انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اجرای طرح ترابردپذیری چه کمکی به کاربران می‌کند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معمولا اپراتورهای موبایل در تمام شهرها کیفیت خدمات و آنتن‌دهی یکسانی ندارند. خوب و بد بودن وضعیت آنتن‌دهی حتی در محله‌های مختلف یک شهر نیز با هم متفاوت است؛ مثلا ممکن است در محل کار، گوشی شما آنتن‌دهی خوبی داشته باشد، اما در منزل این طور نباشد. به همین دلیل خیلی‌ها مجبورند از دو یا چند خط با پیش‌شماره‌های مختلف استفاده کنند.

برای حل این مشکل از دو سال پیش طرح رومینگ ملی در کشور فعال شد تا به این ترتیب مشترکان یک اپراتور که پوشش آنتن ضعیف‌تری دارند بتوانند از شبکه اپراتور‌های دیگر با پوشش قوی‌تر در آن منطقه استفاده کنند. اما پس از چند ماه به نظر می‌رسد اجرای این طرح به‌نوعی متوقف شده است. حالا طرحی به نام ترابردپذیری یا MNP در دستور کار قرار گرفته که کار را یک قدم جلوتر از رومینگ ملی می‌برد.

 
اجرای طرح ترابردپذیری چه کمکی به کاربران می‌کند؟ 1

 
ترابردپذیری شماره تلفن همراه یا Mobile Number Portability فرایندی است که با آن مشترکان می‌توانند با حفظ شماره تلفن، اپراتور مخابراتی خود را تغییر دهند و از خدمات یک شرکت دیگر استفاده کنند. با اینکه سال‌هاست این سرویس در کشورهای دیگر ارائه می‎شود، مقدمات اجرای آن از سال 1393 در ایران آغاز شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورهای سه‌گانه کشور را ملزم به اجرای آن کرد. بر همین اساس در تابستان سال جاری تفاهم‌نامه‌ای میان همراه اول، ایرانسل و رایتل امضا شد تا این طرح از اوایل سال 1395 اجرایی شود. اما مزایای استفاده از این سرویس چیست و برای کاربران چه سودی به همراه دارد؟

آزادی بیشتر در انتخاب: با اجرای ترابردپذیری مشترکانی که با پوشش اپراتور مخابراتی خود مشکل دارند می توانند با حفظ شماره موبایلشان از سرویس اپراتورهای دیگر استفاد کنند. به این ترتیب دیگر نگرانی‌ای بابت تعویض سیم‌کارت و تغییر شماره نخواهید داشت و به‌سادگی قادر خواهید بود از شرکتی سرویس بگیرید که خدمات بهتری به مشترکان خود می‌دهد.

رقابت و ارتقای کیفیت: مهاجرت مشترکان از اپراتوری به اپراتور دیگر سبب می‌شود رقابت بین شرکت‌ها برای ارتقای کیفیت بیشتر شود و از طرفی تلاش کنند با پایین آوردن قیمت، جذابیت بیشتری برای حفظ مشترکان فعلی و جذب مشترکان بیشتر ایجاد نمایند.

کاهش مشکلات تماس: ترابردپذیری این امکان را فراهم می‌آورد تا هر مشترک، بسته به محل زندگی خود، از اپراتوری سرویس بگیرد که آنتن‌دهی و خدمات بهتری دارد و حتی اگر کیفیت خدمات آن کاهش یافت، به اپراتور دیگری مهاجرت کند. به این ترتیب مشکلات مردم در خصوص برقراری ارتباط و در دسترس نبودن کمتر از گذشته می‌شود.