انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ارتباط كامپيوتر با ميدي قسمت 2
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آشنايي با midi و عملكرد آن
Music Instruments Digital Interface يا به اختصار MIDI مفهومي است آشنا براي علاقه مندان به موسيقي در قرن اخير. با گذشت زمان و افزايش شمار كساني كه در زمينه توليد و تهيه آثار موسيقي فعاليت ميكنند و بالا رفتن هزينه ها ديگر مانند گذشته نميتوان به ضبط آثار موسيقي پرداخت .
همگام با توسعه و پيشرفت علم ديجيتال و در آميختن اين فناوري با هنر موسيقي ما شاهد تولد شاخه اي به نام موسيقي الكترونيك هستيم.دراين برحه تكنولوژي به كمك هنر شتافت و با تولد سينتي سايزرها صفحه جديدي در دنياي موسيقي گشوده شد. در سال ١٩٨٢ پروتوكلي جهاني در يكي از دانشگاههاي ايالات متحده به امضا رسيد تا زباني پديد آورد مشترك براي موسيقي الكترونيك.

ميدي Midi چيست ؟
به بيان ساده ميدي ( واسطه ديجيتال ابزار هاي موسيقي ) يك زبان ارتباطي ديجيتال است و هم چنين سخت افزاري سازگار بوده كه امكان ارتباط انواع سازهاي الكترونيكي ، كنترل كننده هاي اجرايي و ساير دستگاه هاي مربوطه را از طريق شبكه اي پيوسته فراهم ميسازد.

به كمك ارتباط بوسيله ميدي عمليات اجرايي و يا كنترل ، نظير نواختن كي بورد ، گزينش شماره Pitch و يا تغيير دادن كليد هاي مدولاسيون به پيام هاي ديجيتال مستقلي تبديل شده است، سپس اين پيام ها به ساير دستگاههاي ميدي انتقال داده ميشوند و در آنجا براي توليد صدا و پارامتر هاي اجرايي مورد استفاده قرار ميگيرند.
زيبايي عمل كرد ميدي در آن است كه ميتوان داده ها را به اساني در دستگاهي سخت افزاري ضبط كرد و يا به نرم افزاري موسوم به سيكوئنسر (Sequencer) منتقل نمود كه در آنجا ميتوان داده ها را ويرايش نموده و به ساز هاي الكترونيكي و يا ساير دستگاههاي آفرينش موسيقي فرستاد.
به بيان هنرمندانه ، اين زبان ديجيتال وسيله مهمي است كه به هنر مندان عرصه موسيقي اين اجازه را ميدهد تا خلاقيت و افرينش خود را در حدي كه پيش از اين از نظر فردي مقدور نبوده است، بروز دهند. با استفاده از اين زبان اجرايي، يك اهنگساز ميتواند اقدام به ساخت اهنگ در محيطي كاملا عملي ، انعطاف پذير ، مقرون به صرفه و جذاب نمايد.
علاوه بر ساخت و اجراي موسيقي ، آهنگ ساز ميتواند كنترل كاملي روي گستره وسيعي از صداها ، اعمال كند از جمله موارد قابل ذكر طنين صدا و كيفيت آن از نظر تن صدا و هم چنين كنترل درجه صدا ، پنينك (Panning) و ساير موارد اجرايي هم زمان ميباشد .
به كمك ميدي و رابطه ديجيتال همچنين ميتوان ، پارامتر هاي كنترل و اجراي هم زمان ساز هاي الكترونيك ، دستگاههاي صدا برداري ، دستگاههاي كنترل و پردازش گر هاي سيگنال را حين اجرا تغيير داد.
اصطلاح اينترفيس يا واسطه (Interface) به رابط و پيوند دهنده سخت افزار ها و داده هاي موجود در شبكه ميدي اطلاق ميگردد. با استفاده از ميدي داده ها قادر خواهند بود تا بين كليه سازها و دستگاههايي كه به اين متصل هستد ، از طريق پيام هاي مربوط به كنترل منتقل شوند.
از اين گذشته ، ارتباط با سازها و يا توليد كننده هاي صداي منفرد در يك ساز با استفاده از يك زنجيره ارتباط داده اي ميدي امكان پذير است ، زيرا هر خط ديتا ميتواند پيام هاي كنترلي و اجرايي را روي ١٦ كانال گسسته يا ديجيتال منتقل سازد، اين مساله ساده آهنگ ساز را قادر ميسازد تا اجرا هاي خود را در محيط كاري كه بسيار شبيه فرايند ضبط چند تركه است ،ضبط كرده، اورداب نموده،ميكس و سپس پخش كند.
ميدي از نظر تكرار پذير بودن و ويرايش امكاناتي دارد كه محيط هاي صدا برداري چند نركه متعارف را از دور خارج ميسازد.
واسطه هاي مياني سيستم : System Interconnection
يك كابل ميدي شامل يك زوج سيم رساناي در هم پيچيده غلاف دار است كه در هر انتهاي آن دين پلاگ (DIN Plug) نري ٥ پينه (5 PIN) وجود دارد.
ميدي تنها از ٣ پين از ٥ پين بهره ميبرد. پين ٥ و ٤ براي هدايت كردن داده هاي ميدي مورد استفاده قرار ميگيرند ، در حالي كه پين ٢ براي اتصال غلاف (Shield) كابل به زمين استفاده ميشود. پين هاي ١ و ٣ در حال حاضر مورد استفاده ندارند ولي براي تغيير هاي احتمالي در كاربري هاي آينده ميدي در نظر گرفته شده اند .
كابل در هم پيچيده ( Twisted ) و اتصال فلزي غلاف به زمين ، براي كاهش تاثير عوامل خارجي مانند تداخل با فركانس امواج راديويي ( RFI ) و اثرات الكترواستاتيك كه ممكن است در هنگام انتقال داده منجر به اعوجاج در پيام گردند، منظور شده اند.
كابل هاي ميدي پيش ساخته در طول هاي ٢ ، ٦‌، ١٠ ، ٢٠ ، ٥٠ ، فوتي از فروشگاههاي لوازم موسيقي كه اختصاص به تجهيزات ميدي دارند قابل تهيه هستند. البته ٥٠ فوت حداكثر طول قابل استفاده براي كابل ميدي است كه توسط سيستم استاندارد ميدي مشخص شده تا از تاثير هاي ناشي از طول بيش از حد كابل كه باعث تضعيف سيگنال و افزايش احتمال تداخل عوامل خارجي ميشود ، كاسته گردد.
پورت هاي Thru ، Out ، In ميدي :
براي اتصال دستگاههاي ميدي به شبكه از ٣ گونه پورت استفاده ميشود : پورت ميدي ورودي IN ، پورت ميدي خروجي Out ، و پورت ميدي واسط Thru
پورت ورودي IN : پيام هاي ميدي را از منبع خارجي دريافت ميكند و داده هاي مربوط به جرا ، كنترل و زمان بندي ( Timing ) را به دستگاه منتقل ميكند.
پورت خروجي OUT : پيام ميدي را از دستگاه به ساير سازها و يا دستگاههاي ميدي انتقال ميدهد.
پورت واسط Thru : كپي دقيقي از داده هاي ورودي در پورت ورودي IN تهيه كرده و اين داده ها را به ساز يا دستگاه ميدي ديگري كه در زنجيره داده هاي ميدي قرار دارد انتقال ميدهد.
برخي از دستگاههاي ميدي ، پورت واسط Thru را ندارند. البته اين دستگاهها ، ممكن است يك تابع انتقال نرم افزاري داشته باشند كه ميتواند به عنوان پورت واسط ميدي يا پورت اكوي ميدي گزينش شود همانند پورت واسط Thru ، تابع اكو قابل گزينش ميدي ، يك كپي دقيق از هر گونه داده دريافتي در پورت ورودي IN ميدي را تهيه كرده و سپس اين داده ها را روانه پورت OUT/Echo ميدي مينمايد.
به عنوان قانون كلي ، تنها دو روش معتبر براي اتصال دستگاه ميدي به دستگاهي ديگر وجود دارد : اتصال پورت خروجي Out ميدي دستگاه و يا پورت Out / Echo ميدي به پورت ورودي IN ميدي دستگاهي ديگر و يا وصل پورت واسط Thru ميدي دستگاه به پورت IN ميدي دستگاه بعدي.
منبع : علوم صدا برداري


usb midi

بايد اين نكته رو هم اضافه ميكردم كه با عرض شرمندگي يادم رفت...

اخيرا شركتها و توليد كننده هاي ابزار ميدي به جاي كابل هاي ميدي استاندارد سيستم جديدي به اسم midi usb رو جايگزين كردن.
اين سيستم از لحاظ عملكرد شبيه به كابلهاي معمولي ميدي كار ميكنه با اين تفاوت كه ميگن ( من چيزي احساس نميكنم ) از كابلهاي ميدي معمولي سرعت انتقال بيشتري داره... و به جايي كابلهايي با كانكتورهاي 5 پين به usb تبديل شدن كه همه لااقل يه بار باهاشون كار كرديم ( مثل كابلهاي پرينترها )
و مثل كابلهاي قديمي نيازي به دو تا كابل نيست ( in و out )..
از اين سيستم در نسل جديد كيبوردها و ميدي كيبوردها استفاده ميشه. كه بسيار راحت هستن و نيازي هم به نصب درايور ندارن. و برنامه ها هم راحتتر شناسايي ميكنن و برخلاف كابلهاي ميدي 5 پين همه جا پيدا ميشن چون يه كابل usb عادي هستش و تو هر شهري و مكاني ميتونين به آسوني گير بيارين.