انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پژوهش در دانشگاه‌ها باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پژوهش در دانشگاه‌ها باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد 1

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: پژوهش در دانشگاه‌ها باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، محمدرضا واعظ‌ مهدوی در چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه توجه به آینده و تحلیل تحولات برای برنامه‌ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در برنامه ششم توسعه کشور با بهره‌گیری از صاحبنظران، کارشناسان، ذی‌نفعان و نمایندگان دستگاه‌های دولتی، چالش‌های پیش‌ روی حوزه‌های مختلف از جمله بخش پژوهشی استخراج شده است.



وی با اشاره به چالش‌های پیش روی بخش پژوهشی در کشور، افزود: وجود موازی‌کاری، نبود ثبات در مدیریت پژوهش کشور، کیفیت پایین مقالات تولید شده، متنوع نبودن منابع مالی، عدم تحقق سهم پژوهش، فرسودگی زیرساخت‌ها و مواردی از این دست چالش‌های پیش روی حوزه پژوهشی در کشور است.



واعظ‌ مهدوی تصریح کرد: برای غلبه بر این چالش‌ها، الگوریتمی بر هر چالشی تدوین و متناسب با آن سیاست‌گذاری‌ها برای مرتفع کردن چالش‌ها انجام شد.



معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه برای رفع چالش‌ها، متناظر با اهداف کلی، راهبردهایی تنظیم شده است، اضافه کرد: به ازای هر راهبردی، چندین سیاست‌کاری تعریف شده و بر اساس همین سیاست‌های کاری، چارچوب کلی برنامه‌های پژوهشی تبیین شده است.



واعظ‌ مهدوی با بیان اینکه مجموعه اقدامات برای رفع چالش‌های پیش روی حوزه پژوهشی توسط شورای علم و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین شده است، تصریح کرد: این اقدامات در سطح ملی است و برش‌های استانی، دانشگاهی و رشته‌ای آن مشخص نشده است.



معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: برنامه، سند مکتوب است و باید به آن عمل کرد تا در صورت نیاز به اصلاح، اصلاحات لازم انجام شود وگرنه بدون عمل به برنامه‌های تدوین شده، نمی‌توان در مورد کارایی آن ارزیابی کرد.



وی افزود: در حوزه پژوهش، اعتبارات در دو بخش پژوهشی دانشگاهی و اعتبارات مراکز پژوهشی وجود دارد.



واعظ‌ مهدوی با بیان اینکه در سال 94، حدود 400 میلیارد تومان اعتبار برای پژوهش دانشگاهی طبقه‌بندی شده بود، گفت: در سال 95 تغییراتی در این مورد انجام و این برنامه‌ها در دو بخش پژوهش‌های پایه و کاربردی تقسیم‌بندی شد.



معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اضافه کرد: در سال 95 اعتبارات در نظر گرفته شده به 480 میلیارد تومان افزایش یافت و مجلس هم 140 میلیارد تومان به این اعتبارات اضافه کرد و جمع اعتبارات به حدود 600 میلیارد تومان افزایش یافت.



وی تصریح کرد: در این اعتبارات، هزینه حقوق و دستمزد، اجاره‌بها و هزینه‌های جاری وجود ندارد، بلکه اعتبار برای عملیات پژوهشی است.



واعظ‌ مهدوی با اشاره به چهار اقدام مهم حوزه پژوهش در سالجاری، ادامه داد: تخصیص 600 میلیارد تومان برای صندوق حمایت از نوآوری و فناوری، صدور اجازه اخذ وام معادل درآمد اختصاصی مرکز برای پروژه‌های عمرانی، تدارک برای اختصاص بودجه پژوهشی از محل صرفه‌جویی دستگاه‌ها و تقویت اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها چهار اقدام مهم در حوزه پژوهش هستند.



محمد برزگری معاون مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور نیز گفت: تمامی فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و مهندسی در پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان که با دریافت مجوز انجام می‌شود، مشمول معافیت مالیاتی هستند.



وی با اشاره به نوع دیگر معافیت مالیاتی در حوزه پژوهشی، تصریح کرد: تمامی خدمات پژوهشی مشمول مالیات ارزش افزوده نمی‌باشند.



برزگری با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه محور مورد توجه قرار خواهد گرفت، ادامه داد: از مالیات واحدهای صنعتی، معادل هزینه تحقیقات و پژوهش کسر خواهد شد.



معاون مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، افزود: فعالیت‌هایی که شامل معافیت مالیاتی نمی‌شوند، باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند تا بعدا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.



انتهای پیام