انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اولتیما تولی به طرز عجیبی مسطح است+تصویر نجومی روز
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اولتیما تولی همان شکلی نیست که انسان ماه گذشته تصور می کرد. وقتی فضاپیمای رباتیک افق‌های نو در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ از نزدیکی سیارک اولتیما تولیِ دوردست عبور کرد (رسمأ ۲۱۴ MU69 نامیده می شود)، تصاویر اولیه دو حلقۀ دایره‌ای را نشان دادند که پس از برون‌یابی سه بعدی جدید تقریبأ کروی به نظر نمی رسد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اولتیما تولی به طرز عجیبی مسطح است+تصویر نجومی روز 1

هرچند، تحلیل‌های تصاویر جدید – از جمله بسیاری از تصاویری که خیلی زود پس از بیشترین نزدیکی گرفته شدند – نشان می دهند که ستارگانِ تحت‌الشعاع قرار گرفته زودتر از آنچه تصور می کردیم، مجددأ ظاهر شدند. تنها توضیح احتمالی این است که این شی کمربند کویپر به طول ۳۰ کیلومتر یک شکل سه بعدی متفاوت با آنچه که چند هفته پیش تصور می کردیم، دارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اولتیما تولی به طرز عجیبی مسطح است+تصویر نجومی روز 1

به ویژه، همانطور که در این تصویر برجسته نشان داده شده، اکنون به نظر می رسد که لوب بزرگتر – اولتیما – بیشتر شبیه یک پنکیک پف کرده است تا یک کره، در حالیکه لوب کوچکتر – تولی – شبیه یک گردوی دندانه‌دار است. عدم قطعیتِ باقیمانده با خط چین‌های آبی نشان داده شده است. شکل جدید اطلاعات نشان می دهد که گرانش – که اجرام حجیم‌تر را در کره‌ها منقبض می کند – شاید نقش کمتری در کانتور کردن لوب‌های اولتیما تولی نسبت به چیزی که قبلأ تصور می کردیم، ایفا کند. فضاپیمای افق‌های نو پس از عبور از کنار پلوتو در میانۀ سال ۲۰۱۵ تا اولتیما تولی راه خود را ادامه داد. داده‌ها و تصاویر جدید هنوز در حال دریافت هستند.