انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: خاطره بازی ارکستر ساز های ملی ایران در جشنواره موسیقی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خاطره بازی ارکستر ساز های ملی ایران در جشنواره موسیقی 1

رسانه نوا – در شامگاه دومین روز از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تالار وحدت میزبان ارکستر سازهای ملی ایران شد تا برای مخاطبان موسیقی ایران و جهان، هم خاطره خلق کند و هم خاطرات آثار به یاد ماندنی را یادآوری کند.


به گزارش رسانه نوا به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بخش اول رپرتوار ارکستر ساز های ملی ایران با سوئیت ابن سینا، ساخته فرهاد فخرالدینی آغاز شد. فخرالدینی این قطعه را برای سریال خاطرهانگیز ابن سینا، ساخته کیهان رهگذار ساخته بود.
چهارگاه برای ویولن و ارکستر، دومین قطعه ای بود که با حضور امین غفاری به عنوان سولیست ویولن اجرا شد. این قطعه را فرهاد فخرالدینی در دهه پنجاه ساخته بود که برای نخستین بار در برنامه شماره صد و هفتاد و یک گلهای تازه اجرا شد که شجاعالدین کشکرلو، سولیست آن اجرا بود.

لزگینکا از باله گایانه، سومین قطعهای بود که ارکستر سازهای ملی آن را اجرا کرد. این قطعه بخشی از باله گایانه اثر آرام خاچاتوریان است. باله گایانه برای اولین بار در نهم دسامبر هزار و نهصد و چهل و دو در شهر پرم روسیه به روی صحنه رفت.

تاج، سلامتی استاد شجریان را آرزو کرد
به گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، در ادامه این کنسرت، وحید تاج به روی صحنه آمد تا تصنیفهای بخش اول را اجرا کند. او قبل از اجرای تصنیف موج که چهارمین قطعه کنسرت بود، گفت:« تصنیف موج از ساختههای استاد فخرالدینی با کلام زنده یاد فریدون مشیری است که خوانندگان بزرگ آن را اجرا کردهاند. یکی از این بزرگان که من در آواز خیلی چیزها از ایشان آموختهام و مدیون او هستم، استاد محمدرضا شجریان است. آرزو میکنم ایشان به زودی سلامتی کامل را به دست آورند.»
تصنیفهای «خوش آمدی» ساخته رضا نارون با کلامی از کاوه و «بهار من» ساخته علی تجویدی با کلامی از منیره طه، پنجمین و ششمین تصنیف هایی بود که تاج اجرا کرد و با اجرای این دو تصنیف، بخش اول کنسرت ارکستر ساز های ملی پایان یافت.

وحید اسداللهی تالار وحدت را به وجد آورد

بعد از تنفس کوتاه، بخش دوم کنسرت با اجرای ریتمهای رقص آذربایجانی، اثر توفیق قلی اف، آهنگساز شهیر موسیقی فلک آذربایجان آغاز شد. قلیاف این قطعه را برای ناقاره و ارکستر نوشته است که وحید اسداللهی با ساز ناقاره در اجرای این قطعه، ارکستر را همراهی کرد. اجرای اسداللهی چنان پر شور بود که چند بار تشویق مخاطبان در سالن هنگام اجرای قطعه را به همراه داشت. در پایان این قطعه، با تشویقهای پیدرپی مخاطبان، اعضای ارکستر به احترام مردم ایستادند.

در ادامه، امین غفاری به عنوان سولیست ویولن قطعات شورآفرین ساخته علی اکبر قربانی، هوراستکاتو ساخته گریگوراش دینیکو و پرواز زنبور عسل اثر کرساک اف، کلاسیسیست شهیر روس را با ارکستر اجرا کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه ارکستر رنگ شرقی، از ساخته‌های موسی خان معروفی را اجرا کرد تا بعد از آن، وحید تاج برای اجرای چند تصنیف به روی صحنه بیاید. در این قسمت وحید تاج تصنیف به یاد صیاد، اثر جواد لشکری با تنظیم مرتضی حنانه و کلام هدایت نیرسینا را اجرا کرد. مرتضی حنانه این تصنیف را برای ارکستر فارابی تنظیم کرده بود که از اوورتور آن در فیلم سینمایی «تشریفات» به کارگردانی مهدی فخیم زاده استفاده شد. ضمناً این تصنیف بارها توسط ارکستر ملی ایران اجرا شده بود.

سیزدهمین قطعه این کنسرت، تصنیف دگر چه خواهی از ساخته های حبیبالله بدیعی با کلامی از اسماعیل نوابصفا با تنظیم شهرام توکلی بود. این تصنیف هم قبلاً توسط ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخر الدینی توسط خواننده های مختلف اجرا شده بود.

پایان‌بخش کنسرت سازهای ملی ایران، تصنیف خاک مهرآیین ساخته علی اکبر قربانی با کلامی از اسماعیل فرزانه بود.