انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سالانه مراسمی تحت عنوان کنفرانس توسعه دهندگان گوگل (Google I/O) برگزار می‌شود که کاربران، کارشناسان و خبرگزاری‌ها را در جریان برنامه‌ها و پیشرفت‌های این کمپانی قرار می‌دهد. برخلاف سال‌های پیشین، که سن‌فرانسیسکو میزبان توسعه‌دهندگان گوگل بوده است، امسال سالن آمفی‌تئاتری در شورلاین کالیفرنیا این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.

کنفرانس 2016 اندکی متفاوت از گذشته است؛ این اولین مراسم گوگل I/O پس از پیوستن این کمپانی به مجموعه شرکت های آلفابت خواهد بود و از طرفی بسیاری از برنامه‌های گوگل همچنان بر همگان پوشیده‌ است. البته از این میان قطعا شاهد رونمایی آخرین نسخه اندروید خواهیم بود که با نام N شناخته می‌شود، اما بقیه دانسته‌های ما صرفا بر پایه حدس و گمان و شایعاتی است که خبرگزاری‌های مختلف منتشر کرده‌اند.

در این مقاله به بررسی جامع مواردی می‌پردازیم که از کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل انتظار داریم. تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 
رونمایی از Android N

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
شاید عده زیادی از کاربران به ساعت هوشمند، هدست واقعیت مجازی یا اتومبیل خودران علاقه‌ای نداشته باشند، اما نسخه جدید اندروید چیزی است که همه یک‌صدا نام آن را فریاد می‌زنند. این‌ سوال که «آیا در نهایت نام رسمی آن نوتلا خواهد بود؟» یا «آیا بالاخره نسخه هفتم اندروید را پایه‌گذاری می‌کند؟» از جمله مواردی است که طی این کنفرانس پاسخ داده خواهند شد.

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
از آنجا که گوگل همیشه نسخه پیش نمایش اندروید جدید را برای بعضی توسعه‌دهندگان عرضه می‌کند، ایده کلی طراحی و قابلیت‌های آن در ذهنمان شکل گرفته، اما همچنان بعضی از جزئیاتش پنهان است. یکی از وعده‌های توسعه‌دهندگان اندروید این است که مدیریت باتری این نسخه در مقایسه با نسخه‌های پیشین پیشرفت بسیار خواهد کرد. عمیقا امیدواریم این موضوع صحت داشته باشد، زیرا امروزه دیگر گوشی‌ها با مشکل کمبود قدرت پردازنده یا کیفیت نمایشگر مواجه نیستند، بلکه دردآورترین بخش اینجاست که گوشی چند میلیون تومانی بعد از یک روز کار خاموش می‌شود!

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
یکی دیگر از قابلیت‌های اندروید N‌ پشتیبانی از صفحه های حساس به فشار است. همان‌طور که می‌دانید، پرچمداران سری 6s و 6s Plus‌ اپل به نمایشگر حساس به فشار با تکنولوژی 3D Touch مجهز شده اند. بهره‌گیری از این قابلیت تنها به نمایشگر و سخت‌افزار بستگی ندارد، بلکه نرم‌افزار هم باید توانایی درک و سنجش میزان فشار وارد‌شده را داشته باشد. خوشبختانه نسخه جدید اندروید نیز به این قابلیت مجهز خواهد شد، اما این‌که چه زمانی شاهد حضور آن در پرچمداران خواهیم بود بستگی به برندهای تولیدکننده‌ گجت‌ها دارد. البته لانچرهایی مانند Nova Launcher امکاناتی نمایشی برای نحوه عملکرد صفحه‌ حساس به فشار در اپلیکیشن‌های خود قرار داده‌اند، اما با تکنولوژی 3D Touch و نمایشگرهای واقعی حساس به فشار تفاوت‌های زیادی دارد.

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
آخرین ویژگی احتمالی اندروید N یک پوسته تیره‌رنگ است که پس از چند سال دوباره می‌خواهد به اندروید بازگردد. اگر خاطرتان باشد، با معرفی لالیپاپ تقریبا تمام اپلیکیشن‌های گوگل و مهم‌تر از همه بخش منو و تنظیمات اندروید همه به رنگ سفید درآمدند. این روند در نسخه پیش‌نمایش مارشمالو تغییر کرد، به گونه‌ای که قابلیت استفاده از پوسته تیره در قسمت Developer Options با عنوان Dark Theme وجود داشت. در کمال تعجب با رونمایی رسمی از مارشمالو متوجه حذف این ویژگی از اندروید شدیم. به هر حال هم‌اکنون در نسخه پیش‌نمایش اندروید N پوسته تیره نیز حضور دارد که در بخش جدید Color & Appearance قرار گرفته است. امیدواریم در نسخه نهایی هم پوسته تیره‌رنگ در اختیار کاربر قرار داده شود.

 
از ساعت‌های هوشمند چه خبر؟

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
اگرچه مدت زیادی از معرفی ساعت‌های هوشمند نمی‌گذرد، اکثر کمپانی‌ها گجت‌های پوشیدنی خود را تاکنون عرضه کرده‌اند. سیستم‌عامل Android Wear، که مخصوص گجت‌های پوشیدنی است، مدت نسبتا زیادی بدون آپدیت به سر برده؛ البته به روزرسانی های امنیتی و کوچک متعددی برایش عرضه شده است، اما باید منتظر یک به‌روزرسانی بزرگ بود!

یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های ساعت‌های هوشمند این است که اکثرشان با گوشی‌های اندرویدی همگام‌سازی می‌شوند و کاربران iOS از اکثر قابلیت‌های آنها محروم می‌مانند. البته ساعت‌های اندرویدی هم تولید شده که با iOS به سختی سینک می شوند، اما همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد و البته تعداد ساعت‌های این‌چنینی هم کم است. برای چنین کاری به نسخه 8.2 و بالاتر این سیستم‌عامل نیاز است که طبعا فقط در آیفون 5 به بعد امکان‌پذیر است.

همگام‌سازی ساعت‌های هوشمند اندرویدی با سیستم‌عامل ویندوز هم شاید قابلیت دیگری باشد که در این حوزه معرفی می‌شود. به هر حال گجت‌های پوشیدنی همچنان جای پیشرفت بسیار دارند، پس خودتان را برای هرگونه سورپرایزی در این زمینه آماده کنید!

 
آیا Chrome OS و اندروید یکپارچه می‌شوند؟

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
سیستم‌عامل کروم یکی از سبک ترین نمونه های موجود در بازار است که طرفدارانش به زودی خبرهای بسیار خوبی خواهند شنید. شایعات حاکی از آن است که گوگل‌پلی استور برای کروم نیز عرضه می‌شود. این موضوع می‌تواند کمبود برنامه‌های موجود برای این سیستم‌عامل را به طور کلی برطرف کند، زیرا میلیون ها اپلیکیشن به یکباره برای آن عرضه خواهند شد.

پیش از این اخباری مبنی بر تلفیق کروم و اندروید نیز منتشر شده بود، اما گوگل سرسختانه در مقابلش ایستاد و به وضوح اعلام کرد که این دو سیستم‌عامل جدا از هم به فعالیت خود ادامه خواهند داد. البته همان‌طور که مشاهده می‌کنید، فاصله میان آنها در حال کاهش است و با عرضه گوگل‌پلی برای کروم می‌توان فاصله موجود را بیش از پیش کم کرد.

 
از Cardboard تا معجزه‌ای در دنیای واقعیت مجازی

آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

همان‌طور که می‌دانید، کمپانی گوگل تا کنون به صورت جدی وارد مقوله هدست‌های واقعیت مجازی نشده است؛ البته دستگاهی به نام CardboardGoogleدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
معرفی شد که از سازه‌ای نه‌چندان محکم و دو لنز تشکیل شده است. با قرار دادن گوشی در کاردبرد و پخش ویدئوها و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی می‌توان ایده کلی این هدست‌ها را درک کرد، اما توانایی‌های آن اصلا قابل مقایسه با Samsung Gear VR یا Oculus Riftنیست.

شایعاتی درباره ورود غول امریکایی به دنیای واقعیت مجازی نیز اخیرا منتشر شده که بدن رقبا را به لرزه درآورده است. کارشناسان معتقدند گوگل در حال کار روی یک هدست است که کاملا بدون نیاز به گوشی‌هوشمند یا هر گجت دیگری عمل می‌کند. این دستگاه به پردازنده فوق‌العاده قدرتمند، نمایشگر باکیفیت و تعدادی دوربین مجهز خواهد شد؛ اما چه پردازنده‌ای؟ اسمارت‌فون‌ها عموما برای استفاده‌های سبک و طولانی مدت یا عملکرد سنگین و کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند. یکی از ضعف‌های آنها این است که در عملکرد سنگین، مصرف باتری فوق‌العاده بالایی دارند و همچنین دمای نسبتا زیادی تولید می‌کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که گرم شدن گوشی با دست حس می‌شود، اما در صورت به‌کارگیری چنین پردازنده‌ای در هدست واقعیت مجازی، چشمان شما باید گرمای تولیدشده را تحمل کنند! گوگل برای حل این معضل به دنبال تولید پردازنده‌هایی جدید و مخصوص این‌گونه هدست‌هاست و بدین منظور با بعضی تولیدکنندگان بزرگ پردازنده وارد مذاکره شده است.

 
دانلود اپلیکیشن برای خودروهای اندرویدی!

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
تقریبا تمام مردم دنیا (به‌جز مردم ایران) سوار خودروهایی می‌شوند که به کامپیوتر‌های پیشرفته و مانیتورهای بعضا 10 اینچی مجهز شده‌اند. اکثر این سیستم‌ها را بخش نرم‌افزاری کمپانی اتومبیل‌سازی طراحی کرده و سیستم‌عاملی یکپارچه برایشان در نظر گرفته نشده است. این موضوع در گوشی‌های قدیمی هم رواج داشت که هرکدام سیستم اختصاصی خود را داشت و قادر به استفاده از اپلیکیشن‌های یکدیگر نبودند تا این‌که سیستم‌عامل‌های یکپارچه‌ساز مانند اندروید، iOS یا ویندوز معرفی شدند.

هم‌اکنون گوگل به دنبال عقد قرارداد با کمپانی‌های خودروسازی برای استفاده از اندروید در کامپیوتر اتومبیل‌هاست. این موضوع می‌تواند منافع بسیاری برای گوگل و صاحب خودرو داشته باشد. از جمله آنها می‌توان به تولید اپلیکیشن برای این حوزه اشاره کرد؛ اپلیکیشن‌هایی که کنترل بخش‌های مختلف خودرو را در دست می‌گیرند یا تماشای ویدئوهای یوتیوب روی نمایشگر خودرو و برنامه‌هایی از این قبیل که کاربرد فراوانی برای راننده و سرنشین‌های خودرو خواهند داشت.

 
خودروی کوالایی گوگل مستقل می‌شود

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
مبحث اتومبیل‌های خودران بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است. در حالی که شایعاتی پیرامون ورود اپل به این حوزه نیز شنیده شده، می‌توان به تماشای رقابتی دیدنی میان گوگل و اپل نشست. به نظر می‌رسد تکنولوژی اتومبیل خودران به جایی رسیده که دیگر نیازی به رهبری مستقیم گوگل ندارد و می‌تواند به کمپانی مستقلی تبدیل شود. البته گوگل پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که علاقه‌ای به راه‌اندازی خط تولید اتومبیل ندارد، بلکه صرفا به توسعه تکنولوژی آن علاقه‌مند است و قصد همکاری با کمپانی‌های بزرگ خودروسازی را دارد. در همین راستا نیز اخیرا با برند فیات-کرایسلر وارد همکاری شده تا به تکنولوژی ساخت خودروهای این کمپانی کمک کند.

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که در این حوزه وجود داشت بحث امنیت و نحوه رانندگی خودروهای بدون سرنشین بود. رعایت قوانین و همچنین جان افراد حاضر در خیابان باید در نظر گرفته شود که نکته‌ای جالب در این میان وجود دارد؛ آمار نشان می‌دهد در تصادفاتی که میان اتومبیل‌های خودران و خودروهای با راننده اتفاق افتاده، همیشه راننده واقعی مقصر بوده و اتومبیل‌های گوگل هیچ‌وقت قوانین را زیر پا نگذاشته‌اند یا حتی جان کسی را به خطر نینداخته‌اند. به هر حال به زودی در خیابان‌ها شاهد حضور مینی‌ون‌های فیات‌-کرایسلر، که با همکاری گوگل ساخته شده‌اند، خواهیم بود.

 
گوشی‌های ماژولار در راه‌اند

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
ایده گوگل برای تولید گوشی های ماژولار، که تحت عنوان پروژه آرا (Project Ara) شناخته می‌شود، حدود سه سال است که با حاشیه‌های فراوان به کار خود ادامه داده، اما همچنان رونمایی نشده است؛ البته معرفی یک نسخه آزمایشی در برنامه گوگل بود که تاریخ رونمایی آن ابتدا تاخیر خورد و سپس به طور کلی از بین رفت!

اگرچه پرچمدار کره‌ای‌ها، ال جی جی5 ، ابعادی از اسمارت فون های ماژولار را به نمایش گذاشت، این گوشی به هیچ‌وجه قابل مقایسه با ایده گوگل برای تولید گجت‌های ماژولار نیست. به هر حال ال‌جی بدون آن‌که ادعایی داشته باشد، از ایده جدید خود پرده‌برداری کرد، اما پروژه پرسروصدای گوگل همچنان شکست‌خورده یا حداقل مسکوت باقی مانده است!

نکته جالب این‌که در اوت 2015 یک توییت از اکانت رسمی گوگل منتشر شد که گفته بود: «چه تاریخی؟ 2016». این توییت همراه با هشتگی مربوط به پروژه آرا منتشر شد و حداقل سال رونمایی از گوشی‌های ماژولار را به کاربران وعده داد. با توجه به این توییت احتمالا صحبت‌های مهمی درباره رونمایی از اولین گوشی این پروژه در کنفرانس امسال مطرح شود. البته برخی خبرگزاری‌ها احتمال داده‌اند که اولین نمونه اسمارت‌فون‌های ماژولار نیز در این مراسم رونمایی خواهد شد، اما عرضه آن محدود به یک یا دو کشور خواهد بود. پیش‌تر نیز گوگل اعلام کرد که اولین گوشی ماژولار خود را فقط در بازار ایالات متحده عرضه می‌کند.

 
رقص تانگو گوگل و لنوو!

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
پروژه دیگری که گوگل در سال 2014 کلید زد، تانگو (Project Tango) نام دارد. در این پروژه قرار است گوشی هایی تولید شود که به سنسورها و دوربین‌هایی مجهز می‌شوند که فضای سه‌بعدی اطراف خود را درک می‌کنند. در صورتی که این گوشی را در دست داشته باشید، با حرکت در اتاق می‌توان نقشه‌ای سه‌بعدی از آن ترسیم کرد، زیرا گوشی موقعیت خود را در فضای سه‌بعدی درک می‌کند. این قابلیت برای طراح‌های داخلی، معمارها یا تولید نقشه از داخل ساختمان‌های بزرگ کاربرد فراوان دارد.

در برنامه رسمی که از کنفرانس Google I/O منتشر شده بخش‌های بسیاری به صحبت درباره پروژه تانگو اختصاص داده شده‌ است؛ پس باید منتظر اخبار هیجان‌انگیزی درباره این ایده جذاب بود. جالب است بدانید که گوگل با کمپانی لنوو برای پیش‌برد تانگو قرارداد بسته است. اطلاعات زیادی درباره محصولات تولیدی و جزئیات این قرارداد منتشر نشده، اما تنها سرنخ این است که اولین گجت مجهز به پروژه تانگو در تابستان 2016 معرفی می‌شود.

 
اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
یکی از تکنولوژی‌هایی که گوگل و برخی از دیگر کمپانی‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در آن انجام داده‌اند مقوله اینترنت اشیاست. حدودا دو سال پیش گوگل با پرداخت بیش از 3 میلیارد دلار کمپانی Nest را خرید تا قلمرو خود را در این تکنولوژی نوظهور گسترش دهد.

اگر خاطرتان باشد، گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان سال 2015 ایده‌ای به نام Project Brillo طرح کرد که می‌تواند به عنوان پلتفرم واسطه میان اشیای هوشمند عمل کند. همان‌طور که می‌دانید، در آينده کمپانی‌های مختلفی اقدام به تولید اسباب و اثاثیه هوشمند خواهند کرد که هرکدام ممکن است به پلتفرمی جداگانه مجهز شده باشد. وظیفه پروژه بریلو این است که آنها را به یکدیگر مرتبط کند و پلی برای تبادل اطلاعات میان اشیای خانه هوشمند ایجاد کند.

گوگل پیش از این قول داده بود که به زودی بریلو را در اختیار توسعه‌دهندگان و همچنین شرکای تجاری خود قرار دهد تا امکان گسترش آن روی پلتفرم‌های دیگر نیز فراهم شود.

 
جنگ اعداد مثل همیشه جزئی از ماجراست

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
اگر پیش از این کنفرانس‌هایی نظیر WWDC‌ اپل، Build مایکروسافت یا I/O گوگل را تماشا کرده باشید، قطعا شاهد اعداد و ارقام اعلام‌شده از سوی مجری برنامه بوده‌اید؛ اعدادی نظیر این‌که چند گجت فروخته‌اند یا روزانه چند اپلیکیشن از استورها دانلود می‌شود، درآمد توسعه‌دهندگان پلتفرم چقدر است و مسائلی از این قبیل که به گونه‌ای نشان افتخار برندها محسوب می‌شود.

در این کنفرانس هم قطعا صحبت از تعداد گوشی‌های اندرویدی جهان، اپلیکیشن‌های دانلودشده از گوگل‌پلی یا گسترش روزافزون سیستم پرداخت اندروید به میان خواهد آمد. ناگفته نماند که Android Pay موفقیت‌های نسبتا چشم‌گیری به دست آورده و گوگل برنامه‌های بسیاری برای توسعه آن در آینده دارد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها احتمالا جهانی کردن سیستم پرداخت اندروید است تا کشورهای بیشتری به این امکان دسترسی داشته باشند.

 
پیام‌رسان Hangouts بازنشسته می‌شود

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
در حالی که پیام‌رسان‌های Snapchat و WhatsApp هرکدام ارزشی 16 میلیارد دلاری دارند، Hangouts همچنان بلااستفاده مانده است! به جرئت می‌توان گفت پیام‌رسان گوگل یکی از کم‌مخاطب‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است که بسیاری از کاربران اندروید حتی یک بار هم از آن استفاده نکرده‌اند.

ارزش WeChat، پیام‌رسان چینی، حدود 83 میلیارد دلار عنوان شده و این موضوع گوگل را به فکر توسعه‌ پیام‌رسانی جدید انداخته است. مسنجری که احتمالا در کنفرانس امسال یا آینده‌ای نزدیک معرفی می‌شود به ربات‌هایی مجهز شده که کارکردن با آن را برای کاربر راحت‌تر می‌سازد. یکی از وظایف آنها پاسخ دادن به سوالات کاربران درباره موضوع‌های مختلف است، مانند کاری که هم‌اکنون دستیار صوتی Google Now انجام می‌دهد. البته پیش از این مایکروسافت نیز به دنبال توسعه ربات‌هایی در اسکایپ بود که توانایی سفارش پیتزا و کارهایی از این قبیل را داشتند. به هر حال پیام‌رسان جدید گوگل با امکاناتی خارق‌العاده به زودی عرضه می‌شود و برای شنیدن خبرهای بیشتر باید منتظر کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال بمانیم.

 
جست‌و‌جوی تصویری به وسیله دوربین گوشی

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
یکی دیگر از اپلیکیشن‌های اختصاصی گوگل که ‌هم‌اکنون در گوشه‌‌ای افتاده و خاک می‌خورد Google Goggles است. نحوه عملکرد آن بدین‌گونه است که از یک شی یا منظره عکس‌برداری می‌کند و آن را برای جست‌و‌جوی بیشتر به سرورهای گوگل می‌سپارد و پس از لحظاتی می‌توان اطلاعات جالبی درباره آن مشاهده کرد. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا باید جست‌و‌جوی تصویری کرد، وقتی می‌توان کلمات را در موتور گوگل تایپ کرد.

تصور کنید نقاشی هنری معروفی دیده‌اید، اما نامش را نمی‌دانید. چگونه می‌خواهید درباره‌اش اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ یک منظره یا آثر باستانی در مقابلتان قرار گرفته و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن پیدا کنید، اما نمی‌توانید ظاهر آن را در موتور جست‌و‌جوی عادی گوگل توصیف کنید! اپلیکیشن Goggles به شما اجازه می‌دهد با عکس‌برداری از منظره یا نقاشی موردنظر اطلاعات دقیقی درباره خالق آن و بقیه مشخصاتش به دست آورید. یکی دیگر از قابلیت‌های آن حل پازل‌های سودوکو است. با ثبت تصویری از پازل موردنظر می‌توان پاسخ کامل آن را مشاهده کرد!

به نقل از وب‌سایت Slashgear، گوگل به زودی این اپلیکیشن را با برنامه پیش‌فرض دوربین یعنی Google Camera تلفیق می‌کند و این قابلیت را به عنوان یکی از بخش‌های دوربین گوشی‌های نکسوسی معرفی می‌کند.

 

پروژه ATAP دنیای گجت‌ها را متحول می‌کند

لفظ ATAP مخفف عبارت «تکنولوژی‌ها و پروژه‌های پیشرفته» یا Advanced Technology and Projects است که مجموعه‌ای از ایده‌های گوگل برای ساخت گجت‌هایی هوشمندتر است. در ادامه تک‌تک پروژه‌ها را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

 
Project Soli

گجت‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند که نمایشگر کوچکی دارند لمس آیکون‌ها را برای کاربران سخت می‌کنند، به‌خصوص افراد کم‌بینا احتمالا همیشه حسرت داشتن ساعت هوشمند را به دل خواهند داشت. این پروژه عبارت است از حسگرهایی که حرکات دست را در فضایی بالاتر از نمایشگر درک می‌کنند؛ بدین صورت که برای انتخاب یک گزینه تنها دو انگشت خود را به هم بزنید یا برای بالا و پایین رفتن در صفحه، انگشت اشاره و انگشت شست را به هم بمالید تا نمایشگر اسکرول بخورد.

 

Project Jacquard

این ایده می‌خواهد لایه‌هایی در بافت لباس و انواع پوشاک قرار دهد که لمس انگشت را درک می‌کنند. ابتدا گوشی را با تی‌شرت خود همگام‌سازی می‌کنید و سپس بدون بیرون آوردن آن از جیب می‌توان فرمان‌هایی به گوشی صادر کرد. به عنوان مثال، می‌توان لایه لمسی را در آستین‌ها قرار داد که کارکردن با آن را هم بسیار راحت می‌کند. فعلا برند معتبر پوشاک Levi's برای همکاری با گوگل اعلام آمادگی کرده است تا چیپ‌های مذکور را در لباس‌هایش قرار دهد.

 

Project Abacus

گذاشتن قفل روی نمایشگر گوشی یکی از معمول‌ترین راه‌ها برای حفاظت از اطلاعات است، اما همیشه هم موثر نیست. به عنوان مثال، هنگامی که مشغول انجام دادن کاری یا تعمیر وسیله‌ای هستید و همزمان به اطلاعاتی از گوشی‌تان نیاز دارید، از اعضای خانواده می‌خواهید وارد گوشی شوند و با این سوال مواجه می‌شوید: رمزت چیه؟! با پاسخ به این سوال دیگر گوشی شما امن نیست و شاید هر چند روز یکبار باید رمزش را عوض کنید. جایگزین‌های خسته‌کننده‌ای مانند تشخیص چهره نیز وجود دارد که در نور کم کار نمی‌کند، برادر یا اعضای خانواده شبیه خودتان را به جای شما تشخیص می‌دهد و نیز مصرف باتری فوق‌العاده بالایی دارد. البته سنسورهای تشخیص اثر انگشت هم در گوشی‌های امروزی به کار می‌روند که چندی پیش مقاله‌ای درباره جعل اثر انگشت و دور زدن این سنسورها منتشر شد! پس راه حل چیست؟


Abacus یک پروژه امنیتی به تمام معناست. با فعال کردن آن تمام حرکات، خصوصیات و اطرافیان شما زیر نظر گرفته می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به تن صدا، نحوه تایپ کردن، حالات صورت، محل‌های مورد تردد، نام بلوتوث اطرافیانتان و حتی نحوه راه رفتن شما همگی در برنامه ثبت می‌شود. در صورتی که گوشی دزدیده شود یا رمزش باز شود، این برنامه به سرعت تشخیص می‌دهد که گجت از دست صاحبش خارج شده، زیرا نحوه تایپ، راه رفتن یا تن صدای دیگران مشابه شما نیست و Abacus این موضوع را تشخیص می‌دهد. اگرچه ایده فوق‌العاده جذاب است، احتمالا مصرف باتری سرسام‌آوری هم خواهد داشت.

 

Project Vault

والت نیز پروژه‌ای برای حفظ امنیت کاربران است. این کامپیوتر دیجیتالی در قالب کارت حافظه جا می‌شود و اطلاعات کاربر را از هرگونه خطر یا نفوذ نجات می‌دهد. از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به حفاظت از پیام‌های خصوصی و چت‌ها، تماس‌های رد و بدل شده و مسائلی از این قبیل اشاره کرد.

- پروژه آرا هم یکی از بخش‌های تحت کنترل ATAP است که پیش از این توضیحاتی درباره‌اش دادیم.

 
نحوه ثبت‌نام در Google I/O چگونه است؟

 
آنچه انتظار داریم در کنفرانس Google I/O 2016 ببینیم 1

 
به عنوان آخرین تیتر شاید جالب باشد بدانید که افراد حاضر در این کنفرانس چگونه بلیت تهیه کرده‌اند. روند ثبت‌نام بدین‌گونه است که افراد علاقه‌مند به شرکت در I/O ابتدا نام‌نویسی می‌کنند، سپس گوگل به صورت رندوم و اتفاقی نام اشخاص را انتخاب می‌کند. افراد منتخب بابد مبلغ 900 دلار (حدود 3 میلیون تومان) پرداخت کنند و ثبت‌نام خود را نهایی سازند. این نکته را هم اضافه کنیم که فقط ساکنان کالیفرنیا چنین مبلغی پرداخت می‌کنند، زیرا بقیه افراد باید از شهرها و احیانا کشورهای دیگر به این ایالت سفر کنند که هزینه‌ای چند صد دلاری متحمل خواهند شد!