انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چرا خودرو ریپ می زند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
غیر ممکن است راننده باشید ولی صداهای عجیب و غریب خودرو را نشناسید! حتما برای شما هم پیش آمده که در حال رانندگی با سرعت کم باشید و صدای تلق تلق یا پت پت کردن ماشین مواجه شوید. هرگاه متوجه ریپ زدن خودرو هنگام حرکت شدید، باید نزد مکانیک بروید و موتور ماشین را تنظیم کنید.

چرا خودرو ریپ می زند؟ 1

دلایل اصلی ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری یا همان پت پت کردن ، ترکیب نادرست سوخت و هوا در موتور می باشد. این مشکل با توجه به سال و نوع خودرو، دلایل مختلفی دارد که با هم در اینجا به بررسی آن می پردازیم:

*اگر یک ماشین قدیمی با کاربراتور دارید، احتمالا مشکل از پمپ شتاب می باشد و صدای پت پت از اگزوز به گوش می رسد.
*اگر ماشین شما ساخت ۲۰۰۰ یا بعد از آن باشد، به سیستم تزریق سوخت الکترونیکی EFI مجهز است. خرابی این سیستم می تواند باعث پت پت کردن موتور شود. سه سنسور فشار هوای منیفولد (Manifold Absolute Pressure) ،(Throttle Position Sensor)سنسور TPS ، و سنسور جریان هوا (Mass Airflow) باید بررسی و در صورت نیاز تعمیر شوند.
*و علت دیگر ترکیب نادرست سوخت و هوا، میتواند خرابی سیستم جرقه زنی موتور به ویژه شمع ها، سیم های برق و کوئل خودرو باشد. ممکن است بر اثر گذر زمان ، این قطعات کثیف، مرطوب با فرسوده شوند. شاید هم فیلتر هوای خودرو کثیف می باشد و هوای کافی برای فرایند احتراق وارد محفظه موتور نمی شود!


بد کار کردن موتور خودرو، دلایل زیادی دارد که مهمترین آنها به اگزوز و سیستم سوخت مربوط می شود. در اینجا به معرفی رایج ترین دلایل ریپ زدن خودرو می پردازیم:


۱- نشتی منیفولد هوا

وقتی که منیفولد هوا در سیستم اگزوز نشتی پیدا کند، باعث ریپ زدن خودرو در حالت گاز و حرکت می شود. در چنین شرایطی چراغ چک موتور نیز روشن می شود. صدای موتور زیاد می شود و عملکرد آن ضعیف خواهد شد. رانندگی با منیفولد ترک خورده یا شکسته ، فوق العاده خطرناک است. گازهای فرار اجزای پلاستیکی را ذوب کرده و دود اگزوز به داخل کابین راه پیدا می کند. پس هر چه سریعتر برای تعمیر منیفولد هوا اقدام کنید.


۲-خرابی کاتالیزور

آیا داخل ماشین، بوی تخم مرغ فاسد پیچیده است؟ موتور خودرو پت پت می کند؟ اینها نشانه های خرابی کاتالیزور خودرو می باشند. وقتی یادودگیر خودرو خراب شود، هیدروکربن داخل اگزوز می سوزد. علاوه بر این، باعث تجزیه سولفور تولید شده توسط موتور می شود. بنابراین بوی تخم مرغ فاسد شده در ماشین می پیچد. سریعا برای تعویض آن اقدام کنید.


۳-خرابی سنسورهای اکسیژن

سنسور اکسیژن خراب، سوخت خیلی زیاد و یا خیلی کمی را به موتور می رساند.همین مسئله باعث نقص عملکرد موتور خودرو می شود. این سنسور ها را مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.


۴-نشت در سیستم خلاء

وقتی یک نشتی در سیستم رخ دهد، شما شاهد ریپ زدن موتور یا بد کارد کردن موتور اتومبیل خواهید بود. اگر این مشکل برطرف نشود، ماشین شما دیگر نمی تواند شتاب بگیرد.


۵-پیچ و مهره ها و واشرهای پوسیده

پیچ و مهره و واشرهای خودرو باید به صورت دوره ای تعویض شوند. عدم انجام اینکار باعث پت پت کردن موتور خودرو می شود. مرتبا این واشرها را بررسی کنید. عدم تعویض واشرها و پیچ های زنگ زده، به منیفولد اگزوز آسیب می رساند و برایتان گران تمام می شود.


۶-خرابی سیستم سوخت رسانی

با گذشت زمان، سیستم تزریق سوخت مسدود می شود و شتاب خودرو را می گیرد و موتور پت پت می کند. در صورتی که متوجه کثیف شدند انژکتورهای تزریق سوخت شدید، آن را تمیز کنید. در صورتی که تمیز کردن جواب نمی دهد، آن را تعویض کنید.


۷-خرابی سنسور جریان هوا

در صورت خراب شدن سنسور جریان هوا خودرو، اطلاعات غلط به کامپیوتر فرستاده می شود و در نتیجه موتور اتومبیل شما ریپ می زند!


۸-خرابی شمع خودرو

کثیف بودن شمع و وایر خودرو، باعث می شود که فرایند احتراق سوخت صورت نگیرد، در نتیجه ماشین روشن نمی شود و به اصطلاح ریپ می زند. در چنین شرایطی ، یا باید شمع ها را تمیز یا تعویض کرد.


در موتور خودرو، چندین نیرو تولید می شود تا در نهایت به نیروی حرکتی ماشین تبدیل شود. دو تا از مهمترین نیروها، گشتاور (torque) و دور بر دقیقه یا قدرت موتور (RPM) می باشند. اگر تابحال به وسیله یک پیچ گوشتی، پیچ را داخل چوب چرخانده باشید، هر دوی این نیروها را تجربه کرده اید. در ابتدا به سختی میتوان پیچ را داخل چوب فرو برد و قدرت بیشتری می طلبد. به آن نیروی چرخشی اولیه که شما برای شروع بکار می برید،نیروی گشتاوری یا تورک گفته می شود. به محض اینکه پیچ را چرخاندید، این نیرو کاهش می یابد و به راحتی می چرخد. بنابراین برای ادامه کار به انرژی گشتاور کمتری نیاز دارید. به این نیروی RPM گفته می شود. در واقع این نیرو باعث می شود تا پیچ با سرعت و قدرت بیشتری داخل چوب بچرخد.

خودروی شما نیز به همین صورت عمل می کند. هرچند ماشین برای شروع به نیروی بیشتری نیاز دارد، ول یبه محض دریافت نیروی جنبش آنی rpm ، شروع به حرکت می کند. به همین دلیل خودرو در سرعت بالا ، شتاب بیشتری می گیرد. یک نکته مهم این است که ماشین وقتی به اوج rpm می رسد، دنده به طور اتوماتیک یا دستی تغییر داده می شود. اگر این تغییر دنده اعمال نشود، خودرو سرعت بیشتری نمی گیرد، و حتی ممکن است موتور ماشین آسیب ببیند.



در صورتی که خودروی قدیمی دارید، میتوانید به راحتی فیلترها را تعویض کنید. ولی اگر ماشین مدرن دارید و به سنسور مجهز است، به یک ابزار پیشرفته نیاز دارید تا دلیل پت پت کردن موتور را بفهمید. اگر بخواهید برای کاهش هزینه ها، خودتان دست به تعمیر خودرو در چنین شرایطی بزنید، ممکن است هزینه های گزافی را متحمل شوید. بهتر است نزد یک مکانیک حرفه ای بروید تا مشکل خودروی شما را حل کند.