انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ۴ نوازنده نوجوان در ارکستر سمفونیک تهران/ برنامه ارکستر برای جشنواره موسیقی فجر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
۴ نوازنده نوجوان در ارکستر سمفونیک تهران/ برنامه ارکستر برای جشنواره موسیقی فجر
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
۴ نوازنده نوجوان در ارکستر سمفونیک تهران/ برنامه ارکستر برای جشنواره موسیقی فجر 1

شهرداد روحانی درباره ارکستر سمفونیک تهران، برنامه این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر و اضافه شدن نوازندگان جدید به این ارکستر سخن گفت.

به گزارش ایسنا، شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره اجرای پیش روی این ارکستر بیان کرد: ما دهم و یازدهم بهمن نخستین برنامه زمستانی ارکستر سمفونیک تهران را برگزار می‌کنیم. چند رپرتوار است که برای اولین بار، قرار است اجرا کنیم. یکی از سیاست‌های ما این است تعداد زیادی از قطعات تازگی داشته باشد و برای اولین بار اجرا شود.

او ادامه داد: اوروتور «کارناوال» و قسمتی از سمفونی شماره ۲ رخمانینف برای اولین بار اجرا می‌شود. یکی از سیاست‌های ارکستر سمفونیک این است که به جوان‌ها میدان بدهیم و سعی کنیم آن‌ها را به شنیدن ارکستر سمفونیک دعوت و در اجراها از آن‌ها استفاده کنیم. وقتی به سالن می‌آیید به جرأت می‌گویم ۷۰ درصد مخاطب‌های ما جوان هستند و این نشان می‌دهد جوان‌ها به ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک علاقه‌مند شدند و ارکستر جایگاهی پیدا کرده است.

روحانی بیان کرد: این بار چهار نوازنده جوان هارپ در ارکستر می‌نوازند که مسن‌ترین آن ۱۵ سال دارد؛ در کنار او نوازندگان ۱۲ و ۱۱ و ۱۳ ساله داریم. اینکه به موسیقی جدی و کلاسیک علاقه‌مند هستند باید نشان داد و خود نوازنده‌ها تشویق شوند که بیشتر کار و تمرین کنند که سطح نوازندگی‌شان بالا برود و ما هم بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: با خود فکر کردیم از آنجا که چند سولیست جوان داریم قطعه «پیتر و گرگ» هم در رپرتوار ما باشد؛ این بار روای ما آقای ژرژ پطروسی یکی از دوبلورهای شناخته شده است. در ضمن ارکستر سموفنیک تهران چند ماه پیش این قطعه را در تالار وحدت ضبط کرد و قرار است با روایت آقای پطروسی انتشار پیدا کند.

او اضافه کرد: ارکستر سمفونیک تهران یکی از برنامه‌هایی که از سه سال پیش با جدیت دنبال کرده این است که برنامه‌های زنده خود را به شکل صوتی و تصویری کنیم و بعد منتشر شود. الان چندین سی دی انتشار پیدا کرده است که حین اجرای ارکستر سمفونیک تهران ضبط شده است و زمان اجرای ارکستر در لابی تالار وحدت عرضه می‌شود. متأسفانه هنوز این سی‌دی‌ها در بازار نیست اما تلاش می‌کنیم در سرتاسر کشور پخش شود زیرا پخش‌کننده نیاز دارد.

این آهنگساز که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، همچنین گفت: متأسفانه اتفاق دردناکی افتاده است که ارکستر سمفونیک تهران با سابقه بیش از ۸۰ سال قدمت وقتی می‌خواهیم رجوع کنیم به اجراهای ۴۰ سال آن پیش هیچ چیزی در دسترس نیست.

او در پاسخ به ایسنا درباره آزمون نوازندگی ارکسترها و نتایج آن اظهار کرد: آزمون نوازندگی ارکستر درست مانند ارکسترهای حرفه‌ای دنیا انجام شد. هیچ‌کس نمی‌دانست نام نوازنده چیست و او پشت یک پرده می‌نواخت. از این رو چند نوازنده که به بدنه ارکستر اضافه شده که تعدادی از آن‌ها شهرستانی هستند. البته این نوازندگان تا آخر امسال دوره آزمایشی دارند تا سطح کیفی و نظم و کار گروهی آن‌ها مشخص شود. در سال جدید مطمئناً عده‌ای به استخدام ارکستر درمی‌آیند.

روحانی همچنین درباره رپرتوار این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر هم گفت: در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر هم رپرتوار کاملاً جدیدی را می‌نوازیم. یک اثر از شاهین فرهت اجرا می‌کنیم که سولیست آن امین غفاری خواهد بود. همچنین اثری از رضا کهریزی و قسمتی از پوئم سمفونی «پرنده آتشین» رپرتوار اجرای ما را در جشنواره فجر تشکیل می‌دهد.

او بیان کرد: بعد از جشنواره نیز در اسفندماه آخرین برنامه ارکستر سمفونیک را با اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون و همکاری گروه‌های کر روی صحنه می‌بریم.