انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نگرانی انجمن نویسندگان کودک درباره «تقلیل و کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان»
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نگرانی انجمن نویسندگان کودک درباره «تقلیل و کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان» 1


انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره «افول جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان در جشنواره‌های دولتی» بیانیه داد.
به گزارش ایسنا، در متن این بیانیه آمده است: «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان نهادی مدنی که اتفاقات عرصه فرهنگ و اندیشه را دنبال می‌کند، هشدار و نگرانی خود را بابت تقلیل و کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان در جشنواره‌های دولتی اعلام و سیاست‌گذاران فرهنگی را به اصلاح و تغییر این روند دعوت می‌کند.

در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سال‌هاست که کتاب برنده کودک و نوجوان اعلام نشده و همچنین تعداد گروه‌های داوری کودک و نوجوان کاهش یافته است. در جشنواره شعر فجر نیز، شعر کودک و نوجوان امسال همچون سال گذشته، برنده‌ای نداشت و گروه‌های شعر خردسال، کودک و نوجوان در هم ادغام شد. جشنواره کتاب کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات کودک ونوجوان چندسالی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فراموشی سپرده شده و از برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک خبری نیست.

همچنین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و تئاتر کودک نیز با کوچک‌سازی همراه بوده‌اند. مشکلات اقتصادی که کشور و دولت را دچار تنگناهای گوناگون کرده است، بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما اولویت‌بندی صحیح، عالمانه و عادلانه اولین پیش‌شرط هرگونه حذف و ادغام و کاهش جوایز و هزینه‌های جشنواره‌های فرهنگی است. اهمیت مخاطبان کودک و نوجوان و نقش کتاب و هنر در فرهنگ‌سازی و پرورش آن‌ها از بدیهیاتی است که بارها توسط مسئولان و متخصصان مورد تأیید قرار گرفته است. این‌که در کوچک‌سازی جشنواره‌ها و جوایز فرهنگی، پیش و بیش از هر حوزه دیگری از سهم کودکان که صدای اعتراض و حق رأیی ندارند بکاهیم، نهایت بی‌انصافی و اقدامی غیر کارشناسانه است.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مجدداً اهمیت کودکان و نوجوانان را به همه سیاست‌گذاران و متولیان عرصه فرهنگ گوشزد می‌کند و آن‌ها را به اصلاح و جبران روند موجود دعوت می‌کند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان».