انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مروری بر اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر | از بهنام بانی و شهاب مظفری تا محسن ابراهیم‌
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مروری بر اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر | از بهنام بانی و شهاب مظفری تا محسن ابراهیم‌زاده و ماکان بند

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مروری بر اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر | از بهنام بانی و شهاب مظفری تا محسن ابراهیم‌ 1

سی و ‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ با اجرای هشت خواننده و گروه مطرح همراه خواهد بود.

بهنام بانی، شهاب مظفری، امیرعباس گلاب، علیرضا طلیسچی، محسن ابراهیم‌زاده و گروه­‌های هفت، پازل و ماکان، در بخش پاپ سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند.

در این بخش سعی شده سلیقه‌های متفاوت در نظر گرفته شود و ترکیبی از خواننده‌های جوان و باسابقه حضور داشته باشند. همچنین قرار است برخی از اجراها در دو سئانس برگزار شود. امسال مرکز همایش‌های برج میلاد، میزبان علاقه‌مندان بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر است.

در ادامه این گزارش مروری بر کارنامه کاری افراد و گروه های شرکت کننده در این بخش داشته ایم:

بهنام بانی

در ۸ سالگی قاری قرآن در صف مدرسه بود و از همان بچگی آرزوی خوانندگی و کنسرت را در سر داشت و پدرش که خود نوازنده نیز هست مشوق اصلی او برای حضور در عرصه موسیقی بوده است. دوران دانشجویی خود را در رشته مهندسی عمران در سال ۸۴ در شاهرود آغاز کرد و از همان هنگام در زمینه موسیقی فعالیت می‌کرد ولی به گفته خودش کامیابی‌ای نداشت و صدایش شنیده نشد.

در دوران نوجوانی به‌صورت حرفه‌ای نزد استادان موسیقی مانند محمد نوری به یادگیری پرداخت. بهنام بانی در ادامه از سن ۱۹ سالگی از سال ۸۵ همزمان با دوران دانشجویی خود با گروه موسیقی روژان آشنا شد و با آن‌ها همکاری کرد که در این گروه مهدی یغمایی نیز حضور داشت. او در مرداد ماه ۹۵ با قطعه “علاقه خاص” با آهنگسازی حامد برادران به شهرت رسید، به طوری که با اولین کنسرت خود یک رکورد جدید در مارکت موسیقی ایران به ثبت رساند، چرا که تمام ۴۱۰۰ بلیت نخستین کنسرت بهنام بانی در سالن همایش میلاد تهران در کمتر از ۱۵ دقیقه به فروش رسید.

در مدت دو سال حضورش در عرصه پاپ قطعات سینگل فراوانی منتشر کرده که بیشتر آنها موفق بودهاند، همچنین هر بار کنسرت‌های او به خاطر استقبال فراوان مداوم تمدید می شود. یکی از نکات جالب این است که او هنوز هیچ آلبومی در بازار ندارد و صرفا براساس تک آهنگ‌ها در اجراهایش پیش می‌رود.

بانی سال گذشته اولین حضور خود در جشنواره موسیقی فجر را به ثبت رساند و اجرایش یکی از شلوغ‌ترین شب های این فستیوال بود.

شهاب مظفری

هم آهنگسازی می‌کند و هم خوانندگی، البته با رشته کامپیوتر وارد دانشگاه شد و همزمان با تحصیل خود در همان اوایل در زمینه موسیقی فعالیت کرد. ساز حرفه‌ای او پیانو است که از کودکی یادگیری آن را آغاز کرد و مضاف بر آن، گیتار کلاسیک از سازهای دیگری است که او به آن مسلط است.

اولین آهنگ خود را با ترانه و آهنگسازی خود در سال ۸۷ به نام “از وقتی رفتی…!” منتشر کرد که ورژن پیانوی این کار بسیار پرطرفدار بود. بعد از آن با انتشار کارهای احساسی دیگر توانست به‌خوبی شناخته شود و هواداران زیادی را به‌دست آورد. او در سال ۹۶ جزو خوانندگان مجاز شد.

تاکنون بیش از ده‌ها ترک و آهنگ از این خواننده منتشر شده است که به خاطر جنس صدای خاص او متفاوت و تاثیرگذار است. این اولین حضور مظفری در جشنواره موسیقی فجر محسوب می‌شود.

امیرعباس گلاب

امیرعباس گلاب از سن ۷ سالگی موسیقی را با آواز سنتی نزد پدر خود شروع کرد و ۱۴ سال بیشتر نداشت که نواختن گیتار را آغاز کرد و گرایش به سبک پاپ و راک آورد. سپس در همان سن با فرمان فتحعلیان آشنا شد و نوع نگاهش به موسیقی عوض شد و بعد از آن شروع به آموزش گیتار فلامنکو کرد که کمی بعد از آن کم‌ کم شروع به آهنگسازی و ترانه‌ سرایی کرد. گلاب که دارای تحصیلات موسیقی است برای دوره‌ای کوتاه نزد استاد محمد نوری شروع به کار کرد و اولین تک‌آهنگ خود را در سال ۸۶ تحت عنوان “فقط برو” ارائه کرد. انتشار این قطعه و موزیک ویدئو آن از شبکه های ماهواره ای شهرت فراوانی برای او به همراه داشت.

او سال ۸۷ تیتراژ سریال “ستایش” با ترانه‌ای از علیرضا آذر و ملودی خودش و تنظیم سعید شمس اجرا کرد که به بیشتر دیده شدن این خواننده کمک زیادی کرد. پس از پخش آهنگ “ستایش” بود که امیرعباس گلاب شروع به پخش تک‌آهنگهای رسمی خود کرد، آهنگ‌هایی همچون “قدم”، “خدایا کجایی” و “هوس کردم”. در پی ساخت فصل دوم سریال “ستایش”، گلاب باز هم به همکاری در این پروژه دعوت شد و آهنگ سریال “ستایش ۲” را نیز اجرا کرد، آهنگی با ترانه‌ای از مریم دلشاد، ملودی امین قباد و تنظیم سعید شمس.

او تابستان امسال در تهران روی صحنه رفت و سپس تور اجراهای مختلفش را در دیگر شهرها به صحنه برد که با استقبال فراوان روبرو شد. او سال گذشته اولین حضورش در جشنواره را به ثبت رساند.

علیرضا طلیسچی

خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی پاپ است که فعالیتش در موسیقی را از سن ۱۸ سالگی آغاز کرد. او با انتشار آثار گروه موفق علیرضا و حمیدرضا شناخته شد و این دو با یکدیگر دو آلبوم به نام‌‌های “نارفیق ۱” و “نارفیق ۲” منتشر کردند. پس از آن آثار مستقلش را در فضای مجازی منتشر کرد که با استقبال مخاطبین مواجه شد. اولین آلبوم رسمی طلیسچی به نام “دقیقه‌هام” در سال ۹۵ پخش شد و او به خواننده‌های پرطرفدار پاپ تبدیل شد.

اولین حضورش در جشنواره موسیقی فجر مربوط به سال گذشته است. طلیسچی در این کنسرت اعلام کرد که وقتی ۱۳ سال پیش کارش را در عرصه موسیقی آغاز کرد گمان نمیکرد روزی در جشنواره فجر روی صحنه برود ولی حالا این رویا تحقق یافته است.

محسن ابراهیم زاده

شاید او را باید کم سن ترین خواننده پاپ دانست که در کوتاه‌ترین زمان به شهرت زیادی دست پیدا کرد. اولین بار به‌طور جدی صدایش در تیتراژ یکی از برنامه‌های صداوسیما شنیده شد، البته وقتی ۱۴ ساله بود شروع به قرائت قرآن کرد و رفته رفته صدایش را وارد حوزه موسیقی کرده و در نهایت در سال ۸۳ وقتی ۱۷ ساله بود شروع به یادگیری و آغاز فعالیت در موسیقی کرد.

در سال ۹۶ برای برنامه “مهتاب” شبکه تهران تیتراژ ویدیویی خواند که به شدت او را به محبوبیت و شهرت رساند،. نام این آهنگ “سال نو” است.

او نیز مانند اکثرا خواننده های امروزی پاپ هنوز آلبومی منتشر نکرده اما قطعات زیادی به‌صورت سینگل روانه بازار کرده که همه آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

بلیت کنسرت‌های او نیز در دقایق ابتدایی به فروش می‌رسد. ابراهیم زاده امسال اولین حضور خود در جشنواره موسیقی فجر را تجربه می کند.

گروه سون

سون یا ۷ یک گروه موسیقی پاپ است که اعضای آن امیر قنادی، آرش قنادی و کیارش پوزشی هستند. این گروه فعالیت خود را از ۷۶ شروع کرد. اعضای این گروه در سریال “زمانه” بازی کردند و آهنگ‌های آن‌ها در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در برنامه‌های مختلف تلویزیون چون “رادیو هفت”، “دورهمی” و “امروزی‌ها” به اجرای برنامه پرداخته‌ و شهرتشان هر روز بیشتر شد.

آرش قنادی سرپرست گروه و ساز تخصصی او کی بورد و آکاردئون است. برادر کوچکتر او، امیر قنادی گیتاریست گروه و کیارش پوزشی نوازنده پیانو و کی بورد است. به‌طور عمده امیر قنادی آهنگساز اصلی گروه است و کار تنظیم آهنگ‌ها بر عهده آرش قنادی و کیارش پوزشی است. علاوه بر ترانه‌سرایی برای کارهای خود و نیز دیگران، آهنگسازی و تنظیم نیز برای دیگر خوانندگان انجام می‌دهند.

این گروه از سال ۹۲ در جشنواره فجر شرکت می کند و با احتساب اجرای امسال آنها پنج سال به صورت مستمر در این فستیوال حضور داشته‌اند.

ماکان بند

این گروه متشکل از دو خواننده با نام‌های رهام هادیان و امیر مقاره است. یاشار خسروی آهنگساز و یکی از نوازندگان مطرح ساکسیفون، در سال ۹۵ پس از تشکیل این گروه، رهبری این گروه را بر عهده گرفت و امیر میلاد نیکزاد هم تنظیم کننده این گروه است.

ماکان بند توانست در اندک زمانی کوتاه پس از شکل‌گیری و با حمایت حسن اردستانی مدیر عامل شرکت “آوازی نو” به شهرت و محبوبیت بسیاری در بین مخاطبان موسیقی دست پیدا کند. ماکان بند با آهنگ “هر بار این درو” توانست محبوبیت و معروفیت زیادی کسب کند.

این دو هیچ گونه تحصیلاتی در زمینه موسیقی ندارند اما توانسته‌اند بسیار مخاطب به سوی خود جذب کنند و در سال اخیر موفقیت زیادی کسب کنند. امیر مقاره قبل از ورود به گروه ماکان بند مدلینگ و خواننده بوده از جمله کار های او به اهنگ “آرزو های محال” می توان اشاره کرد و رهام هادیان هم قبل از ورود به گروه خواننده بوده و از جمله آهنگ‌های او می‌توان به اهنگ “دنیام بی تو” اشاره کرد.

آنها مردادماه امسال اولین آلبوم خود را با نام “دیوونه بازی” منتشر و روانه بازار موسیقی کردند. ماکان بند سال گذشته برای اولین بار پا به جشنواره موسیقی فجر گذاشت.

پازل بند

تا چند سال پیش خیلی‌ها اسم گروه پازل بند را صرفاً با تنظیم قطعاتی برای خواننده‌های مطرح پاپ می‌شناختند. اما آرین بهاری و علی رهبری به عنوان اعضای اولین گروه موسیقی دهه نود ثابت کردند که در عرصه خوانندگی هم می‌توانند موفق باشند. پازل بند برخلاف گروه‌های موفق موسیقی پاپ امروزی یک شب به موفقیت نرسیده‌اند. آن‌ها با فواصل زمانی نسبتا زیاد کارهای شخصی خود را در کنار تنظیم برای سایر خواننده‌ها منتشر می‌کردند اما هیچ وقت در این زمینه رقابتی نداشتند. در کارنامهٔ کاری گروه پازل تا کنون تنظیم‌هایی برای محسن یگانه، مرتضی پاشایی، میثم ابراهیمی، فرزاد فرزین، رضا صادقی، حمید هیراد، ماکان بند و … مشاهده می‌شود.

اعضای این گروه را در ابتدا علی رهبری، آرین بهاری و مهران عباسی تشکیل می‌دادند که در ادامه با جدا شدن مهران عباسی، به گروهی دونفره تبدیل شد. پازل بند فعالیت خود را از آبان‌ماه سال ۹۰ شروع کرد. این گروه اولین آلبوم خود را منتشر کرد و در تابستان سال ۹۶ موفق به اجرای کنسرت شد. این گروه معمولاً با خلق برخی جلوه‌های ویژه نمایشی بر روی صحنه کنسرت می‌رود.

آنها تاکنون دو آلبوم و بیش از ۳۰ تک‌آهنگ به‌صورت رسمی منتشر کرده اند. پازل بند سال گذشته برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

سی ‌و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن‌ماه به دبیری دکتر شاهین فرهت برگزار می‌شود.