انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
آشنایی


طرح JSTARS ( سيستم راداري مراقبت و هدف گيري مشترک ) یک پروژه مشترک میان نیروی هوایی و ارتش ایالات متحده می باشد که هدف از ساخت آن ایجاد یک سیستم دفاعی است که وظایفی همچون طبقه بندی و ردیابی اهداف زمینی در تمام شرایط جوی و سیستم نظارت برای تعیین محل اهداف ، برای آن تعریف شده است . همچنین هنگام پرواز این هواپیما در حریم هوایی کشور هم پیمان ( کشورهای هم پیمان آمریکا ) برنامه هایی برای شناسایی و زیر نظر داشتن تحرکات زمینی دشمن که هم مرز با کشور دوست می باشند ،از سوی نیروهای مشترک ( نیروی هوایی - نیروی زمینی ) در نظر گرفته می شود که با برد شناسایی 150 مایلی ( معادل 240 کیلومتری ) E-8 ، این کار صورت می گیرد .


خدمه

آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
خدمه این هواپیما به صورت استاندارد 21 نفر می باشند که متشکل از، 18 نفر اپراتور و 3 نفر خدمه پروازی است و در پرواز های طولانی مدت تعداد این خدمه به 34 نفر افزایش می یابد که به صورت ، 28 نفر اپراتور و 6 نفر خدمه پروازی است .


ماموریت / نقش:

نقش JSTARS ، مدیریت نبرد ، فرماندهی و کنترل هوابرد می باشد و با نظارت بر اهداف زمینی ، اطلاعات مورد نیاز فرماندهان را برای حمله فراهم می کند .
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
عکس گرفته شده توسط E-8


مدیریت نبرد

این هواپیما قادر به شرکت کردن در عملیات های حافظ صلح می باشد و همچنین می تواند اطلاعات هدف را برای حمله هوایی ، حمله دریایی ( نیروهای سطحی ) و حمله توپخانه ای در عملیات های جنگی یا رزمایش های مشترک در اختیار فرماندهان قرار دهد .

تاریخچه عملیاتی

در سال 1991 دو فروند از مدل" A " این هواپیما ماموریت یافتند تا در عملیات طوفان صحرا شرکت کنند و در این جنگ با رهگیری و یافتن سایت های موشکی و تانک های عراقی و با 500 ساعت پرواز رزمی ، میزان اثر بخشی 100 در صد را در ماموریت ها ایفا کردند . همچنین این هواپیما در عملیات های حافظ صلح ناتو در دسامبر 1995 نیز شرکت داشت که با 95 خدمه پروازی و بیش از 1000 ساعت پرواز ، به میزان 98 درصد در ماموریت ها اثر بخش بود .


موتور


آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
این هواپیما همانند " E-3 سنتری " از موتور TF33 استفاده می کند اما مدل استفاده شده در E-8 موتور TF33-P-102 می باشد که دارای قدرتی بالغ بر 18010 پوند ( معادل 80.1 کیلونیوتن ) می باشد که به نسبت موتور TF33-P-100 که در سنتری به کار رفته است نیروی کمتری تولید می کند .


مشخصات

نوع : توربوفن

طول : 6200 میلی متر

قطر : 1000 میلی متر


رادار
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1

رادار AN/APY-3/-7


نوع

رادار باند ( فرعی ) " X " ( ایکس ) در فرکانس ( 8 - 10 گیگاهرتز )

بخش الکترونیک شرکت گرومن " Norwalk " این رادار ( AN/APY-3/-7 ) را که دارای سنسور ترکیبی " MTI / SAR " است را طراحی کرده و این یک رادار آرایه فازی چند حالته است که دارای ابعادی برابر با " 0.6 × 7.62 ( M ) " می باشد و در زیر بدنه و در قسمت جلوی هواپیمای E-8 نصب می شود . همچنین این رادار می تواند 600 هدف را در فاصله 240 کیلومتری ( به صورت دقیق تر ، در فاصله 243 کیلومتری ) رهگیری کند . همچنین این رادار می تواند تعداد تقریبی وسایل نقلیه ، سرعت آنان ، مکان و مسیر سفرشان را در اختیار اپراتور قرار دهد .


ویژگی

Joint STARS متشکل از : یک پلتفرم هوابرد ، یک سیستم رادار چند حالته ( در مدل E-8 C ) و ماژول های ایستگاه تلفن همراه ( GSM ) می باشد . E-8C ، از مدل بهبود یافته هواپیمای بوئینگ 707 بهره می برد و یک رادار آرایه فازی که به شکل قایق می باشد و در زیر بدنه و در قسمت جلو قرار دارد را حمل می کند . این رادار قادر است تا اطلاعات مورد نیاز برای هدف قرار دادن اهداف و مدیریت داده های نبرد را در اختیار تمام هواپیماهای جنگنده و ایستگاه های زمینی که با E-8 در ارتباط هستند ، قرار دهد . علاوه بر این ، می توان از طریق Joint STARS ، از هواپیماها و توپخانه و نیروهای موشکی ، در خواست آتش پشتیبانی کرد . با اطلاعاتی که در مورد این رادار انتشار یافته ، با یک سورتی پرواز 8 ساعته E-8 ، این رادار می تواند 386100 مایل مربع را پوشش دهد . نظارت گسترده ( WAS ) و شاخص اهداف متحرک ( MTI ) از عوامل و حالت های اساسی این رادار به شمار می آیند . از اهداف اصلی طراحی " WAS / MTI " شناسایی ، تعیین محل اهداف و شناسایی اهداف متحرک ( با سرعت کم ) می باشد. از طریق پردازش سیگنال پیشرفته که در این هواپیما موجود است ، E-8 توانایی تفاوت قائل شدن میان وسایل نقلیه ، برای ردیابی دارد . ( همانند تفاوت قائل شدن میان تانک و کامیون ). از دیگر توانایی های این رادار می توان به افزایش دادن رزولوشن تصاویر بر روی صفحه نمایشگر برای دقت هر چه بیشتر بر روی اهداف اشاره کرد و این وضوح بالا اطلاعات دقیق تری را از هدف در اختیار می گذارد و همچنین موجب می شود تا برای حمله به اهداف متحرک تصمیمات صحیح تری اتخاذ گردد. رادار دیافراگم سنتتیک ( SAR ) / شاخص ثابت هدف ( FTI ) توانایی تولیدعکس همانند تصویر یا نقشه از مناطق جغرافیایی انتخاب شده را دارد . داده های نقشه ای " SAR " شامل اهداف غیر متحرک نظیر : پل ها ، بنادر، فرودگاه ها ، وسایل نقلیه متوقف شده و ... می باشد. Joint STARS تقریبا در هر آب و هوایی و به صورت آنلاین و در هر زمانی قادر به پرواز کردن است و در عرض چند ساعت می تواند در نقطه ای که به آن نیاز باشد حضور یابد و اطلاعات با ارزشی را در مورد تحرکات زمینی ارائه دهد .عناصر مهم و تکنولوژی پیشرفته در این هواپیما ، شامل : رادار پیشرفته به همراه نرم افزارهای فشرده شده با حالت چندین عاملی بودن ، آنتن های منحصر به فرد و مجهز به سه پورت دریافت و چهار پردازنده با سرعت بالا که قادرند بیش از 600 میلیون عملیات در ثانیه انجام دهند ، می باشند .

حالت های عملیاتی رادار

کنترل حمله

نظارت گسترده

نشانگر حرکت اهداف

جستجو به صورت بخش به بخش

ارتباطات صوتی

E-8 دارای دوازده رادیوی UHF رمزگذاری شده ، دو رادیو HF رمزگذاری شده و سه رادیوی VHF رمزگذاری شده برای ارتباط در درون هواپیما می باشد .


ارتباطات دیجیتال لینک داده ها

این هواپیما دارای سیستم نظارت و کنترل ارتباط داده ها ( SCDL ) برای انتقال به ایستگاه های زمینی و سیستم توزیع اطلاعات مشترک نظامی ( JTIDS ) برای ناوبری تاکتیکی هوایی ( TACAN ) ، عملیات و اطلاعات تاکتیکی پیوند داده " Link-J " یا ( TADIL-J ) و LINK ارتباطات ماهواره ای (SATCOM) می باشد .


مدل ها

E-8 A

مدل اولیه این هواپیما می باشد

E-8B

دو فروند E-8A که از هواپیماهای 20 ساله بوئینگ 707 استفاده می کردند به این مدل ارتقا یافتند .

E-8C

این مدل تولید شده مخصوص نیروی هوایی است که به تعداد 5 فروند و با دریافت بودجه در سال 1993 ، سفارش ساخت آن داده شد .

E-8C بلوک 20

این مدل برای نظارت ، از کامپیوترهایی با تکنولوژی " COTS " استفاده می کند . همچنین هر هواپیما از 20 سیستم " AlphaServer ES40CV " ، ساخته شرکت " Compaq " به همراه سیستم عامل " OpenVMS " استفاده می کند.


TE-8A

این مدل مخصوص آموزش خدمه پروازی می باشد که به تجهیزات خارجی ( بیرونی ) E-8 مجهز است .


YE-8B

از این نمونه یک فروند ساخته شد که قبل از ورود به نیروی هوایی و تبدیل به E-8 ، در نیروی دریایی به عنوان E-6 خدمت می کرد.


آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
هواپیمای E-6



مشخصات


نوع هواپیما : بوئینگ 707 سری 300

وظیفه اصلی : نظارت زمینی

سازنده : شرکت نورث روپ گرومن

موتور : چهار موتور JT3D

طول : 46.6 متر

ارتفاع : 12.9 متر

وزن خالی : 77565 کیلو گرم

برد : 11 الی 20 ساعت با سوخت گیری هوایی
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
خط تولید JSTARS در شرکت گرومن


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/