انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: خودرویی تا دندان مسلح برای مبارزه با شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودرویی تا دندان مسلح برای مبارزه با شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد 1
«خبرماشین» - نوشته و عکس: سهراب بزرگزاد / قطعاً اعتبار نام فورد با موستانگ جان گرفته است. ماشینی که نسل اول آن روی پلت‏ فرم نسل دوم فورد فالکون طراحی شده و در سال 1964 متولد شد. موستانگ با تولد خود، آغازگر کلاس پونی‏کارها در دنیای خودروسازی شد؛ خودروهایی اسپرت و کوپه با کاپوت کشیده و پشت کوتاه. فرصتی دست داد تا از نزدیک شاهد دلربایی این ماشین آمریکایی که الهام‏بخش خودروهای دیگری همچون تویوتا سلیکا و فورد کاپری نیز بوده باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ ساخت رسمی موستانگ نهم مارس 1964 در میشیگان آغاز شد. «دن گارنی» راننده مشهور فرمولا وان آن زمان با راندن آن در پیست، رکورد جالبی را به دست آورد که فقط کمی بیشتر از ماشین‏های فرمول 1 بود.

شاید بهتر باشد اینگونه توصیف کنیم که در واقع موستانگ پاسخ سریع کارخانه فورد به پونتیاک ترنس AM بوده، چرا که نه قیمت بالای شلبی GT500 را داشته و نه ظاهر ساده مدل GT.



و اما فورد موستانگ Mach 1 مدل1972 مورد آزمایش ما

توقف در پشت یک چراغ قرمز و پیچیدن صدای مهیب این خودرو در گوشهایمان باعث شد تا راه را کج کرده و در کوچه پس کوچه‏ها موفق به شکار این اسب سرکش شویم و افتخار آشنایی با مالکی را که انصافاً خوش برخورد بود به دست آوریم.



نمای ظاهری

اولین نکته در برخورد اول، قدرت تهاجمی نهفته در روح خودرو است. دقیقاً شبیه لوگوی معروف آن: اسبی چموش در بند اسارت.

دو چراغ گرد ساده محصور شده در قاب‏های چهار گوش کرومی، به همراه دو چراغ راهنما که به احترام لوگوی موستانگ وسط جلوپنجره زنبوری ایستاده‏اند، تمام زیبایی‏های صورت را شامل می‏شود.

سپر باریک و محدب که همرنگ بدنه نیز هست در پایین‏ترین قسمت به یک باد شکن مشکی ختم می‏شود که به حجیم‏تر شدن پوزه خودرو کمک می‏کند. کاپوت بلند و کشیده با دو حفره تنفسی با رنگ مشکی متمایز شده که علاوه بر خاصیت RAM AIR یا همان تنفس مستقیم، باعث ضخیم‏تر شدن آن هم می‏شود.

با کمی چرخش به کناره، تازه متوجه معنی واژه پونی کار می‏شوید. وقتی می‏بینید به راحتی می‏توان گفت گلگیر جلو حدود نیمی از خودرو را شامل می‏شود که البته برای پنهان کردن قلب تپنده‏ای که به توضیح آن خواهیم پرداخت، بی تناسب نیست.

گلگیر جلو بلند و صاف است و یک برجستگی دارد که به آرامی در حجم گلگیر عقب ناپدید می‏شود. خط کشی بدنه که با رنگ مشکی، از راهنمای گوشه گلگیر جلو شروع شده است نیز زیبا است.

در و گلگیر جلو در یک راستا هستند ولی هرچه بیشتر به سمت انتهای خودرو پیش می‏رویم، ضخامت بدنه بیشتر می‏شود. به گونه‏ای که شیشه لچکی به صورت چهار ضلعی نا منظم شکل گرفته است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ شیب سقف زیاد است، به طوری که ستون عقب حذف شده و ناگهان با بریده شدن دم خودرو، همه چیز به پایان می‏رسد.

با کمی چرخش به قسمت پشت خودرو متوجه می‏شوید که سپر عقب برخلاف جلو تمام استیل بوده و در انتها به سمت بالا خم شدگی دارد. در صندوق عقب با لبه سپر بیرون زدگی دارند و چراغ‏های خطر در یک عقب‏نشینی واقع شده و شامل سه قسمت هستند. یک شبکه زنبوری ساده در تقارن با جلوی خودرو و بین دو چراغ قرار دارد که در وسط با در باک سوخت که مجهز به نوشته فورد است تزئین شده است. اسپویلر عقب از جنس فیبر کربن بوده که با آفتابگیر کرکره‏ای شیشه عقب به رنگ مشکی تناسبی خاص را به وجود آورده، سقف و شیشه عقب در انتهای خودرو باریک‏تر شده و حجم گلگیر‏های عقب را به وجود آورده‏اند که از خاصیت ماسل کارهای آمریکایی است.



فضای داخلی

اما با باز کردن در قطور، اولین نکته لوگوی فورد است که با روشن شدن چراغ آبی رنگ روی زمین نقش می‏بندد که زیبا کار شده و به گفته مالک به صورت شخصی سفارش و نصب شده است. به محض ورود به فضای داخل اتاق، بوی چرم شما را متوجه تودوزی و چرم کار شده روی پوسته داشبورد و سایر قسمت‏ها می‏کند. پس از استقرار در جایگاه راننده، غربیلک فرمان سه شاخه فرو رفته با سوراخ‏های موجود روی شاخک‏ها و دسته دنده‏ای شبیه ماشین‏های‏ فیلم‏های‏ هالیوودی، خبر از هیجانی ویژه را می‏دهند. انصافاً طراحی صفحه آمپر کمی جلوتر از زمان خود بوده، چرا که این طرح در حال حاضر در بعضی از خودرو‏های روز با کمی تغییرات قابل رویت است.

دایره‏ای که از سطح مقطع اریب برش خورده و حالتی خاص را بوجود می‏آورد که در سمت چپ کیلومترشمار و در سمت راست یک ساعت آنالوگ و در وسط و در چند سایز کوچک‏تر نمایشگر سوخت را شامل می‏شود.

در سمت راست 3 آمپر کوچک‏تر درست وسط داشبوردی که شبیه یک دیوار عظیم با یک برجستگی در وسط روبه‏روی شما قرار دارد، جا خوش کرده که چهره‏ای خشن‏تر را به داخل خودرو داده است. فضای پشت گرچه کمی کوچک است ولی با توجه به طراحی خاص آن مورد قبول است.



قلب تپنده

لحظه موعود دقیقاً زمانی است که توفیق استارت زدن به موتور 8 سیلندر 7500سی‏سی که تاج چهار دهنه ادل بروک به عنوان کاربراتور بر سر آن می‏درخشد و کیت MSD در تولید یک نیروی وحشتناک کمک حال آن بوده، به دست می‏آید تا شما را قادر به استفاده از یک موتور 460 وحشتناک کند.

یک جیغ ناگهانی (که خاصیت استارت خودروهای آمریکایی بوده) و صدای مهیب شنیده شده از موتور تنها چیزی است که انتظارش را دارید. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ تمام قدرت هولناک تولید شده از موتور توسط گیربکس 3 سرعته دستی هرتس به چرخ‏هایی می‏رسد که در عقب با سایز 295/50 R15 خود نمایی می‏کند. لاستیک‏های جلو کمی لاغر‏تر و با سایز 235/60 R15 آماده فرمان پذیری هستند تا شما در جاده به پیش روید.



سواری با اسب وحشی فورد

با اجازه مالک و با کمی شیطنت در استفاده از پدال کلاچ و البته مقداری فشار بر پدال گاز متوجه شدیم که به راحتی می‏توان کیفیت آسفالت زیر پایمان را به چالش بکشیم. تنها نکته بازدارنده آدرنالین ترشح شده در رگ‏های خونی و تپش قلب است که باعث می‏شود تصمیم به جا زدن دنده دو بگیریم ناگهان یک تیک‏آف کوچک خبر از این می‏دهد که به راحتی می‏توان روی زمین خشک هم با این خودرو سر سره بازی کرد.

آینه‏های جانبی کوچک اما کارآمد هستند و در جلو تا چشم کار می‏کند کاپوت خواهید دید. قدرت بیش از حد موتور در سر پیچ‏ها باعث می‏شود که بازی قسمت عقب خودرو را داشته باشید که البته اندازه لاستیک‏ها به کمک شما می‏آید.

فرصت را غنیمت شمرده و در یک جاده خلوت فرعی، کمی تلاش کردیم که یا اسب سرکش فورد را رام کنیم یا به مداوای جنون سرعت خود بپردازیم که قطعا این مبارزه حاصلی جز دود سفید لاستیک‏ها و تپش قلب و تولید صدای مهیب نداشت. در خاتمه، از آقای «افشین رضازاده» که خودروی خود را در اختیارمان قرار دادند، نهایت تشکر را داریم.

فرصت را غنیمت شمرده و در یک جاده خلوت فرعی کمی تلاش کردیم که یا اسب سرکش فورد را رام کنیم یا به مداوای جنون سرعت خود بپردازیم که قطعا این مبارزه حاصلی جز دود سفید لاستیک‏ها و تپش قلب و تولید صدای مهیب نتیجه‏ای در بر نخواهد داشت. که ناگهان یک هم وطن شجاع عزیز با یک تولید پر افتخار ملی در کنار ما حاضر شد و ما را به یک درگ کوچک فرا می‏خواند که نتیجه آن پُر واضح شکست تحقیر آمیز ِ. . .

در پایان هر چند لذت پایان ناپذیر سواری با مک وان اعتیاد آور بود ولی خودرو را به مالک تحویل داده و فقط می‏توانیم با تشکر از این بزرگوار جبران زحمت‏هایش را به جا آورده باشیم. دوست و برادر عزی آقای افشین رضازاده که با خوش رویی تمام و صرف وقت و علاقه فراوان مارا در انجام این تست یاری رسانیدند را از یاد نخواهیم برد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودرویی تا دندان مسلح برای مبارزه با شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودرویی تا دندان مسلح برای مبارزه با شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودرویی تا دندان مسلح برای مبارزه با شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خودرویی تا دندان مسلح برای مبارزه با شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد 1