انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پایان جنگ دادگاهی اپل با FBI پس از آنلاک آیفون 5c دیگر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پایان جنگ دادگاهی اپل با FBI پس از آنلاک آیفون 5c دیگر 1



پلیس فدرال امریکا (FBI) طی دو ماه گذشته دو پرونده حقوقی مرتبط با کمپانی اپل و آنلاک آیفون‌های این شرکت را زیر دست داشته است. آیفون 5c که مالک آن تروریستی با نام سید فاروق بود، نهایتا توسط سرویس جانبی آنلاک شد و در نتیجه کدورت جدیدی بین سازمان امنیت و کمپانی اپل به وجود نیامد.



بر خلاف گزارش‌های ضد و نقیض اخیر، به نظر می‌رسد سازمان FBI اطلاعات جدیدی را پس از آنلاک این تلفن از آیفون‌های اپل استخراج کرده است. پرونده حقوقی دوم، مربوط به یک آیفون 5c دیگر بود که مالک آن، ژون فنگ (یک دلال بزرگ آمریکایی)، قسم خورده بود پسورد آن را فراموش کرده است. این اتفاق باز هم FBI را مجبور کرد تا به برگزاری دادگاهی جهت درخواست آنلاک تلفن توسط اپل بپردازد؛ اما باز هم این سازمان امنیتی توانست آیفون این مجرم را بدون کمک اپل و به کمک سرویسی دیگر آنلاک کند؛ اما این بار خبری از پرداخت هزینه هنگفت جهت آنلاک آیفون نبود (چندی پیش گزارشی مبنی بر پرداخت یک میلیون دلاری FBI جهت آنلاک آیفون فاروک منتشر شد).

در گزارش‌ها آمده است که فردی با مراجعه به FBI و اعلام رمز عبور این آیفون توانسته است مشکل سازمان امنیتی را حل کند. حال اینکه فرد مورد نظر از چه طریق به پسورد دسترسی داشته است هنوز در برایمان مبهم است. البته این احتمال وجود دارد که این مجرم پسورد خود را دوباره به یاد آورده باشد.

پنجشنبه قبل، سازمان FBI این رمز عبور را بر روی تلفن امتحان کرد و موفق شد. دیگر نیازی به اپل نبود و در روز جمعه درخواست رسمی و حقوقی خود از اپل جهت آنلاک این آیفون را لغو کردند و خوشبختانه از یک جنگ دادگاهی دیگر جلوگیری به عمل آمد.

عقب‌نشینی استراتژیک سازمان FBI

با این حال به نظر می‌رسد سازمان FBI با لغو پرونده خود در رابطه با کمپانی اپل، به خودش ضربه می‌زند. سازمان‌های امنیتی و سیاسی ایالات متحده مدت‌هاست که امیدوارند برخلاف قوانین از سازندگان عرصه تکنولوژی دیتای خصوصی کاربران را به دست آورند؛ بنابراین یک عقب‌نشینی می‌تواند به ضرر این سازمان‌ها تمام شود.
هزینه‌ی رمزگشایی آیفون 5c فاروق برای FBI مشخص شد
پایان جنگ دادگاهی اپل با FBI پس از آنلاک آیفون 5c دیگر 1


حادثه‌ی تروریستی سن برناردینو و کشته شدن چندین انسان بی‌گناه در جریان این تیراندازی، این روزها در درجه‌ی دوم اهمیت قرار گرفته است و نگاه‌های اصلی به سمت دعوای اپل و FBI بر سر رمزگشایی آیفون 5c تروریستی است که در جریان درگیری با پلیس کشته شد و راز این ماجرا را با خود به گور برد.

طی گزارش‌های ضد و نقیضی که این روزها منتشر می‌شود، هنوز هم مشخص نیست که آیا پلیس فدرال توانسته است اطلاعات مفیدی را از این آیفون جنجالی به دست بیاورد یا خیر. مقامات FBI می‌گویند که این اقدام به پرونده بسیار کمک کرده است اما منابع مطلع، نظری عکس آن را دارند و می‌گویند که این همه دعوا بر سر هیچ و پوچ بوده است.
یک هزینه‌ی کلان برای رمزگشایی آیفون 5c
ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید پلیس فدرال برای رمزگشایی آیفون 5c ، حاضر به پرداخت چه رقم سنگینی شده است و در ازای این رقم سنگین، هیچ اطلاعات مفیدی نیز به دست نیاورده است! البته طبیعتا مقامات اف بی آی هیچ اظهارنظری در رابطه با این مبلغ نداشته‌اند اما به طور غیر رسمی گفته می‌شود که رقم پرداختی توسط پلیس فدرال، حدود ۱.۳ میلیون دلار بوده است!
جیمز کامی (James Comey) یکی از مدیران اجرایی پلیس فدرال در جریان گفت‌وگویی که روز گذشته به طور زنده در انجمن امنیتی آسپن (Aspen) در شهر لندن برگزار شد، در این باره صحبت جالبی کرده است. زمانی که مجری مراسم از او پرسید که دولت و پلیس چه مقدار برای رمزگشایی آیفون این تروریست هزینه کرده است، او پاسخ جالبی داد:
نقل قول: خیلی زیاد! مطمئنا این رقم، خیلی بیشتر از آن مقداری است که من در سال‌های باقی مانده‌ از شغلم در پلیس فدرال بتوانم به آن دست پیدا کنم؛ یعنی تا ۷ سال و ۴ ماه دیگر! اما اگر از من بپرسید می‌گویم که این پرونده‌ی مهم، ارزش این همه خرج کردن را داشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کامی سالانه ۱۸۳ هزار دلار حقوق دریافت می‌کند و بدون محاسبه‌ی مزایا و رقم‌های تشویقی، او اگر تمام حقوقش را در هفت سال و نیم آینده پس انداز کرده و خرج نکند، می‌تواند به چنین مبلغی نزدیک شود؛ مطمئنا هزینه‌ی زیادی برای یک پرونده‌ی بی نتیجه بوده است، این‌طور نیست؟
در بخش دوم این گزارش، مطلبی مطرح شده است که تعدادی از پیش‌فرض‌های ما را نقض می‌کند. طبق خبرهایی که در هفته‌ی پیش منتشر شد، ما تصور می‌کردیم که موسسه‌ی امنیتی اسرائیلی Cellebrite که سابقه‌ی همکاری با نیروهای نظامی دولت آمریکا را دارد، رمزگشایی از آیفون 5c تروریست حادثه‌ی سن برناردینو را انجام داده است، اما طبق اطلاعات این گزارش، گویا چند هکر کلاه خاکستری که جزو برترین‌های جهان به حساب می‌آیند، این کار را برای FBI انجام داده‌اند و با استفاده از یک اکسپلویت مخفی، این پاداش میلیون دلاری را به دست آورده‌اند.