انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر سمفونیک تهران شد/ پرواز پرنده آتشین بر فراز تالار
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر سمفونیک تهران شد/ پرواز پرنده آتشین بر فراز تالار وحدت

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر سمفونیک تهران شد/ پرواز پرنده آتشین بر فراز تالار 1

رسانه نوا – غروب جمعه بیست و ششم بهمن ماه، در سومین روز از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک تهران قطعاتی از آهنگسازان ایران و جهان را نواخت.

به گزارش رسانه نوا به نقل از روابط عمومی‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سفمونیک تهران این بار در جشنواره به رهبری شهرداد روحانی و با حضور شاهین فرهت دبیر جشنواره، فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران و رازمیک اوهانیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، دو قطعه از آهنگسازان ایران و یکی از قطعات مطرح جهان را در دو بخش اجرا کرد.

خوان چهارم از هفت خوان رستم

قطعه آغازین این کنسرت، پوئم سمفونی هفت خوان رستم، اثر رضا کهریزی، موسیقیدان جوان ایرانی بود. کهریزی این قطعه را براساس تکنیک‌های آهنگ سازی قرن بیستم نوشته که شامل چهار قسمت با نام¬های ظهور رستم، گرفتن رستم رخش را، آوردن رستم کیقباد را از کوه و هفت خوان رستم است؛ قسمت چهارم این قطعه، توسط ارکستر اجرا شد. کهریزی در گفت و گویی که اخیراً با یکی از رسانه¬ها داشت، اظهار کرد که این پوئم سمفونی در فرم روندو نوشته شده و هر کدام از روندو‌ها و بخش‌های میانی،یکی از خوان‌ها را روایتمی‌کند. در پایان اجرای بخش چهارم پوئم سمفونی هفت خوان رستم، رضا کهریزی به دعوت شهرداد روحانی روی صحنه آمد تا مورد تشویق مخاطبان قرار بگیرد.

نوشتن یک قطعه به درخواست موسیقیدان جوان

دومین قطعه ای که توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد، کنسرتو برای ویولن و ارکستر، اثر شاهین فرهت بود. برای اجرای این قطعه، امین غفاری به روی صحنه آمد تا به عنوان سولیست، ارکستر را همراهی کند. شاهین فرهت درباره این قطعه بیست و پنج دقیقه ای در گفت و گویی که سال نود و سه انجام داده بود، گفته که به درخواست امین غفاری،یکی از فارغ التحصیلان موسیقی این قطعه را نوشته تا او بتواند آن را با ارکستر اجرا کند. در پایان اجرای این قطعه، روحانی از فرهت دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شود. با اتمام این قطعه، بخش اول کنسرت ارکستر سمفونیک پایانیافت تا بعد از تنفس کوتاه، بخش دوم آغاز شود.

پرنده افسانه ای هیجان آفرید

به گزارش روابط عمومی‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، بخش دوم کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به اجرای سوئیت پرنده آتشین، اثر ایگور استراوینسکی، آهنگساز شهیر قرن بیستم روس اختصاص داشت. پرنده آتشین ظاهری چون طاووس و جثه ای بزرگ با پر‌هایی شعله ور، درخشان و رنگارنگ دارد که در افسانه‌ها و ادبیات روس بسیار دیدهمی شود. سوئیت باله پرنده آتشین، قطعه ایست که برای ارکستر بزرگ به همراهی باله نوشته شده است. بر اساس فرم سوئیت که از زمان باروک باقی مانده، شامل یک مقدمه و قسمت‌های مختلف است. این قطعه در سال هزار و نهصد و ده از سوی سرگئی دیاگیل اف، منتقد هنری روس و مدیر شرکت باله روس در پاریس به استراوینسکی سفارش داده شد. بر اساس حکایت‌ها و افسانه‌های فلک روسیه، پرنده آتشینمی‌تواند برای صاحبش عامل خوشبختییا نفرین باشد.

بعد از صحبت‌های شهرداد روحانی، ارکستر قطعه رقص‌های اسلوانی، اثر آنتونین لئوپلد دورژاک، آهنگساز اهل چک از دوره رمانتیک را به عنوان قطعه بیز اجرا کرد.
چه جالب