انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اخشابی: سرنوشت خوبی برای موسیقی ایران نمی‌بینم!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اخشابی: سرنوشت خوبی برای موسیقی ایران نمی‌بینم! 1

در باب ارزش‌های موسیقیایی؛
اخشابی: سرنوشت خوبی برای موسیقی ایران نمی‌بینم!
مجید اخشابی گفت: صداوسیما باید از طریق جریان‌سازی با تولید برنامه‌های باکیفیت سطحی از موسیقی را ارائه بدهد که مردم به سطح بالاتری از وضع موجود برسند که متاسفانه این معقوله درحال‌حاضر در ایران بالعکس است.

خبرنگار برنا این بار به سراغ خواننده پرکار موسیقی پاپ، مجید اخشابی رفته تا با او درباره سالی که گذشت و آمد و شدهای موسیقایی به گفت‌وگو بپردازد.

مجید اخشابی در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: من فکر می‌کنم مهمترین مساله، دست یافتن ما به دانش بیشتر و آگاهی بهتر نسبت به محیط پیرامون‌مان است که من به لطف خدا امسال توانستم خودم را بیشتر از قبل بشناسم و به ظرفیت‌های شخصی خودم شناخت بهتری پیدا کنم و همچنین به نواقصم بیشتر پی ببرم بنابراین باید بگویم در مجموع امسال برای من تجربیات با ارزش و گرانقدری را به همراه داشت.

اخشابی درباره تولیدات موسیقیایی خود در سالی که گذشت گفت: قطعات مختلفی را خواندم و منتشر کردم که با استقبال خوبی هم روبرو شد و به کارنامه کاری من اضافه شدند.

این خواننده موسیقی پاپ از تولید دو قطعه موسیقی تازه برای نوروز خبر داد و گفت: امیدوارم نوروز امسال نگرش‌ها، تفکرات، ایمان همه ما را نوسازی کند و بتواند در حقیقت توانی را برای پروازی نو در همه ما به وجود بیاورد و باعث شود دوست داشتن‌ها و دوست داشته شدن‌ها بیش از پیش جریان پیدا بکند و در ذهن و جان و روح مان بهار حلول کند و مثل طبیعت موجب رشد ما شود.

اخشابی با اشاره به حواشی رخ داده جشنواره موسیقی فجر گفت: در مجموع در سالی که گذشت ارزشی به ارزش‌های موسیقی پاپ و یا سنتی اضافه نشد و هیچ کمکی به روند موسیقی صورت نگرفت و برخی از وقایع از جمله جشنواره موسیقی هم نتوانست نیاز این مولفه فرهنگی را در راستای کمال برطرف سازد.

وی افزود: به خاطر سیاست‌های غلط، ناپخته، ناکارآمد و تکراری مدیران عرصه موسیقی از سیستم مدیریتی که سازمان یافته نیست، موسیقی بدون هیچ راهنما و راه بلدی و یا هیچ برنامه‌ریزی درستی خودش راه خودش را پیدا کرده و جلو می‌رود.

اخشابی ادامه داد: برطرف کردن موانع نیاز دارد که سیاست‌های غلط سال‌های گذشته را تصحیح کرده و در اجرای آنها پافشاری نکنند، اول اینکه دبیران و بانیان برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های موسیقی را از کاربلدان عرصه موسیقی انتخاب کنند که خودشان از نزدیک با دغدغه‌های هنرمندان این عرصه و کمبودها و نیازهای موسیقی حال حاضر مطلع باشند. باید مدیریت این هنر را به اشخاصی بدهند که دانش اجتماعی و ارتباطی داشته باشند، اینکه شخصی بتواند مساله هارمونی را درست حل کند و یا استاد دانشگاه موسیقی باشد که کنترپوان درس می‌دهد صرفا دلیل بر داشتن توانایی‌های لازم او در برگزاری یک جشنواره بین‌المللی نیست. متاسفانه این اشتباهات بسیار رخ می‌دهد و موجب می‌شود جشنواره به یک دورهمی تبدیل شود که خروجی و نتیجه مناسبی نداشته باشد.

مجید اخشابی با اشاره به اینکه جشنواره‌ها عرصه ارائه توانمندی‌های جوانان است گفت: متاسفانه برخی از مسئولان فعلی حاضر نیستند پست و مقام خود را برای ایجاد تجربه در جوانان به آنها بسپارند. در مجموع موسیقی به صورت خودرو یا بر اثر شیبی که وجود دارد حرکت می کند و این شاید بدترین نوع هدایت جریان موسیقی است.

وی در ادامه از نگرانی‌های خود برای آینده موسیقی در ایران گفت و افزود: همه اینها دست به دست می‌دهند تا استعداد جوانان نهفته بماند و اگر این گونه بدون هدایت و سیاست‌گذاری‌های درست پیش برود هیچ سرنوشت خوبی را برای موسیقی نمی‌توانیم پیش بینی کنیم.

این خواننده موسیقی پاپ که برای تیتراژ سریال‌ها و مجموعه تلویزیونی زیادی خوانده است، در بیان پاسخ به این سوال که صداوسیما درحال‌حاضر چه روندی را برای تسریع در شناساندن موسیقی درست به مردم در پیش گرفته است، گفت: صداوسیما بدون موسیقی، حیاتی ندارد و این سازمان در تلاش است با ایجاد نشاط به واسطه موسیقی به مردم نزدیک شود اما این تلاش کم‌رنگ است و اساسا صداوسیما از سلیقه مردم و از روند موسیقی که در جامعه جریان دارد جا مانده و باید برنامه‌هایی را تولید و ارائه کند که حرفه‌ای‌تر و کارامدتر از موسیقی بهره بگیرد؛ نه اینکه تا یک قدم بخواهد بردارد مردم صد قدم جلوتر باشند این کندی در حرکت به سمت ارائه موسیقی در کنداکتور تلویزیون نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

اخشابی در پایان افزود: متاسفانه مطابق کردن برنامه های صداوسیما با سلیقه مردم از طریق تنزل کیفی آثار و برنامه‌های پخش شده در سطح سلیقه مردم نگاه غلطی است که صداوسیما در پیش گرفته است. درصورتی‌که این سازمان باید از طریق جریان‌سازی با تولید برنامه‌های باکیفیت سطحی از موسیقی را ارائه بدهد که مردم به سطح بالاتری از وضع موجود برسند متاسفانه این معقوله در حال‌حاضر در ایران بالعکس است.