انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سشوار خوب چی بخرم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شما از كدام دسته از افراد هستيد؟ از حمام بيرون مي‌آييد و بدون معطلی دكمه سشوار را مي‌زنيد يا كمي صبر مي‌كنيد تا مو‌ها به شكل كاملا طبيعي خشك شوند؟ شايد هم هر روز با باد سنگين سشوار به موهاي‌تان حالت مي‌دهيد.

وسايلي كه براي حالت دادن به مو‌ها مصرف مي‌شوند، هر كدام يك قلقي دارند پس حتي زماني كه براي خشك كردن ساده مو‌ها هم سراغ آنها مي‌رويد، بايد با تمام فوت و فن‌هاي آن آشنا باشيد. مثلا آيا تا به حال مي‌دانستيد براي خشك كردن و حالت دادن موهاي خيس بايد از برس‌هاي گرد بزرگ فلزي استفاده كنيد يا باد سرد سشوار براي تثبيت حالت موهاي شما بعد از فر يا صاف كردن است؟ دكتر مريم ملكي، متخصص زيبايي مو و شهره بيات كارشناس آرايشگري از زير و بم استفاده سشوار برای‌مان مي‌گويند. البته بعد از خواندن این مطلب می توانید با بهترین سشوارهای بازار  هم آشنا شده  و تردیدتان را برای انتخاب دستگاهی متناسب با موهای‌تان از بین ببرید.

سشوار، خشك كردن مو‌ها را راحت مي‌كند اما هميشه در پس هر آساني يك علامت سوال بزرگ موج مي‌زند كه تا چه حد داريم سلامتي را وقف سرعت يا زيباتر شدن مي‌كنيم؟ اگر شما هم بعد از هر بار استحمام عادت به استفاده از سشوار داريد براي شروع بايد روش درست سشوار كشيدن را بدانيد تا آسيب‌هاي احتمالي آن را به حداقل برسانيد.

الفباي كشيدن سشوار

به عنوان نكته اول بهتر است بدانيد هيچ وقت نبايد موهاي خيس را با سشوار داغ خشك كنيد و همزمان با برس به آن حالت بدهيد. اين كار نه تنها به موهاي‌تان حالت نمي‌دهد بلكه آنها را از ريشه سست و ساقه آن را دوشاخه و مستعد موخوره مي‌كند.
بنابراين آب مو‌ها را بعد از حمام تا جايي كه فقط نمدار شود با حوله گرفته و از خشك شدن اوليه آن به كمك حوله مطمئن شويد اما درباره نكته مهم دوم، شهره بيات با 15 سال سابقه در زمينه آرايشگري به شما توصيه مي‌كند كه اگر در خشك كردن موهاي‌تان با سشوار عجله داريد و همزمان دنبال حالت دادن به مو‌ها به زيباترين شكل خود هستيد، سشوار را با سري مخصوص جهت دهي باد روشن كرده و سر خود را رو به پايين قرار دهيد و با دست كشيدن لابه‌لاي موهاي‌تان با فاصله مناسب، از سمت بالا به سمت نوك موها، شروع به خشك كردن و حالت دادن به موهاي‌تان كنيد. در اين مرحله هر چه حوصله بيشتري براي خشك شدن مو‌ها به خرج دهيد موهاي خوش‌حالت‌تري خواهيد داشت. اگر موهاي خشك و آسيب ديده‌اي داريد، بهتر است هر بار پيش از سشوار كشيدن از كرم و ماسك‌هاي مخصوص تقويت‌كننده و حالت‌دهنده مو استفاده كنيد. با رعايت اين نكته، صدمه به مو‌ها كمتر مي‌شود و موهايي خوش حالت‌تر خواهيد داشت.

چگونه با سشوار  و برس كار كنيم

استفاده از وسايل جانبي حين كشيدن سشوار كمك زيادي به بهتر و سريع‌تر پيش رفتن آرايش موهاي‌تان مي‌كند. وسايل جانبي يعني همين سرهاي تنطيم‌كننده جهت باد سشوار و برس‌هاي حالت‌دهنده در سايزهاي مختلف بزرگ، متوسط و كوتاه كه بايد بسته به نوع و جنس موي شما انتخاب و استفاده شوند. كارشناس آرايشگري معتقد است مناسب‌ترين برس‌‌ها براي حجم و حالت دادن به مو‌ها بعد از كشيدن سشوار، برس‌هاي گرد و بزرگ هستند. از طرفي براي سشوار كشيدن برس‌هاي فلزي مناسب‌ترين هستند چون بهترين شكل را به موهاي‌تان در كمترين زمان خواهند داد اما براي كساني كه موهاي خرد يا كوتاه و چتري دارند، برس‌هاي كم قطرتر را توصيه مي‌كنيم چون اين مو‌ها راحت‌تر دور برس‌هاي كم حجم و قطر مي‌پيچند.

گروهي كه موهايي بلند و مجعد دارند مي‌توانند ابتدا از شانه‌هاي چوبي يا دندانه‌هاي فاصله‌دار براي شانه كردن موهاي‌شان استفاده و سپس با كمك برس‌هاي پارويي شكل مو‌ها را پيچيده يا به شكل صاف حالت دهند. پس مو‌ها را دور برس سشوار بپیچيد و در حالي كه باد سشوار را به سمت آن قرار داده‌ايد، به آهستگي مو‌ها را از دور برس باز كنيد يا اگر مايليد بعد از سشوار موهاي حجيم‌تري داشته باشيد، با باد سشوار ريشه موهاي‌تان را پخش و همزمان در چند جهت با برس حالت دهيد. اگر جهت كشيدن سشوار به سمت خلاف جهت ريشه موهاي‌تان باشد، با قرار گرفتن باد سشوار روي آن قسمت از مو، به حالت مورد نظر خود خواهيد رسيد.

استفاده از سشوار منعي ندارد

- هر چيزي اگر درست و اصولي استفاده شود نه آسيب‌رسان است و نه مخرب. پس همه چيز به خود ما و علم استفاده از هر دستگاهي بازمی‌گردد. مثلا مطمئنا همه مي‌دانند زماني كه مو‌ها خيس است، به هيچ عنوان نبايد از سشوار استفاده كرد و قبل از مصرف حتما مو‌ها را كمي خشك كنند.

- درجه حرارت سشوار را هميشه روي متوسط تنظيم كنيد و موهاي‌تان را به كمك باد داغ سشوار خشك و آراسته نكنيد چرا كه كاملا مشخص است كه تغيير دما زياد و ناگهاني براي سلامت و زيبايي مو اصلا مناسب نيست. دماي پايين مو نسبت به محيط بعد از قرار گرفتن در معرض گرماي شديد به‌هم ريخته و به ساختمان ريشه و ساقه آن آسيب جدي مي‌زند.

- هنگامي كه قرار است از سشوار براي رسيدگي به موهاي‌تان استفاده كنيد با هر بار پيچيدن يا صاف كردن آن با برس، سشوار را به‌طور متمركز روي يك نقطه ثابت قرار ندهيد چرا كه اين كار ضمن آسيب رساندن موجب شكننده و خرد شدن موهاي شما مي‌شود. پس سعي كنيد از سرهاي مخصوص پخش كننده حرارت براي پخش كردن باد سشوار به سطح مو‌ها استفاده كنيد. ياد‌تان باشد اگر در سشوار كشيدن به نكات بالا دقت بيشتري داشته باشيد، استفاده از سشوار بي ضرر بوده و ضمن به حداقل رساندن آسيب‌ها، موهاي زيبا و خوش‌حالت‌تري خواهيد داشت.

نكات كليدي خريد سشوار

- شايد مهم‌ترين ملاك براي خريد يك سشوار خوب براي شما همان سشواري است كه آرايشگر‌تان از آن براي آراستن موهاي شما استفاده كرده اما اين طور نيست. در مرحله اول بعد از طرح نياز براي خود بايد سراغ گزينه‌اي برويد كه تمام خواسته‌هاي شما را از يك خشك‌كننده و حالت‌دهنده مو برآورده كند. براي مثال موهاي هميشه بلند و ضخيم شما، نياز به وسيله‌اي پرقدرت و قوي و موهاي كوتاه و حالت‌دار شما يك حالت‌دهنده معمولي با سرهاي حالت‌دهنده متفاوت را مي‌طلبد. پس براي قدم اول انتظار خود را از يك سشوار مشخص كنيد.

- در قدم بعدي سراغ سشواري برويد كه درجه‌بندي دما بين دماي سرد، متوسط و گرم داشته باشد تا شما در موقعيت‌هاي مختلف بسته به نوع نياز‌تان بهترين استفاده را از آن داشته باشيد. پس دستگاهي را انتخاب كنيد كه دكمه تنظيم دما و وات مشخص داشته باشد تا با توجه به نياز‌تان شدت آن را كم يا زياد كنيد. همان‌طور كه حرارت گرم، مو‌ها را حالت مي‌دهد حرارت سرد هم به ثابت شدن و حفظ شكل موهاي‌تان كمك ويژه‌اي مي‌كند.

- اگر از آن دسته افراد هستيد كه سشوار كشيدن براي شما سالي يك‌بار اتفاق مي‌افتد فكر خريد دستگاهي گران قيمت را نكنيد چرا كه با يك سشوار معمولي، كم قدرت و ارزان قيمت هم كار شما راه مي‌افتد.

- موتورهاي پر قدرت اما كم صدا هم كه در ويژگي‌هاي برخي سشوار‌ها موجود هستند نعمت بزرگي محسوب مي‌شوند. پس هنگام خريد به قدرت دستگاه، صدايي كه از آن خارج مي‌شود و دميدن باد آن توجه داشته باشد.

- به عنوان نكته آخر بد نيست پيش از خريد با بررسي سايت‌هاي خريد اينترنتی سشوار و بررسي‌هاي كارشناسان و خواندن نظرات كاربران سايت‌هاي پربازديد مانند زنبيل و ديجي‌كالا و مو تن رو از انتخاب خود مطمئن شويد. البته تحقيقات محلي از آرايشگاه‌هاي بزرگ و گرفتن اطلاعات از آنها هم كمك بسيار خوبي در انتخاب مناسب شما خواهد بود.