انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تنبلی چشم چیست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تنبلی چشم که اصطلاح پزشکی آنamblyopia واژه یونانی به معنی چشم ضعیف یا تنبیل است شایع ترین اختلال بینایی در کودکان به شمار می آید.تنبلی چشم به اختلالی گفته می شود که در آن بینایی یکی از دوچشم به دلیل عدم هماهنگی کامل و صحیح مغز و چشم در زمینه ی تولید تصاویر کاهش می یابد. چشم دچار تنبلی در ظاهر سالم است ولی به طورطبیعی مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا مغز تصاویر چشم طرف مقابل را تایید می کند و مورد توجه قرار می دهد.
تنبلی چشم ممکن است در اثرهرنوع اختلالی که برتکامل طبیعی بینایی یا استفاده از چشم ها تاثیر بگذارد ایجاد شود.لوچی یا استرابیسم نزدیک بین تر دوربین تر یا آستیگمات تر بودن یک چشم نسبت به چشم مقابل و گاهی اختلالات دیگر چشم مانند آب مروارید موجب بروز تنبلی چشم می شوند.
درمان تنبلی چشم مجبور کردن کودک به استفاده از چشم ضعیف تر چشم دچار کاهش بینایی است.برای این کار می توان از یکی از دو راه زیر استفاده کرد:
الف)ریختن روزی یک قطره از دارویی به نام آتروپین در چشم سالم به منظور ایجاد اتساع موقت مردمک ودر نتیجه تار شدن موقت آن که با این کار کودک ترجیح خواهد داد از چشم دیگرش چشم مبتلا به کاهش بینایی استفاده کند. درنتیجه به تکامل بیشتر بخشی از مغزکه به بینایی اختصاص دارد کمک می شود.
ب)قرار دادن یک چشم بند کدر و چسبنده بر روی چشم سالم برای مدت هفته ها یا ماه ها به منظور به کارگیری چشم ضعیف تر و کمک به تکامل بیشتر بخشی از مغز که به بینایی اختصاص دارد.
امروزه برخلاف گذشته پزشکان عقیده دارند که بسیاری از کودکان درسنین بین 7تا17سالگی از درمان هایی که دریچه های کوچکتر برای تنبلی چشم مورد استفاده قرار می گیرند سود می برند.مطالعات درباره ی میزان موفقیت درمان تنبلی چشم در بزرگسالان بسیار محدود است و هنوزبه نتیجه نرسیده است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جراحی پلک