انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آغاز بررسی وضعیت استانداردهای آموزشی دانشگاه‌های پزشکی از خرداد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آغاز بررسی وضعیت استانداردهای آموزشی دانشگاه‌های پزشکی از خرداد 1

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت، با بیان اینکه بررسی استانداردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از خرداد ماه جاری آغاز می‌شود، گفت: بر اساس سند استانداردهای کالبدی، دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شدند تا پایان اردیبهشت ماه جاری وضعیت خود را از نظر میزان امکانات گزارش کنند.



دکتر طاهره چنگیر در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا، توانمند سازی پزشکان عمومی را از مهم‌ترین اهداف آموزشی وزارت بهداشت دانست و افزود: در حوزه آموزش حداقل کاری که می‌شود برای پزشکان عمومی انجام داد، این است که بتوانیم پزشکان توانمندتری را تربیت کنیم؛ برای دستیابی به این هدف، نیازمند همکاری خود دانشجویان هستیم که این دوره را دوره‌ای بسیار حساس، جدی و مهم تلقی کنند و دوم بخش آموزش وزارت بهداشت بتواند برنامه‌ها، محیط ها و آزمون‌ها را اصلاح کند.



وی در ادامه بازنگری دوره‌های آموزشی پزشکی عمومی را مهم‌ترین برنامه در دست اقدام در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تحولی در برنامه‌های آموزشی ایجاد کردیم؛ به این معنا که محتوای آموزشی متناسبتر با آنچه که در آینده پزشکان عمومی باید انجام دهند، باشد، البته برخی دانشگاه‌ها این بازنگری را آغاز کردند و وزارت بهداشت نیز بطور جدی آن را دنبال می‌کند.



دکتر چنگیر اصلاح محیط آموزشی و تامین امکانات را از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت برشمرد و افزود: در این راستا بحث استانداردهای کالبدی را مطرح کردیم که یک معیار دقیق و روشنی داشته باشیم تا این مساله مورد بررسی قرار گیرد که آیا دانشگاه‌ها برای تربیت پزشکان عمومی امکانات لازم را از نظر تعداد هیات علمی، میزان تخت بیمارستانی، درمانگاه، کلاس، آزمایشگاه و غیره در اختیار دارند.



وی ادامه داد: سند استانداردهای کالبدی سال گذشته تنظیم شد و به تصویب رسید که در حال حاضر به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شده است و این دانشگاه‌ها موظف شدند تا پایان اردیبهشت وضعیت خود را از نظر میزان امکانات گزارش کنند.



به گفته دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت، پس از دریافت گزارش دانشگاه‌ها از وضعیت امکانات خود، ما بازدیدهای خود را بر اساس استانداردهای آموزشی مشخص از خرداد ماه جاری آغاز خواهیم کرد تا دانشگاه‌هایی که کمبودی در خصوص این استانداردها دارند، بررسی شده و تصمیمات لازم اتخاذ شود و البته دانشگاه‌هایی که مشکلات بیشتری دارند در اولویت بازدیدها قرار خواهند گرفت.



وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جایگاه پزشکان عمومی را ارتقا داد، گفت: مقوله دیده شدن پزشک عمومی به عنوان یک حرفه امری است که قسمت اصلی آن به توانمند شدن پزشک عمومی بر می‌گردد، یعنی پزشکان عمومی وقتی فارغ التحصیل می‌شوند توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشند و به اندازه‌ای اعتماد به نفس داشته باشند که بتوانند بسیاری از اقدامات را انجام دهند؛ این قسمت بر عهده بخش آموزش است.



دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حدود 35 هزار نفر شاغل به تحصیل در رشته پزشکی عمومی وجود دارد، گفت: ما در کشور پزشک عمومی بیکار محض نداریم؛ این بیکاری به نوع تعریف ما از بیکاری بستگی دارد، بیکار کسی است که کار حرفه‌ای انجام نمی‌دهد که البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.



وی در پایان اجرای طرح پزشک خانواده را فرصتی برای بهبود وضعیت اشتغال پزشکان عمومی دانست و گفت: اجرای طرح پزشک خانواده که در حال حاضر در تمامی شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و در حاشیه شهرهای بزرگ اجرا می‌شود کمکی به وضعیت اشتغال پزشکان عمومی کرده است، بطوریکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، پزشکان عمومی که در برخی مناطق محروم کار کنند، ماهیانه 10 تا 17 میلیون حقوق دریافت خواهند کرد.



انتهای پیام