انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانستنیهای جالب پزشکی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

رایحه دلپذیر اما خطرآفرین

خانم های باردار بدانند اگر در دوران بارداری با اسپری ها ،خوشبوکننده ها و افشانه های مختلف تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان آنها با مشكلات و نواقص مختلف،افزایش پیدا می‌كند.

برخی از مواد خوشبو و پرعطر که توسط مادران باردار استفاده می‌شود می‌تواند یک عامل مرگبار برای جنین‌ها باشد. کار‌شناسان هشدار می‌دهند استفاده مادران باردار از مواد آرایشی و عطری در این زمان می‌تواند سبب آسیب‌های فراوان به جنین شود.
گفتنی است، بر اساس پژوهش‌ها جنین در این دوران می‌تواند بوی مواد آرایشی و معطر مانند انواع عطر‌ها، خوشبو کننده‌ها و همینطور انواع افشانه‌ها را درک کند و این مواد می‌توانند از بدن مادر و از طریق جفت به جنین برسند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند، اثر این مواد همانند مواد پلاستیکی می‌تواند سبب انسداد و حساسیت مجاری تنفسی و ابتلای جنین به انواع بیماری‌های تنفسی مانند آسم پس از تولد شود.
دانستنیهای جالب پزشکی 7


تا می توانید ب 12 مصرف کنید


ویتامین B12 در در تولید سلولهای بدن و سلولهای مخاطی دستگاه گوارش دیواره کمک می‌کند. اگر ویتامین B12 نباشد زبان متورم و سرخ‌رنگ می‌شود و اختلالاتی مثل اسهال ،کم خونی وخیم و اختلالات عصبی بروز می‌کند

ویتامین B12 بخشی از مجموعه ویتامین B است. این گروه از ویتامین ها شامل تیامین، نیاسین، ویتامین B6، فولات و ویتامین B12 هستند.

به گزارش Heather Mangieri سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا، یکی از مهمترین وظایف ویتامین B در بدن، کمک به سلول های بدن برای تولید انرژی است.

کمبود ویتامین B12 یک مشکل شایع در اکثر کشورهاست و در گیاهخواران و زنان باردار بیشتر دیده می شود. افراد معمولا کمبود ویتامین B12 را در رژیم غذایی خود احساس نمی کنند، زیرا کبد قادر به ذخیره این ویتامین تا 5 سال است.

*** علایم کمبود ویتامین B12

به گزارش انتشارات پزشکی دانشگاه هاروارد، مهمترین عوارض کمبود ویتامین B12 عبارتند از :

•کم شدن اشتها

•از دست دادن وزن

•احساس خستگی و ضعف

•افسردگی

•اختلال حافظه و تفکر

•احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا

•از دست دادن تعادل

•زخم دهان و زبان

•یبوست و مشکلات گوارشی

•زردشدن پوست

•کم خونی

*** درمان کمبود ویتامین B12

مهمترین راهکار برای دریافت ویتامین B12 کافی، استفاده از مواد غذایی طبیعی است. انواع سبزیجات، میوه تازه و خشک، تخم مرغ، غلات، جگر، نان سبوس دار، نخود فرنگی، انواع ماهی، گوشت بره، گوشت گوساله، شیر و ماست منبع غنی این ویتامین محسوب می شوند ولی چنانچه به دلایلی استفاده از این مواد غذایی مقدور نباشد، مکمل های ویتامین B12 تحت نظر پزشک نیز اثربخش است. این مکمل ها به سرعت باعث بهبود خلق و خو و تمرکز و افزایش سیستم ایمنی می شوند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B12 باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، ریه و رحم می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین نقش محافظتی در برابر دود سمی تنباکو دارد.

ویتامین B12 در درمان اختلال خواب، بیماری های التهابی، انواع آلرژی، ام اس، آسم و برخی بیماری های پوستی موثر است.

مکمل های ویتامین B12 برای جلوگیری از دیابت، پوکی استخوان، بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی به کرات سفارش شده است.

ویتامین B12 برای درمان اختلالات خواب موثر است و از بروز اختلالات روانی و آلزایمر جلوگیری می کند.
دانستنیهای جالب پزشکی 7

در اثر ضربه یا خراشیدگی و عوامل دیگر قسمتی از پوست بدن تغییر شکل داده و باعث خروج خون از بدن شود به ان زخم می گوئیم،می خواهیم از نزدیک و با میکروسکوپ الکترونیکی با آن آشنا شوید.

در اینجا یک زخم سطحی بدن را که در زیر یک میکروسکوپ الکترونی قرار گرفته است مشاهده می کنید

اين تصویر که با ميکروسکوپ الکتروني گرفته شده و روي آنها کار هنري انجام شده، به ما کمک مي کنند تا بزرگنمایی از یک زخم بر روی بدن یا بریده شدن و پاره شدن مویرگ ها و خروج گلبول های قرمز را ببینیم.
دانستنیهایی در مورد رویدادهای مهم علم پزشکی
آیا می دانید که ... نخستین انتقال خون به انسان ـ سال1905 انجام شد.
آیا می دانید که... اولین درمان دیابت{مرض قند}با انسولین به وسیله ی فردریک بنتینگوچارلزبست ـ سال1922 انجام شد.
آیا می دانید که ... کشف پنی سیلین به وسیله ی الکساندر فلیمینگ- سال 1928 اتفاق افتاد.
آیا می دانید که ... راه اندازی نخستین کلیه ی مصنوعی یا دیالیزـ سال1943
آیا می دانید که ... تهیه واکسن فلج اطفال به وسیله ی یوناس سالک ـ سال1955 انجام شد.
آیا می دانید که ... نخستین عمل پیوند قلب به وسیله ی دکتر کریستن بارنارد در کیپ تاون افریقای جنوبی ـ سال1967
آیا می دانید که ... ریشه کنی آبله با استفاده از واکسینا سیون سراسر جهان ـ سال 1979 اتفاق افتاد.
آیا می دانید که ... تشخیص اولین بیماری ایدز ـ1981 انجام شد.

[color=#9400D3]
افزودنی های موجود در غذاهای آماده ، ناراحتی معده را به دنبال دارند

افزایش درد معده با افزودنی های غذاهای آماده
پژوهشگران رشته علوم پزشکی اعلام کردند برخی افزودنی های رایج که به غذاهای آماده اضافه می شوند خطر درد معده را افزایش می دهند.







به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز ، دانشمندان دانشگاه مینه سوتا هشدار دادند ، برخی مواد افزودنی که برای طعم دادن به فست فودها مورد استفاده قرار می گیرند ، ناراحتی و درد شکم و معده را سبب می شوند.



دکتر یوان اسلاوین و همکارانش اعلام کردند: مردم باید مصرف این نوع غذاها را محدود کنند تا از بروز دردهای شکمی به خصوص در فصل گرما در امان بمانند.




این محققان اعلام کردند مردم باید مصرف این نوع غذاها را محدود کنند تا از بروز دردهای شکمی به خصوص در فصل گرما در امان بمانند.
احتمال چپ دست شدن در این افراد بیشتر است


بطور طبیعی، بیشتر انسان‌ها راست‌دست هستند گرایش طبیعی افراد در به‌کارگیری از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و به‌ویژه نوشتن را چپ‌دستی می گویند!

پژوهشگران در تحقیقات خود دریافته اند نوزادان به دنیا آمده در فصول گرم سال مانند تابستان و بهار بیشتر احتمال دارد که چپ دست به دنیا بیایند.
چپ دستی یک فرایند ژنتیکی است اما آب و هوا نیز می‌تواند بر ایجاد آن اثر گذار باشد.
گفتنی است، کارشناسان اعتقاد دارند تابش شدیدتر نور خورشید در فصل گرم سال و به ویژه قرار گرفتن مادر در آن نوع شرایط آب و هوایی سبب تولید هورمون تستوسترون بیشتر در بدن مادر می شود که این هورمون سبب تاثیر گذرای بر چپ دست شدن نوزادان به ویژه نوزادان پسر می‌شود.
علاوه بر نور خورشید سایر شرایط ژنتیکی و عوامل دیگر نیز در ایجاد چپ دستی در نوزادان موثر است
آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسهای علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود

آیا می دانید ساندیسها, نوشابه ها, بیسکویتها, کیکها و... با قندهای مصنوعی چون ساخارین که 1000 برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد

آیا می دانید رنگهای افزودنی در نوشابه ها, ساندیس ها, کیکها, آدامسها و ... همه سرطان زا هستند

آیا می دانید قیمت روغن ها مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود 12 الی 15 هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار 900 الی 800 تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزانتر است.

آیا می دانید بیشتر محتوای روغن های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و... می شود که کشنده است.

آیا می دانید در اکثر کارخانه های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از (( آب کاه)) بعلاوه برخی اسانسها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد

آیا می دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورها فضولات انسانی تولید می شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماری های ایسکمیک قلبی می شود و شعار ((کره مارگارین(گیاهی)دوست قلب شما)) فریب افکارعمومیست.

آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ها موجب پوسیدگی دندانها می شود (دندان شکسته داخل نوشابه پس از 7 ساعت حل می شود).

آیا می دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است.

آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ( پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا 7 بار مسواک هم تمیز نمی شود و موجب بی اشتهایی میشود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر 2 عدد می باشد
شگفتی‌های بزاق دهان انسان


بیشتر مردم به این نکته توجه ندارند که مواد موجود در بدن دارای خواص درمانی است؛ به عنوان مثال بزاق دهان، شیر مادر، اشک و.... در مذهب تائو (آیین چینی ها) برای آب دهان خواص درمانی قائل بودند؛ در این آیین این باور وجود دارد که آب دهان داروست، در گذشته نیز مسیحیان از بزاق دهان برای درمان بیماری های چشمی استفاده می کردند.


در آمریکای جنوبی نیز این باور وجود دارد که بزاق دهان خارش ناشی از گزیدگی پشه و کک را برطرف می کند. امروزه علم دریافته است که بزاق دهان دارای ترکیب درمانی است.


بر اثر این یافته ها، دانشمندان درصدد برآمدند تا بزاق دهان را بررسی کنند و آن قسمت از ترشحات را که به بهبود زخم ها و سوختگی کمک می کند، به دست بیاورند.


بزاق دهان، مواد موثر برای درمان را دارد از جمله عوامل ضد میکروبی، آنزیم ها، آنتی بادی ها، عوامل رشد و حتی ماده مسکن. پروتئینی به نام لیزوزیم (Lysosyme) باعث اختلال در عملکرد باکتری و خنثی سازی آن می شود. گفته می شود که برخی از پروتئین های بزاقی نیز ویروس های HIV را خنثی می کند.


به نقل از سایت «Readersdigest» بزاق دهان حاوی عوامل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی است. لیکوسیت (Leukocyte) نوعی عامل بازدارنده در بزاق دهان، هم خاصیت ضد باکتریایی و هم ضد ویروسی دارد و باعث بهبود زخم می شود.


نیتریت ها که به طور طبیعی در بزاق دهان یافت می شود، به محض تماس با پوست، به اکسید نیتریک تبدیل و مانع از رشد باکتری می شود. بزاق دهان، با خنثی ساز اسید از مری و لوله گوارش محافظت می کند.


محققان می گویند نوعی ماده مسکن در بزاق به نام اپیوفین از مورفین قوی تر است.


لیس زدن زخم، یک واکنش غریزی در بسیاری از حیوانات است، زیرا تقویت کننده سیستم ایمنی و کاهش دهنده درد است. غدد بزاق، روزی ۲ تا ۳ پینت (معادل ۴۷۳ میلی لیتر) بزاق را طی روز تولید می کند. کمبود ترشح بزاق باعث پوسیدگی دندان ، عفونت و قارچ دهانی می شود. بر اساس دیدگاه طب شرقی، برای حفظ سلامت به تولید بزاق دهان نیاز است. از آن جا که بزاق دهان حاوی میزان زیاد پتاسیم است، به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. در طب شرقی تأکید می شود که نباید بزاق دهان را بیرون ریخت.


چند نکته


-بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و یک برنامه غذایی سالم، رعایت کنید تا باکتری های ناسالم تأثیری بر خواص درمانی بزاق نداشته باشد.


-از قسمت داخل لب و لثه، بزاق را روی بریدگی ها، زخم ها و... بمالید.


خواندنی هایی درباره بزاق


-هر فرد طی یک عمر متوسط، ۱۰ هزار گالن بزاق تولید می کند.


-نقطه جوش بزاق ۳ برابر بیشتر از آب معمولی است.


-آنزیم های آمیلاز در بزاق دهان نشاسته پخته شده را به قند تبدیل می کند.


-بدون مخلوط شدن غذا با بزاق دهان نمی توان مزه آن را چشید.


-۹۸ درصد از بزاق دهان یک انسان را آب و ۲درصد دیگر را ترکیبی مانند الکترولیت، خلط، ترکیب های ضدباکتریایی و آنزیم های متعددی تشکیل می دهد.
15 شگفتی بدن انسان که شاید همه ندانند


1. نیاز به خواب

شاید بعضی اوقات بگویید که دارم از شدت خواب می میرم، اما به معنای کلمه توجه نداشته اید. شما بدون خوردن غذا تا هفته ها زنده می مانید، اما بعد از 11 روز نخوابیدن، برای همیشه به خواب خواهید رفت.



2. رشد ناخن ها

اگر ناخن های دست تان نسبت به ناخن پای شما خیلی زودتر رشد می کند این کاملا طبیعی است. ناخن هایی که بیشتر در معرض استفاده قرار می گیرند زودتر رشد می کنند. ناخن انگشت های بلندتر و دستی که با آن می نویسید بیشترین رشد را دارند. به طور میانگین ناخن ها در هر ماه به اندازه یک دهم اینچ رشد می کنند.



3. رنگ و تراکم مو

آیا می دانستید تراکم موی سر را از روی رنگ آن می شود تخمین زد؟ به طور میانگین هر انسان 100 هزار پیاز مو روی سرش دارد. هرکدام از این پیازهای مو در طول زندگی انسان قادر به تولید 20 تار مو می باشند. افرادی که موهای بلوند دارند از بیشترین میزان پیاز مو در مقایسه با دیگر رنگ ها سود می برند، در نتیجه این افراد موهای پرپشت تری خواهند داشت. تعداد میانگین پیاز مو برای موهای بلوند 146 هزار، برای موهای مشکی 110 هزار، برای موهای قهوه ای 100 هزار و در آخرین رده برای موهای قرمز 86 هزار عدد می باشد.



4. صدای خر و پف

بعد از سن 60 سالگی ، 60 درصد مردان و 40 درصد از خانم ها شروع به خر و پف خواهند کرد. صدای خر و پف می تواند تا حد کر کردن پیش برود. عموما صدای خر و پف 60 دسیبل است که یعنی به بلندی صدای صحبت کردن معمولی اما این صدا میتواند تا 80 دسیبل نیز پیش برود. 80 دسیبل یعنی صدای یک دریل بادی که در حال نفوذ به بتن است. صدای بالای 85 دسیبل برای گوش انسان بسیار مضر میباشد و ممکن است باعث کری شود.



5. مقدار بزاق

شما مایل به شنا در آب بزاق دهانتان نیستید، اما جالب است بدانید که هر شخص به طور میانگین در طول زندگی اش نزدیک به 24 هزار لیتر بزاق تولید می کند. این مقدار برای پرکردن دو استخر شنا کافیست.



6. مسیر خون

خون مسیر زیادی را در هر لحظه در بدنتان طی میکند. تقریبا نزدیک به 100 هزار کیلومتر مسیر خونی در بدن وجود دارد. قلب این عضو حیاتی و پرکار بدن روزانه دو هزار گالن خون (برابر با 7500 لیتر) را در این مسیرها پمپاژ می کند.



7. سرعت عطسه

هوایی که موقع عطسه کردن از دهان خارج میشود بالغ بر 160 کیلومتر در ساعت سرعت دارد. عطسه کردن فشار بسیار زیادی به بدن تحمیل میکند. محال است که بتوانید چشمان خود را هنگام عطسه باز نگه دارید.



8. بوی پا

منشا بوی پا غدد عرقی هستند. در یک جفت پا 500 هزار غده تولید عرق در حال فعالیت است که می توانند روزانه نیم لیتر عرق تولید کنند.



9. باکتری ها

در هر اینچ مربع از پوست بدن انسان نزدیک به 32 میلیون باکتری زندگی می کنند که بیشتر این باکتری ها بی ضرر هستند.



10. طول روده باریک

طول روده های باریک تقریبا 4 برابر بلندتر از قد متوسط انسان است. اگر روده های باریک به شکل کنونی خود نبودند، طول آن ها به 5 تا 7 متر می رسید.



11.حس بویایی

حس بویایی ما به قدرت حس بویایی سگ سانان نیست و فقط میتوانیم 50 هزار رایحه مختلف را به خاطر بسپاریم.



12.تغییرات معده

هر سه یا چهار روز یکبار تغییراتی در معده شما بوجود می آید. اسیدهای قوی که معده برای هضم غذا به کار می گیرد، باعث تاثیراتی روی خود آن نیز می شود. البته معده مکانیزمی برای جلوگیری از هضم کامل خود دارد.



13. تعداد استخوان ها

جالب است بدانید که کودک انسان تعداد بیشتری استخوان نسبت به یک فرد بزرگسال دارد. ما زندگی مان را با 350 استخوان شروع میکنیم، اما در طول دوره رشد تا سن بلوغ به علت پیوستن استخوان ها به یکدیگر این مقدار به 206 عدد استخوان کاهش پیدا میکند



14. پوست

انسان نیز مانند دیگر پستانداران هر لحظه در حال پوست انداختن است. طبق تحقیقات انسان در هر ساعت 600 هزار ذره از پوست خود را در فضا پراکنده میکند. این مقدار برابر 700 گرم پوست در هر سال می باشد. به صورت میانگین انسان در سن 70 سالگی تقریبا به میزان پنجاه کیلوگرم پوست اندازی کرده است.



15. اثر زبان

اثر خطوط و اشکال روی زبان درست همانند اثر انگشت عمل میکند. یعنی هر انسانی خطوطی کاملا منحصر به فرد روی زبانش دارد. از این رو اثر زبان میتواند به عنوان یکی از فاکتورهای تشخیص هویت مورد استفاده قرار بگیرد.
آیا میدانستید به مرغ ها آنتی بیوتیک های متنوع و متعددی خورانده می شود
که درصد بروز و شیوع عفونت های میکروبی مصرف کنندگان را بالا می برد
مرغ های ماشینی براساس تحقیقات فرانسوی ها بدلیل محرومیت از نور آفتاب بسیار مضرند
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15