انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سيستيم هاي مانيتورينگ
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
قبل از شروع بحث سیستمهای مانیتورینگ بهتر است از یك مثال ساده شروع كنیم.
خیلی از اوقات دوستان و همكاران مبتدی كه دستی در آهنگسازی و تنظیم دارند این مسئله را عنوان میكنند كه آهنگ خودشونو به نحو احسن تنظیم كردند و هیچ عیب یا مشكلی از لحاظ دامنه صدا یا جنس صدا در كارشان نبوده ..یعنی به عبارتی درام و بیس و آكورد و ملودی همه و همه در بهترین حالت بر آهنگ سوار هستند اما به محض اینكه این آهنگ را پس از اكسپارت كردن به استودیو میبرند از بهم ریختگی آهنگ از لحاظ صدا و جنس صدا متعجب میشوند ..یا به فرض اینكه كار را در یك استودیوی خانگی ركورد كرده اند بعد از اتمام كار آهنگ در پخش اتومبیل یا منزل دوستشان چندان تنظیم مطلوبی ندارد.

براحتی میتوان فهمید كه دلیل این امر این است كه این دوستان در زمان تنظیم آهنگ صداها را واقعی (فلت)نشنیده اند و تنظیم ها را بر اساس اون سیستم اسپیكر یا باندهای معمولی خودشان اعمال كرده اند..به عبارت دیگر جنس و دامنه صدا ها را آنچه كه در اصل بوده نشنیده اند و اسپیكرهای آماتوری صدا را ویرایش كرده و به عبارتی فریب صداهای خوب را خورده اند.

امروزه اكثر سیستمهای صدا و اسپیكرهای موجود در بازار بر اساس سلیقه مشتریان و با توجه به نیاز بازار به صداهای بم و یا زیر ساخته میشود..پس هیچگاه نباید از یك سیستم خانگی انتظار داشت كه جنس صدا را همانگونه كه هست برای شما پخش كند..این سیستمها صدا را با زرق و برق اضافی تحویل گوش شما میدهد..تگنول‍ی سیستمهای صدای خانگی و اسپیكرهای امروزی بدین صورت است كه سازندگان این سیستمها تنها به نرم بودن و خوشایند بودن آن توجه میكنند.به طور مثال :اكثر اسپیكرهای خانگی رایانه ها بیشتر قدرت خروجیشان بر روی های فركانسها و لو فركانسهاست یعنی صدای بم و صدای زیر را با لول بالاتری پخش میكنند و تنظیم كننده مبتدی هم به همین بسنده میكند..و از صدای بم و زیبای بیس راضی است اما همان كار در یك سیستم پخش صدای حرفه ای دارای بیس زیر و ضعیفی است.چون اسپیكر یا سیستم ضعیف بمی یا بیس كار را بیش از اندازه اصلی نشان میدهد.



را حل ساده برای شنیدن یك صدای لت چیست؟

1-در صورتی كه امكان خرید یك سیستم مانیتورینگ را دارید بهترین گزینه برای شنیدن یك صدای صاف با پرتاب بالاست.در سیستمهای معمولی به هر میزان ولوم خروجی را افزایش دهید فقط فركانسهای بالا و پایین افزایش یافته و صدا نامفهوم شده و در كلام عامیانه جر میزند.
2-در صورت عدم امكان تهیه سیستم مانیتورینگ استفاده از هدفون مانیتورینگ یا هدفون معمولی...به دلیل اینكه در هدفونهای ساده چون سیستمی برای پردازش صدا وجود ندارد بنابراین خروجی صدایی كاملا شفاف و فلت میباشد..هدفونهای ارزان قیمت و كوچك نیز بر همین منوال است .البته در صورتی كه دارای كپسولهای تقریبا استاندارد باشد.مینی هدفونهای تو گوشی نیز در صورت اجبار بد نیست.



اساس ساخت مانیتورینگها

الگوی سیستم مانیتورینگ صدا بدین صورت میباشد كه اصولا متشكل از یك جفت جعبه از جنس چوب یا جدیدا پلاستیك مخصوص..به ابعاد مطابق با سایز مانیتور..دارای روكش یا طرح مخصوص (غیر سلیقه ای).كه عمدتا دارای سه شكاف هوا 1.برای خروجی هوای اضافی ناشی از ارتعاش2.به منظور خنك كردن رادیاتور مدارهای الكترونیكی موجود3.ورودی و خروجی های فیشها و رابط ها.
یك مانیتور(بلندگو) باز بسته با ابعاد سیستم در سیستمهای تك وی به منظور پخش صداهای بالا متوسط و پایین..و در سیستمهای تو وی یا دو بلندگو یك وی برای پخش صداهای بالا و متوسط و یك وی یا همان تویتر برای پخش صداهای پایین.كه عموما بدون محافظ جلویی در مانیتورینگها تعبیه میشود.

مدار اصلی متشكل از یك منبع تغذیه از 9 الی 48 ولت دارای سه خروجی به منظور تغذیه ولتا‍‍‍ژ با سه خروجی با ولتاژهای متفاوت.مدار پردازش مركب از برد اصلی و تغذیه و تصفیه و برد كنترل(برای توضیحات تخصصی تر مراجعه شود با بخش عملكردهای الكترونیكی)
خروجی ها مركب از خروجی كانون .نورمال .سونی یا احتمالا اپتیكال .
سویچ پاور.ولومهای كنترل باس و تریبل و ولوم اصلی .

در ضمن كلیه مدارهای تغذیه و اصلی از هر لنگه از یك جفت جدا از دیگری بوده و هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.صدای ورودی به این سیستمها نیز از طریق دو كابل مجزا وارد سیستم مانیتورینگ میشود.

چیزی به نام مانیتورینگ تك باند وجود ندارد.كلیه مانیتورینگها همیشه جفت می باشند.

مرغوبترین انواع برندهای مانیتورینگ به ترتیب اعتبار: جنلك- مكی-رولند- ام آدیو- ادیرول-یاماها-بهرینگر-

قیمتها از 240 هزار تومان الی شش میلیون تومان