انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آیا مهندس صدا در هیپ هاپ ایران وجود دارد ؟ ويژه رپ دوستا*
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
  آیا مهندس صدا در هیپ هاپ ایران وجود دارد؟



به قلم “فربد افراز”




 از عنوان متن میتوان خیلی ساده به مفاد این نوشته پی برد. اگر شما خواننده هیپ هاپ هستی یا تا حالا با دوستان رپر به استدیوی ضبط صدا رفتی یا دنبالش در سایت ها جستجو کردی، قطعاً یا احتمالا با این جمله ” با میکس و مستر جناب ایکس با مدرک مهندسی صدا ” رو به رو شده اید و بالفاصله به آن شماره تماس گرفتید و وقت رکورد را رزرو کردید. قطعاً هرکس دیگری جای شما هم بود این کار را میکرد زیرا سپردن کار به یک مهندس صدا تضمین کننده است یا حداقل بهتر از پرداختن هزینه به استدیو ضبط آماتور است اما حیف که آماتور شما هستید زیرا مهندسی صدا در رپ فارسی وجود ندارد یا اگر هم دارد کمتر از انگشتان یک دست خواهد بود.

اولین بار 17 سال سن داشتم و برای ضبط آهنگ رپ  به استدیو ضبط صدا در تهران رفتم. آن استدیو که امروز بسته شده است و برای شنودگان نسل جدید کاماکا گمنام خواهد بود و SSF نام داشت. نامی نا آشنا در آن زمان با مدریت شخصی به نام ف.ا که در کار خود بسیار ماهر بود و تمام این مهارت، به علت زحمات چندین ساله ی وی در موسیقی و صدا بود. تا جایی که یادم هست مدرکی به نام مهندسی صدا نداشت و میکس و مستر را عملی یاد گرفته بود و بیشتر از پانزده سال در این حرفه کار میکرد و کارهای پاپ بسیاری با تدوین ایشان به بازار سیاه یا مجاز موسیقی پاپ ایران روانه میشد. وقتی به دلایلی استدیو بسته شد، میتوانم به جرأت بگویم که هیچ فرد حرفه ای به مانند ایشان که در زمینه هیپ هاپ فارسی فعالیت کند ندیدم. ایشان هیچوقت با آن همه مهارت ادعای مهندسی صدا نکرد و این شغل هیچوقت به مغز من خطور نکرد تا وقتی که ایران را به مقصدبریتانیا ترک کردم.




آیا مهندس صدا در هیپ هاپ ایران وجود دارد ؟ ويژه رپ دوستا* 1




علت این است که این رشته در دانشگاه های ایران فقط در دانشگاه صدا و سیما تدریس می شد و هنوز هم فقط در این دانشگاه تدریس می شود! در نتیجه یک جای کار می لنگد . این رشته تحصیلی کاماکا برای عموم مردم رشته ای نا آشنا می باشد و اگر کسی که در این رشته از دانشگاه صدا و سیما فارغ التحصیل شود، در همان سازمان صدا و سیما هم مشغول به کار خواهد شد .

حالا می خواهم شما را از ایران به اروپا و امریکا ببرم . رشته مهندسی صدا رشته ای است که در کنار دیگر رشته ها در دانشگاههای اروپا و امریکا تدریس میشود و برای آن شغل های گوناگونی در زمینه های مختلف وجود دارد. داشتن مدرک مهندسی رشته ذکر شده به این معنا نیست که فاعل باید در موسیقی فعالیت کند. مهندسی صدا میتواند مسئول آماده و تنظیم کردن صدا، بلندگوها و میکروفون برای اجرای یک برنامه کمدی باشد. هرچند برای شما ساده به نظر میرسد اما اینطور نیست و گرفتن لیسانس این مدرک نیازمند چهار سال تحصیلات آکادمیک در کالج و دانشگاه هست. یک مهندس باید فهم و علم فیزیک و ریاضی را به خوبی بداند. زیرا که در یک کنسرت موسیقی نباید هیچ ضرری به پرده گوش کسی وارد شود؟





آیا مهندس صدا در هیپ هاپ ایران وجود دارد ؟ ويژه رپ دوستا* 1




هر چقدر که آن موسیقی خشن باشد مانند هارد متال و آیا می دانید اگر به پرده گوش کسی آسیبی وارد شود، مقصر مهندسی صدا شناخته می شود و فرد آسیب دیده میتوان به سادگی او و گروه کنسرت را به دادگاه بکشاند؟
حتی یک دی جی که در کالاب کار می کند، هرچند که مدرک مهندسی صدا ندارد اما برای یک یا حداکثر دو سال به صورت آکادمیک و عملی تحصیالت مورد نظر را آموخته است. هیچ کالاب یا باری خواهان آوردن دی جی ناشی و بی تجربه نیست که بجای جذب مشتری باعث دفع آن شود. درآمد یک مهندسی صدا در بریتانیا سالانه بین 17337 پوند تا 34703 پوند می باشد، به عبارت دیگر میانگین درآمد یک مهند صدا در بریتانیا 23324 پوند میباشد که اگر آن را به واحد پول ایران تبدیل کنیم به رقم 116620 میلیون تومان بدون پرداخت مالیات میرسیم .




 ¶ درآمد یک مهندسی صدا در بریتانیا سالانه بین 17337 پوند تا 34703 پوند می باشد.



اگر فرض بگیریم که شخصی در اروپا و امریکا این مدرک را دارد و قصد دارد که از آن در ایران برای خدمت به رپ فارسی استفاده کند، درآمدی کمتر از یک چهارم مبلغ ذکر شده را خواهد داشت و در بهترین حالت نصف آن را ! و کسی که زحمات آکادمیک این رشته را دارد قطعاً خود را ارزانی بازار هیپ هاپ غیر مجاز و راکد ایرانی نخواهد کرد.



آیا مهندس صدا در هیپ هاپ ایران وجود دارد ؟ ويژه رپ دوستا* 1




حداقل که منطق این را حکم می کند.در نتیجه اگر دفعه ی بعد همچین تبلیغی جایی دیدید، آن را نادیده بگیرید و اگر هم علاقه داشتید با آن شخص همکاری کنید، آگاه باشید که با یک کلاه بردار رو به رو هستید که شما را بیشتر از بقیه سرکیسه خواهد کرد و کار او با کسی که مهندسی صدا را در تبلیغ ذکر نکرده تفاوت چندانی نخواهد داشت. حتماً الزام نیست که برای میکس و مستر خوب در ایران به کسی که از این گونه القاب استفاده میکند رجوع شود.

فراموش نکنید دکتر دری یکی از بهترین تهیه کننده های موسیقی است و هیچ وقت ادعای مهندسی صدا چه در ابتدای کارش و چه اکنون نکرده است و برای جذب مشتری، نیازی به دروغ گفتن نیست.

مشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید.





منابع


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://iribu.ac.ir/persian/index.aspx?portalid=121