انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: «دلنوازان آذربایجان» به تهران می‌آیند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«دلنوازان آذربایجان» به تهران می‌آیند 1

مهر نوشت: تعدادی از نوازندگان مطرح و بین‌المللی موسیقی جمهوری آذربایجان برای برگزاری کنسرت «موغام راست» در تالار وحدت، به تهران سفر می‌کنند.
دامون شش بلوکی مدیر برگزاری کنسرت «موغام راست» ضمن اعلام این خبر افزود: گروه «دلنوازان آذربایجان» یا «کونول آنسامبلی» ساعت ۲۱:۳۰ روز ۲۲ اسفند ماه با همکاری انجمن موسیقی ایران کنسرتی را در تالار وحدت تهران کنسرتی را برگزار می‌کنند. در این کنسرت که به سرپرستی، آهنگسازی و خوانندگی فرامرز گرمرودی میزبان مخاطبان موسیقی است الشن منصوراف نوازنده کمانچه، علی آقا سعدی اف نوازنده تار، شیرزاد فتحعلی اف نوازنده بالابان، سرنا و توتک، کامران کریم اف نوازنده نقاره آذربایجانی، حسام‌الدین عزیزاف نوازنده بم نقاره، هاشیم غالب اف نوازنده بم تار، فرید بابایف نوازنده بم کمانچه گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند. این هنرمندان از جمله نوازندگان صاحب نام و دارای سبک حوزه موسیقی هستند که برخی از آنها در سطح جهانی به مخاطبان تخصصی حوزه موسیقی معرفی شده‌اند.

وی درباره ویژگی‌های این اجرای زنده توضیح داد: این گروه معتبر موسیقی جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به سرپرستی استاد فرامرز گرمرودی به‌صورت کامل «موغام شور»، «موغام همایون» و «موغام چهارگاه» را برای مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی مقامی اجرا کرده بودند. به همین سبب تصمیم گرفتیم با توجه به ارزش‌های موسیقایی که چنین برنامه‌هایی می‌تواند برای مخاطبان تخصصی حوزه موسیقی داشته باشد کنسرتی را در حوزه «موغام راست» موسیقی جمهوری آذربایجان برنامه‌ریزی کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما می‌توانیم در تاریخ یاد شده این اجرا را در تالار وحدت روی صحنه ببریم. این کنسرت به چند جهت می‌تواند دارای اهمیت باشد که از آن جمله می‌توان به اصالت اجرای قطعات اشاره کرد. زیرا «موغام راست» در مقایسه مقام راست خودمان به شکل اصیل‌تری در کشور آذربایجان محفوظ مانده و می‌تواند برای دوستداران موسیقی مورد توجه باشد.

شش بلوکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور نوازندگان مطرح موسیقی کشور آذربایجان در این کنسرت اشاره کرد و گفت: علی آقا سعدی اف و الشن منصور اف دو نوازنده مطرح کشور آذربایجان هستند که توانایی و تکنیک آنها در حوزه نوازندگی در سطوح مختلف بین‌المللی موردستایش مخاطبان موسیقی قرار گرفته است و به اعتقاد من حضور این دو هنرمند در کنسرت پیش رو می‌تواند برای تماشاگران دارای جذابیت‌هایی باشد. به هر حال این کنسرت در شرایطی روی صحنه می‌رود که مخاطبان علاوه بر اجرای یک رپرتوار تخصصی شاهد به صحنه رفتن اجرایی است که می‌تواند برای مخاطبان عام موسیقی نیز دارای جذابیت‌های فراوانی باشد. چرا که برنامه ریزی کنسرت به شکلی است که حتم دارم می‌تواند در هیاهوی برگزاری کنسرت‌های متعدد در کشور تبدیل به یکی از ماندگارترین اجراهای زنده شود.

این پژوهشگر بیان کرد: این کنسرت از جنبه‌های تخصصی و پژوهشی و مبانی تطبیقی موسیقی ردیف دستگاهی دارای ابعاد مختلفی در حوزه‌های شنیداری است که تماشاگران قطعاً شاهد اجرایی کم نظیر از موسیقی مقامی هستند که مشابه آن تاکنون بسیار کم اتفاق افتاده و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.