انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: جلوگیری از Hک شدن تلگرام
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
کاربران ایرانی در تلگرام به‌تازگی با پیام‌هایی روبرو می‌شوند که از آنها در خواست می‌کند یک کد برایشان ارسال کنند! حقیقت این است که برخی افراد سودجو قصد دارند وارد حساب شخصی کاربران در تلگرام شوند و از آن سوءاستفاده کنند.

 
جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1

بعضی افراد سودجود با ساختن حساب‌هایی تحت عنوان تلگرام فارسی ادعا می‌کنند نسخه فارسی تلگرام هستند و از کاربران می‌خواهند برای تفکیک کاربران واقعی و قلابی کدی برای آنها ارسال کنند تا تلگرام فارسی مطمئن شود که کاربر واقعی‌اند و حساب آنها را از روی سرور‌های خود حذف نکند. اما این کد‌ها و این حساب‌ها واقعا متعلق به چه کسانی است؟

 
حساب‌های رسمی

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید رسمی بودن حساب‌هاست. آیا حسابی که به شما پیغام داده حساب رسمی است؟

 
جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1

 
حساب‌های رسمی تلگرام، مانند هر شبکه اجتماعی دیگری، در دنیای مجازی نشانی خاصی دارند و با کمک این نشان می‌توانید تشخیص دهید آیا حساب موردنظرتان رسمی است یا خیر. در کنار نام حساب‌های رسمی یک تیک آبی‌رنگ وجود دارد که نشان می‌دهد این حساب یک حساب رسمی است و آن شبکه تاییدش کرده است. اگر پیامی که به دستتان رسیده از حسابی با این مشخصات فرستاده شده، این پیام از یک منبع موثق (در اینجا یعنی خود تلگرام) برایتان ارسال شده است، ولی اگر غیر از این بود، باید به صحت ماجرا شک کنید. در این شرایط عاقلانه‌ترین کار مسدود کردن (Block) ارتباط با آن حساب است.

 
این کدها چیست؟

بالاتر اشاره کردیم که در این پیام‌ها از شما تقاضا می‌شود یک کد برایشان ارسال کنید. اما این کدها واقعا چیست و چه خطراتی دارد؟

تلگرام زمانی برای شما کد ارسال می‌کند که بخواهید حساب خود را در دستگاه دیگری فعال کنید. اگر حساب تلگرام داشته باشید و بخواهید حساب خود را به دستگاه جدیدی منتقل کنید، با وارد کردن شماره خود در تلگرام، این پیام‌رسان کدی را در قالب پیام کوتاه یا صوت برایتان می‌فرستد تا به‌نوعی اطمینان یابد که خود شما در حال جابه‌جایی حساب هستید. 

نسخه دسکتاپ تلگرام

جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1

 
افراد سودجویی که در قالب حساب رسمی به شما پیام می‌دهند و درخواست کد می‌کنند درواقع می‌خواهند کدی را به دست بیاورند که تلگرام برای جابه‌جایی حساب برایتان می‌فرستد و با کمک آن وارد حساب شما شوند. اگر چنین پیامی دریافت کرده‌اید، از فرستادن این کد جدا خودداری نمایید.

اما اگر این پیام را دریافت کرده و کد را برایشان ارسال کرده باشید، چه؟ در این حالت چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توان با سودجویان مقابله کرد؟

پاسخ این سوالات در دو بخش بعدی آمده است. اگر به‌اشتباه چنین کدی برای شخصی فرستاده‌اید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید شخص دیگری وارد حریم خصوصی شما نشده.

 
فعالیت‌های در جریان یا Active Sessions

در اولین اقدام بهتر است از وضعیت حساب خود مطلع شوید و بررسی کنید که به‌جز دستگاه‌های خودتان آیا دستگاه دیگری وجود دارد که حساب شما روی آن فعال باشید یا خیر. برای این‌کار وارد تنظیمات (Settings) اپلیکیشن تلگرام شوید و بخش امنیت و حریم شخصی (Privacy and Security) را انتخاب کنید. در این بخش زیرمنوی امنیت (Security) را بیابید و گزینه فعالیت‌های در جریان (Active Sessions) را لمس کنید.

 
جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1

 
در این قسمت می‌توانید لیست تمام دستگاه‌هایی را ببینید که حساب کاربری شما در آنها فعال است. دستگاهی که با آن وارد فعالیت‌های در جریان شده‌اید اولین فعالیت درنظر گرفته می‌شود و کنار آن گزینه‌ای تحت عنوان آنلاین دیده می‌شود. زیر این فعالیت جمله قرمزرنگی وجود دارد: تمام فعالیت‌های دیگر را نابود کن (Terminate all other sessions).

 
جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1

 
اگر در لیست فعالیت‌ها گزینه‌ مشکوکی می‌بینید، بهتر است از گزینه «تمام فعالیت‌های دیگر را نابود کن» استفاده کنید تا دسترسی آنها به حسابتان مسدود شود.

 
احراز هویت دومرحله‌ای

 
جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1

 
این قابلیت برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی تعبیه شده است. این ویژگی‌ به شما امکان می‌دهد با استفاده از دو مرحله امنیتی حساب خود را جابه‌جا کنید؛ یعنی هنگام جابه‌جایی، علاوه بر کدی که تلگرام برای شما می‌فرستد، کدی هم که شما خودتان انتخابش کرده‌اید لازم است. 

 
جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1

برای این‌کار دوباره وارد تنظیمات شوید، امنیت و حریم شخصی را انتخاب کنید و در زیرمنوی امنیت وارد بخش احراز هویت دومرحله‌ای (Two-Step Verification) شوید. با وارد شدن به این قسمت از شما خواسته می‌شود رمز عبور اضافه‌ای انتخاب کنید. پس از تایید رمز عبور، احراز هویت دومرحله‌ای برای شما فعال می‌شود و پس از این در صورت نیاز به انتقال حساب، هم باید کد تلگرام را وارد کنید و هم رمزی را که خودتان برای احراز هویت تعریف کرده‌اید.

 
جلوگیری از Hک شدن تلگرام 1