انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: انتقال حس گرما و ناهمواری در صفحه نمایش‌های آینده اپل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه نمایش مجهز به تکنولوژی 3D Touch جذاب است اما شاید صفحه نمایش‌های محصولات اپل در آینده از این هم جذاب‌تر شوند. اپل به‌تازگی در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا، پتنی را ثبت کرده که نشان می‌دهد صفحه نمایش‌های محصولات آینده اپل می‌توانند حس ناهمواری یا زبری تصویر در حال نمایش و همچنین حس سرما و گرمای تصویر را به دست کاربر منتقل کنند. 

به‌طور مثال تصور کنید که تصویر یک چوب در نمایشگر به نمایش درآمده و با دست کشیدن روی آن می‌توانید زبری آن را احساس کنید. یا به جای چوب یک سطح فلزی در تصویر وجود دارد و با دست کشیدن روی آن حس سرما و خنکی آن به دست شما منتقل می‌شود.

انتقال حس گرما و ناهمواری در صفحه نمایش‌های آینده اپل 1

این پتنت Touch Surface for Simulating Materials نام دارد و می‌تواند در صفحه نمایش‌های آیفون، آیپد و همچنین ترک‌پد کامپیوترهای مک بکار گرفته شود. 

نحوه کار این صفحه نمایش بدین صورت است که فعال کننده‌هایی در سطوح افقی و عمودی صفحه نمایش قرار دارند و می‌توانند لرزش بسیار آهسته‌ای ایجاد کنند تا حس زبری به انگشت کاربر منتقل شود. همچنین در این تکنولوژی لرزش قوی‌تری نیز می‌تواند تولید شود که حس ناهمواری را انتقال دهد. 

 
انتقال حس گرما و ناهمواری در صفحه نمایش‌های آینده اپل 1

 
همانطور که اشاره کردیم قابلیت هیجان انگیز دیگر در این صفحه نمایش مربوط به انتقال دما است. این صفحه نمایش می‌تواند سطوح مختلفی از دما را تولید کند بطوریکه بتوان از روی میزان حرارت، تفاوت بین یک سطح چوبی گرم از یک سطح فلزی خنک را تشخیص داد. 

طرح اولیه این پتنت اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۳ مطرح شد اما عملیات ثبت و نهایی کردن آن تاکنون به‌طول انجامیده است. به همین ترتیب مشخص نیست که اپل چه زمانی تصمیم بگیرد این پتنت را در محصولات نهایی خود استفاده کند.