انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بررسی علل ماندگاری فارغ‌التحصیلان در آمریکا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در چهل و پنجمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی علل ماندگاری فارغ التحصیلان در آمریکا  بررسی شد.

بررسی علل ماندگاری فارغ‌التحصیلان در آمریکا 1
به گزارش ایسنا، در این جلسه ادامه گزارش مهاجرت تحصیلی دانشجویی در  جهان با هدف بررسی میزان ماندگاری و رسوب دانشجویان مهاجر در کشور آمریکا پس از فارغ التحصیلی توسط دکتر سیدی، رییس کارگروه نخبگان کمیسیون ارائه شد.

 در ابتدای این گزارش ضمن ارائه  آماری از تعداد دانشجویان دکترای شاغل به تحصیل رشته‌های زیر علوم پایه و مهندسی در آمریکا از سال 1987 تا 2009، این نکته نیز مورد اشاره قرار گرفت که تعداد ویزاهای موقت و تعداد کل دانشجویان خارجی در این بازه زمانی روند افزایشی داشته و یکی از علل این افزایش تعداد کم دانشجوی دکترای آمریکایی در حوزه علوم پایه و مهندسی و نیاز به جذب دانشجو به‌ویژه در این حوزه  است.

در ادامه گزارش، درصد اقامت موقت دانشجویان دکترا در حوزه علوم و مهندسی در آمریکا که دکترای خود را در  سال 2004 دریافت کرده‌اند، در بازه زمانی سال‌های 2005 تا 2009 به تفکیک کشورها در آسیای شرقی، اقیانوسیه، اروپای شرقی، قاره آمریکا و کشورهای آسیای غربی ارائه شد.

در ادامه جلسه و در جمع‌بندی نهایی این گزارش عنوان شد که از 9439 نفر دانشجوی دکترا در حوزه علوم پایه و مهندسی از کشورهای مختلف دنیا که در سال 2004 موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه‌های آمریکا شده‌اند، 62 درصد آنها در سال 2009 در آمریکا مقیم بوده‌اند.

همچنین اعلام شد که کشور آمریکا با سیاستگذاری کلان و برنامه‌ریزی مدون درصدد افزایش نیروی تحصیل کرده و مورد نیاز خود به‌ویژه در حوزه علوم پایه و مهندسی است و همچنین وجود بازار کار، درآمد بالا، تنوع آب و هوایی، تنوع شرایط اجتماعی و ... از دیگر عوامل ایجاد انگیزه ماندگاری در فارغ التحصیلان دکترا در آمریکا است.

در ادامه اعضای کمیسیون به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل لزوم توجه به سیاست‌های کلان کشورهای مطرح و موفق در جذب سرمایه انسانی، ایجاد بانک اطلاعاتی و ایجاد یک مرکز برای رصد آمار دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی خارج کشور، رعایت استانداردهای بین المللی در نظام آموزش عالی و وجود سیستم‌های نظارت و ارزیابی به منظور ارتقای کیفیت دانشگاه‌هاست.

انتهای پیام