انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در این مطلب قصد داریم به نام و مشخصات جنگنده های فعال در نیروی هوایی ایران بپردازیم و بررسی کنیم بهترین جنگنده های موجود و فعال در نیروی هوایی ایران. بهترین جنگنده ایران کدام است یا قویترین جنگنده ایران چه نام دارد؟

گرومن اف-۱۴ تام‌کت


بی شک در حال حاضر بهترین جنگنده ایران همان اف ۱۴ معروف است که سال هاست با قدرت بالا در عملیات ها و دفاع از حریم هوایی ایران استفاده می شود.

Grumman F-14 Tomcat گرومن اف-۱۴ تامکت هواپیمای جنگنده مافوق صوتی دوموتوره، دو سرنشین و با بال متحرک ساخت شرکت گرومن در آمریکا است که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داد و از سال ۱۹۷۴ برای خدمت در نیروی دریایی آمریکا پذیرفته شد.

این هواپیما از ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان جنگنده برتری هوایی، هواپیمای رهگیر دفاعی و هواپیمای شناسایی تاکتیکی اصلی این نیرو خدمت کرد.

نیروی دریایی آمریکا ۱۳ سال قبل و در سال ۲۰۰۶ این هواپیما را بازنشسته کرد و بیش از ۶۰۰ فروند که هنوز قادر به پرواز بودند اما به علت پایان یافتن سرتیفیکیت های پروازی از خدمت خارج کرده و به قبرستان هواپیماها در ایالت آریزونا در نزدیک شهر توسان انتقال داد.

اما پس از مدتی امریکا متوجه ‌شد که قطعات این F14 ها در حال سرقت و فروخته شدن است و از آنجایی که ایران تنها دارنده اف ۱۶ و مصرف کننده این قطعات است، ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت تمام F14 ها را از بین ببرد و تنها ۸ فرورند از ۶۰۰ فروند f14 را نگه دارد…

اف ۱۴ در شرایط فعلی قویترین جنگنده ایران است و بی رقیب در آسمان ایران یکه تازی می کند.


معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

ایران در حال حاضر تعداد ۴۴ فروند جنگنده اف ۱۴ فعال در اختیار دارد.


میگ-۲۹ (به روسی: МиГ-۲۹) – نام ناتو: فالکروم (Fulcrum)


میگ ۲۹ یکی از بهترین جنگنده های ایران است میگ ۲۹ در سازمان ناتو با فالکروم (Fulcrum) – جت جنگنده دوموتوره و دوسکانهٔ فرامانورپذیر است که در دهه ۱۹۷۰ در شرکت میگ اتحاد شوروی به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد.

نخستین پیش‌نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۷ به پرواز درآمد و از سال ۱۹۸۳ به ارتش شوروی پیوست. میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر بوده‌است این هواپیما همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

جت جنگنده دوموتوره و دوسکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که همزمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فالکن ساخته شدند.

معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

ایران در حال حاضر تعداد ۲۸ فروند جنگنده میگ ۲۹ فعال در اختیار دارد.

داسو میراژ اف۱


داسو میراژ اف۱ (به فرانسوی: Dassault Mirage F1) جنگنده برتری هوایی و تهاجمی تک‌سرنشین ساخت شرکت فرانسوی داسو است که به عنوان جایگزینی برای جنگنده‌های خانواده میراژ ۳ تولید شد. حدود ۷۴۰ فروند از این هواپیما بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۳ تولید شد و از اوایل دهه ۱۹۷۰ در ارتش فرانسه و چندین کشور دیگر دنیا به عنوان یک جنگنده سبک چندمنظوره به کار گرفته شد.

میراژ اف۱ به دو تیربار ۳۰ میلی‌متری DEFA مسلح می‌شد که هر یک ۱۵۰ گلوله داشتند و قادر بود تا انواع مختلف موشک‌های هوابه‌هوا، هوابه‌سطح، راکت و بمب و تجهیزات شناسایی را با خود حمل کند.

معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

ایران در حال حاضر تعداد ۲۳ فروند جنگنده داسو میراژ اف۱ فعال در اختیار دارد.


چنگدو جی-۷


چنگدو جی-۷ با نام صادراتی اف-۷ هواپیمای ساخت چین بر اساس هواپیمای میکویان گورویچ میگ-۲۱ است. در سال ۱۹۶۱ دولت شوروی لیسانس کارخانه میگ-۲۱ F-۱۳ را که با موتور R-11 F۳۰۰ پیش می‌رفت به دولت چین تحویل داد.

زمانی که تعدادی از هواپیماها و کیت‌های CKD یا اجرا کننده‌های ضربتی تحویل داده شد، اما تکنیک‌های لازم را به طور کامل ارائه نکردند. سری اول هواپیماهای ساخته شده چین در فوریه ۱۹۶۴ آغاز شد و با نام جی-۷ استفاده شد. طرح اصلی ساخت جنگنده‌های اف-۷ در سالهای ۱۹۶۴–۶۵ به کمپانی چنگدو واگذار شد.



معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1



ایران در حال حاضر تعداد ۲۱ فروند جنگنده چنگدو جی-۷ فعال در اختیار دارد.



جنگنده صاعقه


صاعقه بر اساس نمونه تک نفره جنگنده اف-۵ یا آذرخش توسعه یافته و تفاوت ظاهری بارز آن در بهره مندی از ۲ سکان عمودی زاویه دار به بیرون بود. این هواپیما در بهمن ۸۲ اولین پرواز خود را انجام داده و پس از چند ماه آزمایش در تیرماه ۱۳۸۳ در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از پایگاه شکاری همدان به طور رسمی به یگان های پروازی نیروی هوایی ارتش ملحق شد.


از مشخصات عملکردی نمونه های اولیه صاعقه مواردی همچون سقف پرواز حدود ۱۶هزار متر، سرعت بیشینه ۱٫۶ برابر سرعت صوت و بیشینه جرم برخاست ۹۰۶۰ کیلوگرم در نمایشگاه های نیروی هوایی ارتش اعلام شده است.


معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1



ایران در حال حاضر تعداد ۱۰۰ فروند جنگنده صاعقه فعال در اختیار دارد و در حال حاضر بهترین جنگنده ساخت ایران است.



مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲

مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ (به انگلیسی: McDonnell Douglas F-4 Phantom II) مشهور به فانتوم(فانتوم در زبان انگلیسی به معنای شبح است) جنگنده/بمب‌افکن دو سرنشینه و ۲ موتوره مافوق صوت و دوربرد است که توانایی عملیات در همه شرایط آب‌وهوایی را دارد. از فانتوم به عنوان یکی از بهترین جنگنده‌های صده بیستم میلادی نام برده می‌شود.



معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1



ایران در حال حاضر تعداد ۷۰ فروند جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ فعال در اختیار دارد.



جنگنده نورثروپ اف-۵

مدل F-5E گونه ای بسیار بهبود یافته تر و قدرتمند تر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه گردید و این هواپیما، هم اکنون نیز در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بوده و در طی سال های جنگ تحمیلی استفاده های گسترده ای از آن به عمل آمد. این جنگنده از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-58 با قدرت ۴٫۰۸۰ پوند تراست استاتیک بهره می جوید که این میزان کشش، در نمونه Tiger II افزایش یافته است.



حداکثر سرعت این هواپیما حدود ۴/۱ ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت زنی و کروزی معادل ۹۷/۰ ماخ می باشد. همچنین، حداکثر برد این جنگنده حدود ۹۰۰ کیلومتر می باشد که این مقدار نیز با افزایش یا کاهش تسلیحات لود شده تغییر می یابد. طول این هواپیما حدود ۱۵ متر و فاصله ی دو سر بال آن نیز ۵/۷ متر می باشد. این هواپیما در هنگام برخاست قادر است حداکثر وزنی معادل ۹٫۳۰۰ کیلوگرم را با خود به پرواز در آورده و حمل نماید.



معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

ایران در حال حاضر تعداد ۷۵ فروند جنگنده اف ۵ فعال در اختیار دارد.

جنگنده آذرخش


آذرخش نام هواپیمای جنگنده ساخت جمهوری اسلامی ایران، پیش از جنگنده صاعقه است. این جنگنده که در جمهوری اسلامی ایران و به روش مهندسی معکوس بر روی جنگنده بمب‌افکن اف-۵ ساخته و در ۱۵ مرداد ١٣٨۶ در شاهین‌شهر آزمایش شده‌است. جنگنده آذرخش حدودا ۱۵٪ بزرگ‌تر از F-5E است و از موتورهای RD-۳۳ کلیموف نیرو می‌گیرد.

جنگندهٔ آذرخش از دو موتور روسی آردی-۳۳ استفاده می‌کند. این جنگنده بیشتر برای عملیات‌های هوا به زمین طراحی شده ولی در کنارآن توانایی جنگ هوایی را نیز دارد.

معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

ایران در حال حاضر تعداد ۱۲ فروند جنگنده آذرخش فعال در اختیار دارد.

سوخو ۲۴

سوخو-۲۴ (به روسی: Су-۲۴ سو-۲۴) نام گذاری ناتو: فنسر (انگلیسی| Fencer) یک جنگنده ضربتی مافوق صوت، دو کابینه، بال‌متغیر و دوموتوره ساخت شرکت سوخو است. این هواپیما که نخستین سیستم ناوبری و حمله دیجیتال شوروی را در خود داشت نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داده و از سال ۱۹۷۴ وارد ارتش شوروی شد و هم‌اکنون نیز در ارتش‌های روسیه،اوکراین، قزاقستان، الجزایر، سودان، سوریه و ایران در حال خدمت است. البته نیروی هوایی روسیه در حال جایگزینی تدریجی این هواپیما با جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ است.حدود ۱۴۰۰ فروند از این هواپیما تا سال ۱۹۹۳ تولید شد.

معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

ایران در حال حاضر تعداد ۳۰ فروند جنگنده سوخو ۲۴ فعال در اختیار دارد.

سوخو ۲۵

سوخو ۲۵ را می توان همتای روسی هواپیمای « آ -۱۰» ایالات متحده دانست.طراحی هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی سوخو -۲۵ از سال ۱۹۶۸ آغاز شد . اولین پیش نمونه این هواپیما با موتور بدون پس سوز تومانسکی آر.دی.۹ در ۲۲ فوریه ۱۹۷۵ به پرواز در آمد.


پیش نمونه دوم با موتوری پر توانتر در سال ۱۹۷۷ پرواز کرد. در همین سال غربیها با برسی عکسهای ماهواره ای به وجود این هواپیمای جدید پی بردند. تولید هواپیمای سوخو -۲۵ در سال ۱۹۷۸ آغاز شد.


معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

ایران در حال حاضر تعداد ۱۲ فروند جنگنده سوخو ۲۵ فعال در اختیار دارد.


جنگنده شفق و قاهر ۳۱۳


این دو جنگنده وضعیت نا معلومی دارند و هیچ اطلاع دقیقی در مورد ساخت یا تعداد ساختشان وجود ندارد اما طبق گزارش‌های موجود تا کنون ۳نسخه از جنگنده شفق تولید شده است.

در مورد جنگنده قاهر ۳۱۳ اطلاع دقیقی وجود ندارد.

معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

جنگنده کوثر


کوثر جنگنده چندمنظوره ساخته شده در دو نوع دوسرنشینه و تک‌سرنشین است. کوثر نخستین جنگنده تماماً ساخته شده توسط جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناسان نظامی این جنگنده را به دلیل دارا بودن ابزارهای دیجیتال که در زمان ساخت اف-۵ وجود نداشته‌اند، آن را نسخۀ ارتقاءیافته و به‌روزشدۀ جنگده اف-۵ آمریکایی می‌دانند.

تعداد ۱۵ فروند جنگنده کوثر ساخته شده و ۱۰ مورد تحویل نیروی هوایی شده است.

معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

جنگنده یاسین جدیدترین جنگنده ساخت ایران

چنگنده جدید ایران یاسین با تغییرات قطعاتی در جنگنده یاک ۱۳۰ مانند موتور، توسط مهندسان ایرانی در وزارت دفاع ساخته شده است. ایران در این هواپیما از موتور متفاوتی با نوع روسی استفاده کرده است. موتور اف پنج با نام جی ۸۵ روی یاسین قرار گرفته است. ایران با مهندسی معکوس موتور اف پنج، این پیشرانه را داخلی سازی کرده است. یاسین می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری هزار و پانصد کیلومتر پیمایش داشته باشد. حداکثر ارتفاع این هواپیما از سطح زمین ۱۲ کیلومتر و حداکثر سرعت آن هم هزار کیلومتر در ساعت است.

معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران 1

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، ۴ متر ارتفاع و ۵.۵ تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید.


در لیست بالا بهترین جنگنده های ایران را معرفی کردیم اما واقعیت را باید گفت متاسفانه نیروی هوایی ایران از نظر جنگنده در منطقه ضعیف است اما خوشبختانه خلبانان ماهر و حرفه ای در ایران داریم.

در صورت خرید سوخو ۳۰ وضعیت ایران بسیار بهتر می شود.