انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آیین نامه استعدادهای درخشان وزارت بهداشت بازنگری می شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آیین نامه استعدادهای درخشان وزارت بهداشت بازنگری می شود 1

مدیرکل توسعه وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری آیین نامه نخبگان استعدادهای درخشان وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد کار بازنگری انجام شده و در نیمه اول امسال برای تصویب به شورای عالی استعدادهای درخشان ارسال خواهد شد.



دکتر شهرام یزدانی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، با اعلام این مطلب، ضمن اشاره به اینکه آیین نامه استعدادهای درخشان وزارت بهداشت بازنگری می شود، افزود: بعد از تدوین و تصویب "سند ملی نخبگان" توسط بنیاد ملی نخبگان هیچ تغییری در آیین نامه استعدادهای درخشان وزارت بهداشت اعمال نشده بود. در واقع بازنگری اخیر به نوعی همگرایی با مسیر ملی مدیریت نخبگان محسوب می شود.



دکتر یزدانی اضافه کرد: موضوعی که در وزارت بهداشت دنبال می کنیم این است که چگونه می توانیم از نخبگان حوزه سلامت عمدتا در جایگاه های کلان و فرادستی مثل سیاستگذاری، سیاست سازی یا مدیریت کلان در سطح کشور بهره ببریم.



وی با بیان اینکه ایران در بین 61 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته رتبه اول خروج نخبگان را دارد گفت: اگر چه آمار خروج نخبگان در کشور هر ساله متفاوت است اما اغلب مهاجرت ها در سطوح مختلف تحصیلی از دپیلم گرفته تا بعد از قبولی در یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف اتفاق می افتد.



مدیر کل توسعه وزارت بهداشت گفت: بر اساس بررسی که در سال 92 بین 120 نخبه المپیادی کشور انجام گرفت. مشخص شد که بیش از 80 درصد این افراد کشور را ترک کرده اند.



دکتر یزدانی یادآور شد: آمار مهاجرت نخبگان رشته های پزشکی از کشور بالاتر از سایر رشته ها است چرا که میزان درآمدی که بسیاری از کشورهای غربی به پزشکان اختصاص می دهند بسیار بیشتر از ایران است.



وی در خصوص راهکارهای وزارت بهداشت برای ممانعت از مهاجرت نخبگان نیز اظهار کرد: این وزارتخانه برای ممانعت از خروج نخبگان چند راهبرد در نظر گرفته است. اولین راهبرد این است که افرادی که کشور را ترک می کنند موظف باشند هزینه ای که کشور برای تحصیل آنها خرج کرده است را به صندوق دولت برگردانند و برای این کار باید سندی را گرو بگذارند.



مدیر کل توسعه وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: راهبرد دیگر این است که اگر فردی نیز از کشور مهاجرت کرد موظف است به نوعی در توسعه کشور مادر سهیم باشد. در این راستا یونسکو برنامه ای به نام "توکتن" را تدوین کرده است که تلاش دارد ارتباط افرادی که از کشورهای در حال توسعه مهاجرت می کنند را با کشور خود برقرار کند تا کمکی به توسعه آن کشور کرده باشند.



انتهای پیام