر اصلی برتر Emmy Awards را از آن خود کرد. دیگر نقش معروف او، «هال» در سیتکام Malcolm in the Middle می باشد.

دوران کودکی
کرانستون در کانوگا پارک کالیفرنیا زاده و بزرگ شد. مادرش آدری پگی سل، بازیگر رادیو و پدرش (در گذشته مدتی نیز بوکس کار می کرده) جوزف لوییس کرانستون نیز بازیگر بود. برایان دومین فرزند خانواده بود. اصلیت پدری او اتریشی، آلمانی و ایرلندی است و اجداد مادری اش مهاجرانی از آلمان بوده اند. او در مورد والدینش اظهار داشته که آدم های فقیری بوده اند و توانایی اداره ی مخارج را نداشته اند و از همین رو خانه شان از آنها سلب حق رهن شده بود.
پدر برایان شغل های متعددی را پیش از بازیگری امتحان کرده بوده اما نقش های زیادی را نمی توانسته مال خود کند تا امورات خانواده اش را تامین کند و سرانجام خانواده را در 11 سالگی برایان ترک می کند وتا یک دهه بعد زمانی که برایان و برادرش تصمیم می گیرند راه او را ادامه دهند یکدیگر را نمی بینند. کرانستون اعلام کرده که پرتره ی والتر وایت از روی پدرش الگوبرداری شده که «گویی تمام بار دنیا بر روی دوش او حمل می شود». برایان بخشی از زندگی اش را پیش پدر بزرگش سپری کرده و در مزرعه ی او به مرغداری مشغول بوده است. او از دبیرستان کانوگا پارک فارغ التحصیل شد و مدرک علوم جنایی را از کالج لس آنجلس والی در سال 1976 دریافت کرد.

بیوگرافی Bryan Cranston ( برایان کرانستون ) 1

دوران حرفه ای
کرانستون پس از کالج، بازیگری را در تئاتر های محلی و منطقه ای آغاز کرد. اولین کارش در کار «دره سن فرناندو» در تئاتر گرانادا بود. کار او به خاطر احساس والدینش درباره ی بازیگری تا اواخر دهه ی هشتاد نامنظم بود. در اواخر دهه هشتاد که روند کاری اش پیوسته شد بیشتر نقش های جزیی و تبلیغات را به او می سپردند.
صدا پیشگی او از دوبله ی انیمیشن های ژاپنی آغاز شد (با نام هنری لی استون)؛ کارهایی مانند Royal Space Force: The wings of Honneamise, Macross Plus و Armitage III: Poly-Matrix.
دیگر کارهای دهه ی 80 او عبارتند از:
سریال کوتاه Raising Miranda سال 1988
سریال شبکه ی HBO «از زمین تا ماه»
فیلم That thing you do

اما یکی از شناخته شده ترین کارهایی که کرانستون در آن حضور داشته «نجات سرباز رایان» اسپیلبرگ ( 1998) است که در آن نقش کلنلی را بر عهده داشت که بر نجات رایان پافشاری می کرد.
از دیگر کارهای دهه نود او می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سریال Seinfeld در نقش دکتر واتلی 1994-97
سیتکام پادشاه ملکه ها در نقش تیم ساکسکی همسایه داگ هفرنان 1999
یک اپیزود از سریال X-files نوشته Vince Gilligan (نویسنده ی Breaking Bad) 1998
نویسندگی و کارگردانی فیلم «آخرین فرصت»1999
بی شک نقطه عطف کارهای کرانستون در این سال ها، ایفای نقش والتر وایت در سریال رکورد شکن Breaking Bad بوده؛ یک معلم شیمی دبیرستان که پس از اطلاع از ابتلای خویش به سرطان ریه با شاگرد سابقش جسی پینک من (با بازی آرون پاول) تیمی برای ساخت و فروش متامفتامین تشکیل می دهد تا از امرار معاش خانواده اش پس از مرگ مطمئن شود. او با ایفای این نقش، جایزه ی Prime-time ( جایزه ی پر بیننده ترین ساعت تلویزیون) امی را در رشته ی بازیگر اصلی شاخص سریال های درام در سه فصل اول سریال دریافت کرد و برای دو فصل بعدی نیز نامزد این جایزه شد. کرانستون و بیل کازبی تنها بازیگرانی هستند که این جایزه را سه بار پیاپی از آن خود کرده اند. او همچنین تولید کننده ی فصول 4 و 5 این سریال نیز بوده است.

از دیگر کارهای او در این دوران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمدی Malcolm in the Middle در نقش هال 2000
مینی سریال Fallen در نقش نیک ریگلی 2001
فیلم Little Miss Sunshine در نقش همکار موفق تر گرگ کینیر 2006
کتاب صوتی «ماجراهای کازمیل: شتر پرنده» 2008
فیلم لینکلن وکیل در نقشی مکمل
تریلر موفق Drive 2011
فیلم انیمیشن «بتمن: سال اول» صدای جیمز گوردن 2011
نقش مکمل در ماداگاسکار 3، جان کارتر و rock of age
نقش اصلی در درام Argo
بازسازی فیلم سال 1990 Total Recall در سال 2012
نقش اصلی فیلم Trumbo در سال 2015
و بسیاری نقش های دیگر ...