انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چرا خودرو چلپ چلپ می کند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
گوش دادن به صداهای خودرو و رسیدگی به آنها در صورت لزوم ، از اهمیت زیادی برخوردار است. موتور خودرو برای عملکرد روان، به ترکیب مناسبی از سوخت و هوا نیاز دارد. بنابراین صدای چلپ چلوپ میتواند نشان دهنده مشکلی در موتور خودرو باشد که گاهی به سادگی قابل تعمیر است و گاهی پیچیده و گران تمام می شود!

چرا خودرو چلپ چلپ می کند؟ 1

۱-فیلتر هوای کثیف


فیلتر هوا در عملکرد موتور خودرو تاثیر بسزایی دارد و از ورود گرد و غبار، حشرات، آشغال، سنگریزه و سایر ذرات به موتور جلوگیری می کند. این فیلتر به مرور زمان کثیف و مسدود می شود. در چنین مواقعی، دیگر به درستی کار خود را انجام نمی دهد. برخی از متخصصین بر این باورند که بهترین زمان تعویض فیلتر هوا ، سالانه یا پس از طی مسافت معین ( بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ مایل) می باشد.

موتور برای عملکرد نرم ، به سوخت و هوای کافی نیاز دارد. پس اگر فیلتر هوا به درستی کار نکند، جریان هوا به موتور کاهش می یابد و صدای چلپ چلپ ایجاد می شود. از دیگر نشانه ها میتوان به افزایش مصرف سوخت، کاهش سرعت و بوی بنزین اشاره کرد. رنگ سفید نشان دهنده سالم بودن فیلتر هواست و در صورتی که تیره شده باشد، نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

تعویض فیلتر هوای کثیف نسبتا ارزان و ساده می باشد. این کار نه تنها مشکل چلپ چلوپ کردن خودرو را حل می کند، بلکه مصرف بنزین را تا ۱۴ درصد و سرعت ماشین تا ۱۱ درصد ، بهبود خواهد بخشید. پس این مسئله را جدی بگیرید.


۲-خرابی شمع و کابل احتراق



یکی دیگر از دلایل بلقوه صدای چلپ چلپ موتور خودرو، خراب شدن شمع و سیم های جرقه زنی خودرو می باشد. این قطعات باعث ایجاد جرقه اولیه در موتور احتراق داخلی خودرو می شود. این سیم ها برق را از کوئل (سیم پیچ احتراق) به شمع انتقال می دهند و باعث مشتعل شدن سوخت و اکسیژن می شود. سپس پیستون ها به حرکت در می آیند. به مرور زمان، در صورت استفاده بیش از حد، بنزین و گاز نمی سوزد و روی شمع ته نشین کربن ایجاد می شود. این مسئله نه تنها عملکرد موتور را با مشکل مواجه می کند، بلکه باعث ایجاد سر و صدای خودرو می شود.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو، پس از طی مسافت تقریبا ۳۰۰۰۰ مایل می باشد، در صورتی که سیم های احتراق دو برابر این مدت دوام می آوردند. البته این مسدله به سبک رانندگی شما و نگهداری از خودرو نیز بستگی دارد. شما باید دائما تمامی قطعات خودرو را بررسی کرده، تمیز و یا تعویض کنید.

علاوه بر صدای چلپ چلپ ماشین، در صورتی که با علائمی مثل روشن نشدن خودرو در صبح ، افزایش مصرف سوخت و کاهش سرعت روبرو شدید، باید بدانید که شمع خودرو شما معیوب شده است


۳-خرابی سیستم پاشش سوخت


ماشین های مدرن با سیستم کاهش دهنده آلودگی های خروجی از اگزوز، نسبت به ماشین های قدیمی، کم مصرف تر می باشند. سیستم های تزریق سوخت با فشار بالا، به گونه ای طراحی شده اند تا میزان دقیقی از سوخت را در زمان مناسب به هر سیلندر تزریق کنند. از آنجایی که این سیستم سوخت رسانی در محیطی با دما و فشار بالا کار می کند، به راحتی مسدود و معیوب می شوند. علاوه بر این، سر لوله ها نیز با کربن مسدود می شوند که در نتیجه فرایند احتراق شکل می گیرند. وقتی سوخت کمتری از این سیستم پاشش سوخت عبور کند، صدای چلپ و چلوپ موتور به گوش می رسد. همچنین عملکرد موتور هم با مشکل مواجه می شود. در چنین شرایطی، مکانیک سیستم پاشش سوخت را بیرون می آورد و با حلال قوی و فشار بالا، آن را تمیز می کند.



۴-خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن یکی دیگر از لوازم یدکی خودرو می باشد که میتواند موجب صدای چلپ چلپ ماشین شود! یک ویژگی سیستم کاهش دهنده آلودگی های خروجی اگزوز، این است که وارد سیستم اگزوز می شود تا بر میزان اکسیژن محیط نظارت کند. سپس این اطلاعات را به کامپیوتر موتور می فرستد و باعث تعادل میزان سوخت و هوا برای راه اندازی موتور می شود. مشکل زمانی رخ می دهد که این سنسور فرسوده می شود. در نتیجه، اطلاعات نادرست به کامپیوتر می فرستد. در چنین موارد افزایش مصرف سوخت نیز پیش می آید.

در صورت خرابی سنسور اکسیژن، کامپیوتر موتور ، کد خطا می دهد. میتوانید برای تشخیص چنین مشکلی، از یک اسکنر OBD2 استفاده کنید. در صورتی که صدای سوت مانند به گوشتان رسید و یا چراغ چک انجین موتور روشن شد، احتمالا مشکل از سنسور اکسیژن می باشد و باید برای تعویض ان نزد مکانیک بروید.
منبع: فروشگاه لوازم یدکی خودرو پارت جنیون