انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: هوشیار خیام راوی موسیقی باروک شد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هوشیار خیام راوی موسیقی باروک شد 1

رسانه نوا – هوشیار خیام با دستی پر از موسیقی کلاسیک روی صحنه تالار وحدت حاضر شد تا آخرین اجرای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را در این سالن به روی صحنه ببرد.

در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، هوشیار خیام با این توضیح که ریشه‌های موسیقی غرب و شرق بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، اجرای خود را آغاز کرد. هوشیار خیام توضیحاتی به شکل مکتوب و شفاهی در اختیار مخاطبان قرار داد.

برنامه با توضیحات هوشیار خیام درباره‌ی باخ آغاز شد و پس از آن، چهار قطعه‌ از این آهنگساز برجسته دوره باروک اجرا شد. اما بر خلاف اجراهای گذشته، خیام بر خلاف ترتیب بروشور منتشر شده قطعات را اجرا کرد بدین شکل ابتدا قطعاتی از باخ را طبق لیست نواخت سپس در حالی که مخاطبان منتظر شنیدن قطعه‌ای از شوپن بودند او توضیحاتی درباره‌ی کلود دبوسی ارائه داد و سپس «موومان از تصاویر» را اجرا کرد.

پس از اجرای قطعه‌ی دبوسی، هوشیار خیام توضیحاتی درباره‌ی تاثیر صدای پرندگان بر موسیقیدان‌ها و ساخته‌هایشان، قطعه‌ی «پرندگان غمگین از آینه‌ها» را از موریس راول نواخت که مورد توجه و استقبال تماشاگران قرار گرفت. این آهنگساز و نوازنده پس از اجرای این قطعه سراغ شوپن رفت و نُکتورن می‌بمل ‌ماژور، اپوس ۵۵ – شماره ۲ را اجرا کرد. با پایان این قطعه هوشیار خیام درباره قطعه‌ی «هفت روز دریا» از ساخته‌های خودش توضیحاتی را داد. این قطعه که منتخبی از آن اجرا شد مربوط به یک کار تصویری است و هوشیار خیام بخش‌هایی از این کار را اجرا کرد تا با تشویق تماشاگران مواجه شود.
پایان بخش برنامه امشب، قطعه‌ای به نام «ایقاعات» بود که بر اساس ادوار ایقاعی ساخته شده است. خیام با اشاره به شعر کلاسیک و موسیقی ذاتی آن، مفهوم ایقاع را برای حضار شرح داد و پس از این مقدمه قطعه‌ی ایقاعات را اجرا کرد.