انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: یک دستگاه جدید شاید شواهد حیات ِ بیگانه را کشف کند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یک ابزار نوری جدید می تواند به دلیل شیوه منحصربفرد بازتاب نور توسط موجودات زنده، موجوداتِ ساکن سیارات دوردست را شناسایی کند. نمونۀ اولیه این وسیله که «طیف قطبش سنج تریپول» نام دارد، نتیجه سال تحقیق و مطالعه توسط زیست‌شناس هلندی «لوکاس پاتی» از دانشگاه ورجی آمستردام ارائه شد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یک دستگاه جدید شاید شواهد حیات ِ بیگانه را کشف کند 1

به گزارش بیگ بنگ، اگر پیش‌بینی او از آینده تحقق پیدا کند، نور قطبیده می تواند سرانجام ما را در شناسایی حیات فرازمینی کمک کند. آقای پتی در مقاله جدید و رساله دکتری خود توضیح داد که پدیده «دست‌سانی» در سیستم‌های زیست‌شناسی چگونه بر نحوۀ بازتاب نور تاثیر می گذارد؛ این عامل باعث قطبیده شدن مُدور ِ نور شده و نشانۀ زیستی مبهمی را بر جای می گذارد. تحقیق در مورد این نوع نشانگرهای زیستی که از سال ۲۰۱۵ توسط پاتی شروع شده، با ابزارها و دستگاه‌هایی انجام شد که می توانست چرخش نورِ بازتابیده از برگ‌ها را در آزمایشگاه شناسایی کند.

پاتی با پیش بردن تحقیقاتش، دستگاه «طیف قطبش‌سنج تریپول» را در محیط آزاد نیز مورد آزمایش قرار داد. او این وسیله را در بالای سقف گذاشت تا ببیند آیا قابلیت شناسایی چمن را در میدان فوتبال دانشگاه را در نزدیکی دارد یا خیر. در کمال تعجب، او هیچ سیگنالی را دریافت نکرد؛ اما بدان معنی نبود که دستگاه عملکرد ناموفقی داشت. پاتی گفت: «من این مسئله را بیشتر بررسی کردم و مشخص شد که تیم فوتبال در زمین چمن مصنوعی مشغول به بازی بودند.»

چون چمن مصنوعی، زنده نیست و پدیده «دست‌سانی» را در سطح مولکولی نشان نمی دهد، سیگنالی را که دستگاه مدنظر ِ ما به دنبال آن است را نمی تواند شناسایی کند. این دستگاه می تواند در خصوص رویارویی با چمن یا درختان زنده، عملکرد قابل قبولی داشته باشد. پاتی در آزمایشات خود متوجه شد که این دستگاه می تواند بطور موفقیت‌آمیز سیگنال نور قطبیده را در فاصله چند کیلومتری شناسایی نماید. این ایده قدری دیوانه‌وار و به دور از عقل به نظر می رسد، اما دانشمندانی که پیدایش حیات از راه دور را بررسی می کنند، قبلا چنین سیستم‌هایی را ساخته‌اند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یک دستگاه جدید شاید شواهد حیات ِ بیگانه را کشف کند 1

بر اساس گفته پاتی، این شیوه می تواند روزی به محققان کمک کند تا بتوانند محصولات کشاورزی را از طریق هواپیما یا ماهواره مورد نظارت قرار دهند؛ البته امکان ِ کاربرد آن در پهنه وسیع آسمان هم وجود خواهد داشت. پاتی و همکارانش در مقاله‌ای توضیح دادند: «در زمینه اخترزیست‌شناسی، قطبش مولکول‌های زیستی یک نشانۀ زیستی قوی به شمار می رود. در مقایسه با دیگر نشانه‌های زیستی سطحی، هیچ سیگنال قابل توجهی وجود ندارد که ماده غیرزیستی آن را تولید کرده باشد.»

البته راهی طولانی برای بهبود ِ این فناوری و قابلیت‌های آن در پیش است؛ اما در اصل، محققان بر این باورند که این دستگاه می تواند نقطۀ عطف ِ بسیار مهمی در علم اخترزیست‌شناسی باشد. وی افزود: «نتایج ما بر اهمیت بالقوه قطبش مدور دلالت دارد؛ هم بعنوان وسیله‌ای برای کشف حیات فرازمینی و هم بعنوان ابزاری ارزشمند برای نظارت بر محصولات کشاورزی در زمین. گام مهم این است که بتوان از این نتایج در مدل‌های سیاره‌های فراخورشیدی استفاده کرد؛ و در این راستا، از مولفه‌های واقع گرایانه‌ای مثل ابرها و سطوح مختلف کمک گرفت. مطالعات آزمایشگاهی و میدانی هم باید امکان بکارگیری این روش را بیشتر مورد کاوش قرار بدهند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در arXiv.org منتشر شده است.