انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: در فعالیت‌هایم به جز نوشتن تنها نبوده‌ام
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در فعالیت‌هایم به جز نوشتن تنها نبوده‌ام 1

علی‌اصغر سیدآبادی با اشاره به خوش‌شانسی‌اش، گفت: در فعالیت‌هایم به جز نوشتن تنها نبوده‌ام!
به گزارش ایسنا، نخستین نشست «مهرآیین» ویژه نامزدهای جایزه «استرید لیندگرن» پنجم اسفندماه به نکوداشت علی‌اصغر سیدآبادی - نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و مروج کتاب‌خوانی - اختصاص داشت.


نویسندگان ادبیات کودک، کانون را باید خانه اول خود بدانند
در ابتدای این مراسم، سودابه امینی -مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان- اظهار کرد: از آرزوهای من بود که چنین جمعی با حضور چهره‌های ادبیات کودک در معاونت فرهنگی کانون شکل بگیرد، البته این کار نیازمند دقت بسیاری بود تا از این هنرمندان تقدیر کنیم. هرچند امکان این‌که بتوانیم از آن‌ها قدردانی کنیم وجود ندارد بلکه فقط می‌توانیم از نظر معنوی به آن‌ها ابراز ارادت کنیم.
او افزود: این عزیزان در سطح ملی کمک کردند تا مردم کتابخوان باشند. آنها شوق خواندن را در کودکان افزایش دادند و استانداردهای آثار ادبیات کودک و نوجوان را در سطح ملی و جهانی بالا بردند که از این جهت کار آن‌ها قابل تقدیر است. کانون باید محل رفت و آمد و حضور این هنرمندان باشد و باید آنها کانون را خانه اول خود بدانند.


سیدآبادی به یک‌نفر بودن خود بسنده نکرده است
سپس افسون امینی -مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون- با ابراز خوشحالی از حضور خانواده ادبیات کودک در این مرکز یادآور شد: آشنایی من با آقای سیدآبادی به سال ۷۰ بازمی‌گردد. شاید آنچه که درباره او کمتر توجه شده و کمتر راجع به آن گفته شده است، این است که سید آبادی به یک نفر بودن خود بسنده نکرده است. به همین خاطر است که توانسته فعالیت‌های فردی خود را در حوزه کودک و نوجوان گسترش بدهد و فعالیت‌های گروهی را در زمینه ترویج کتاب ایجاد کند. بی‌شک او سزاوار جایزه‌ای است که به عنوان نامزد آن جایزه انتخاب شده است.


دفاع از انتخاب علی‌اصغر سیدآبادی به عنوان نامزد «آسترید لیندگرن»
در ادامه فریدون عموزاده خلیلی- مدیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان - اظهار کرد: من طرفدار انتخاب نامزدهای متعدد برای جایزه‌های جهانی هستم. همیشه دیواری کوتاه‌تر از ادبیات کودک وجود ندارد، هرجا که بخواهند جشنواره‌ها را لاغرتر کنند سراغ بخش کودک می‌روند. بنابراین فکر می‌کنم لازم است از هر حرکتی که منجربه تقویت ادبیات کودک شود، حمایت کنیم.
او افزود: جایزه «آسترید لیندگرن» محلی است که می‌توانیم به تقویت و معرفی ادبیات کودک بپردازیم و ظرفیت ادبیات کودک را به رخ جهان بکشیم. چرا با انتخاب یک نفر خود را محدود کنیم.
عموزاده خلیلی با دفاع از انتخاب سیدآبادی به عنوان نامزد این نهاد برای دریافت این جایزه گفت: تلقی اشتباهی برای انتخاب مروج کتاب وجود دارد که باعث می‌شود در انتخاب آن ابهام ایجاد شود. ما برای انتخاب کاندیدای مروج کتابخوانی به صورت همه‌جانبه تصمیم گرفته‌ایم. ترویج کتابخوانی یک فرایند است و امری تک بعدی نیست. پروسه ترویج کتاب‌خوانی از نویسنده، ناشر، کتاب‌فروش آغاز می‌شود و به پویایی مخاطب می‌رسد، همه این‌ها در سیدآبادی وجود دارد. او هم نویسنده است، هم دوره‌ای ناشر بوده، کتاب‌فروشی داشته، در رسانه فعال بوده و کارهای بسیاری در این زمینه انجام داده است.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان این‌که برخی دولتی بودن آقای سیدآبادی را نقطه ضعف او می‌دانند، خاطرنشان کرد: اتفاقاً این موضوع نقطه قوت سیدآبادی است! زیرا او از ظرفیت دولتی برای نهادسازی استفاده کرده است. مگر پیش از این بودجه برای ترویج کتابخوانی تعریف نشده بود؟ مسئولان تا کنون چه کاری در این زمینه انجام داده‌اند؟ سیدآبادی در میان مسئولان شهرهای مختلف، دغدغه کتابخوانی را ایجاد کرده است. پشت صحنه فعالیت‌های سیدآبادی زیباتر از ظاهر فعالیت‌های او است.
او سپس افزود: امیدوارم که یکی از چهار دوستی که برای دریافت جایزه انتخاب شده‌اند، برگزیده جایزه شوند. اگر هم نبرند باز هم برای ما برنده هستند، زیرا چهار نویسنده جدی ادبیات کودک را به جهان معرفی کرده‌ایم.
حسین شیخ‌الاسلامی، عبدالحکیم بهار، مریم محمدخانی، مرجان فولادوند، سید علی کاشفی خوانساری، مهدی خوانساری از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که هر یک به ویژگی‌ها و خاطراتی که از سیدآبادی داشتند، اشاره کردند.



در فعالیت‌هایم به جز نوشتن تنها نبوده‌ام 1

در بدترین شرایط لبخند می‌زند
حسین شیخ‌الاسلامی در این مراسم اظهار کرد: شاید کمتر کسی مانند من، سیدآبادی را دوست داشته باشد و شاید کمتر کسی مانند من مخالف او باشد اما معتقدم او در حوزه نظری اشتباهاتی دارد. او در ده سالی که له و فراموش شده بودیم به ما امیدواری داد و ما را زنده نگه داشت. او در بدترین شرایط می‌تواند، لبخند بزند.
مریم محمدخانی نیز به ذهن خلاق و پُر از ایده او اشاره کرد که هر کدام قابلیت اجرایی دارد و همچنین قائل بودند این نویسنده ادبیات کودک به فعالیت جمعی و گفت‌وگو با دیگران را دیگر ویژگی‌های سیدآبادی برشمرد.
مرجان فولادوند از دیگر سخنرانان این مراسم، گفت: ما در فضای بدی قرار گرفتیم که احتمال اینکه کتاب‌ها حبس شوند بسیار است و اگر کسی نباشد که آنها را به دست مخاطب برساند از بین می‌روند و فراموش می‌شوند. ترویج کتاب، باعث زنده بودن کتاب‌ها می‌شود. من در طرحی که با این نویسنده همکاری داشتم، به این موضوع پی بردم و به ادامه فعالیت و حتی زندگی امیدوار شدم.
سیدعلی کاشفی خوانساری با اشاره به آشنایی‌اش با سیدآبادی، بزرگ بودن را از ویژگی‌های این نویسنده برشمرد و گفت: کمتر پیش می‌آید کسی نگران دیگران باشد، سیدآبادی حواسش به بقیه است.


سیدآبادی آدم پشت صحنه است
مهدی حجوانی‌هم با بیان اینکه جمله سیدآبادی «از پیشرفت دیگران ناراحت نمی‌شوم» را هیچ وقت فراموش نمی‌کند، اظهار کرد: چقدر دنیای ما خوب می‌شود که همه، این‌طور زندگی کنند. به قول آقای اقبال‌زاده «سیدآبادی مدیر دولتی است که غیر دولتی عمل می‌کند».
او افزود: سیدآبادی آدم پشت صحنه است و دوست ندارد روی صحنه باشد.


به جز نوشتن در فعالیت‌هایم تنها نبودم
سیدآبادی نیز در مراسم نکوداشت خود با اشاره به سخنان مهدی حجوانی، گفت: برعکس امروز خیلی خوشحالم و روز سختی نبود. البته چند روز پیش از مراسم، پوسترش را در اینستاگرام گذاشتم و شب را نتوانستم بخوابم و به مرور عادت کردم.
او سپس بیان کرد: من آدم خوش‌شانسی بودم. خانواده‌ام از تمکن مالی قوی برخوردار نبودند اما طوری برخورد کردند که ما احساس کمبود نداشتیم. من در روزهای بی‌پولی و بی‌کاری خودم از پیشرفت کسی ناراحت نشدم و برایش خوشحال هم بودم. من در فعالیت‌هایم به‌جز نوشتن تنها نبوده‌ام.


بدون عذاب وجدان کار نکردم
مشاور وزیر ارشاد درباره نقدهایی که نسبت به کار دولتی او وجود دارد، با بیان این‌که من نسبتی با کار دولتی نداشته‌ام، گفت: از زمانی که کار دولتی را قبول کردم بدون عذاب وجدان کار نکرده‌ام و این عذاب وجودان باعث می‌شد کارهای خود را هر روز مرور کنم. ار کارهایی که تاکنون در ارشاد انجام داده‌ام راضی هستم و باز هم می‌گویم یک‌روز هم بدون عذاب وجدان کار نکرده‌ام.
او همچنین خاطراتی از دوران کودکی خود تعریف کرد و به دوره همکاری خود با مرحوم رضا رستمی برای تأسیس کتاب‌فروشی‌شان اشاره داشت.
در پایان مراسم لوح تقدیر و نشان مهرآیین کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، لوح تقدیر از سوی شورای هماهنگی «عشایر و روستاهای دوستدار کتاب»، لوح تقدیر از سوی انجمن نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و چند لوح تقدیر دیگر به این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان اهدا شد.



در فعالیت‌هایم به جز نوشتن تنها نبوده‌ام 1