انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: گزارش سونی از سال مالی ۲۰۱۵؛ تاثیر مشهود ناکامی واحد تلفن های هوشمند بر عملکرد سایر ب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
گزارش سونی از سال مالی ۲۰۱۵؛ تاثیر مشهود ناکامی واحد تلفن های هوشمند بر عملکرد سایر ب 1

سونی امروز به صورت رسمی گزارش خود از سال مالی ۲۰۱۵ را منتشر کرده و مطابق این گزارش درآمد کلی این شرکت با کاهشی ۱.۳ درصدی به ۷۱.۷ میلیارد دلار رسیده است. ژاپنی ها در بحث سود خالص هم رشدی ۶۶۶.۸ درصدی داشته اند و به رقم ۲.۷ میلیارد دلار درست پیدا کرده اند؛ در نهایت برند مذکور خاطر نشان می سازد اصلی ترین علت شیب ملایم کاسته گشتن از درآمد باز می گردد به عدم موفقیت واحد تلفن های هوشمند و فروش نرفتن محصولات این بخش.

اما بیایید نگاهی دقیق تر به جزئیات گزارش مالی سونی داشته باشیم:
  • واحد موبایل برند مورد بحث هنوز هم یک گلوگاه به حساب می آید که  نمی تواند موفقیتی را کسب کند. این واحد زیان عملیاتی ۵۴۴ میلیون دلاری را رقم زده، عددی که ۵۷.۴ درصد بیش از پیش بینی صورت گرفته توسط خود شرکت در سال پیش است. ناگفته نماند هر چند میزان زیان عملیاتی در قیاس با یک سال قبل که ۲۱۷.۶ میلیارد ین بود کاهش یافته، ولی هنوز هم مشخص نیست که چه زمان سونی موبایل می تواند به سود دهی برسد و برای اینکار دقیقاً چه برنامه هایی را دنبال خواهد کرد.
  • در هنگامه فعلی می بایست بگوییم کسب و کار بازی سونی، ستاره ی بی چون و چرای این شرکت بلند آوازه به حساب می آید. واحد مذکور در بحث فروش رشدی ۱۱.۸ درصدی داشته و عایدی عملیاتی ۷۸۵ میلیون دلاری را در کارنامه خود جای داده که با افزایشی ۸۴.۳ درصدی برابری می کند. شرکت مورد بحث هنوز هم می تواند انتظار تقاضای بیشتر برای سخت افزارها و نرم افزارهای مربوط به پلی استیشن را داشته باشد؛ طی سال جاری میلادی بنا است تا پلی استیشن VR، که پلتفرمی جدید و نوپا محسوب می گردد، به بازار بیاید و در عین حال شنیده ها از در راه بودن نسخه ای به روز شده از PS4 هم خبر می دهند.
  • در حوزه دوربین ها میزان فروش، رشد و تنزل چندانی را به خود ندیده و درآمد واحد مربوطه با کاهش اندک ۱.۷ درصدی روی ۶.۲۹ میلیارد دلار ایستاده است. سونی می گوید بازار افت و خیز چندانی نداشته ولی تمرکزشان روی مدل های پیشرفته تر موثر واقع گشته و عایدی عملیاتی آنها با ۷۲.۷ درصد رشد معادل ۶۳۸ میلیون دلار شده.
  • بحث سرگرمی های خانگی و صوتی هم شرایط مشابه دوربین های ژاپنی ها را داشته. از تقاضای کلی مرتبط به محصولات این بازار که تلویزیون ها و دیوایس های صوتی هم در آن جای گرفته اند ۶.۴ درصد کاسته شده، اما با این حال عایدی عملیاتی ۱۰۹.۸ درصد رشد کرده و معادل ۴۴۷ میلیون دلار بوده است.
  • اجازه بدهید در نهایت به واحد دیوایس های سونی بپردازیم، بخشی که در آن سنسورهای تصویر برداری، باتری ها و… به تولید می رسند. در این بخش عدد کمتر از انتظار ۵۲۸ میلیون دلار برای درآمد عملیاتی را شاهد هستیم و ظاهراً چنین رقمی ناشی از فروش نرفتن ماژول های دوربین به میزانی که انتظار می رفته است. بخش مذکور تا پیش از این سنسورهای دو شرکت مهم، یعنی سامسونگ و اپل را تامین می کرد، ولی شواهد روایت گر این هستند که این واحد مشتری مهم را از دست داده هر چند که شرکت مادر حاضر نیست نامی را افشا نماید.

بر اساس گزارشی که در بالا به آن پرداختیم، پیش بینی آینده ی سونی بسیار دشوار به نظر می رسد. طی هفته ی گذشته غول تکنولوژی ژاپنی به علت کاهش تقاضا برای ماژول های دوربین تولیدی اش برآورد خود از عایدی عملیاتی اش را از ۳۲۰ میلیارد به ۲۹۰ میلیارد ین کاهش داد؛ اتفاقی که شاید کسی انتظارش را نداشت، زیرا واحد تولید سنسورهای دوربین سونی همواره جزو موفق ترین های بازار مربوطه اش بوده است.

این شرکت برای سال مالی ۲۰۱۶ هم هنوز برآوردی را منتشر نکرده و این امر را به ماه می موکول نموده. سونی گوید لازم است پیش از هر چیز خسارتی که به خاطر زلزله های اخیر به برخی از خطوط تولید و کارخانجاتش وارد شده را بررسی نماید. حال باید منتظر ماند و دید گذر ایام چه بر سر ژاپنی ها خواهد آورد و آیا آنها یکبار دیگر برفراز قله های موفقیت صعود خواهند کرد یا در سراشیبی سقوط قرار خواهند گرفت.