انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در میان خودرو‌های شاسی‌یلند مدل‌هایی هستند که از لحاظ توانایی‌های حرکتی در سطح بالاتری قرار داشته و می‌توانند انواع پستی و بلندی‌ها را راحت‌تر از بقیه فتح کنند. جیپ رانگلر، تویوتا لندکروزر و مرسدس بنز G کلاس برخی از این شاسی‌بلند‌ها به شمار می‌روند. اما علی‌رغم توانمندی‌های آفرود بالا و حتی در صورت اختصاص هزینه زیاد برای تیونینگ، باز هم مدل‌های این چنینی با محدودیت‌هایی مواجه هستند. اینجاست که اگر فردی به دنبال یک خودروی واقعا همه‌جارو باشد، باید به سراغ مدل‌های مخصوص برود؛ این مدل‌ها با عنوان All-Terrain Vehicle (به اختصار ATV) شناخته شده و به غیر از دیوار راست قابلیت بالا رفتن یا پایین آمدن از هر نوع مسیری را دارند!
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1
خودرو‌های ATV معمولا توسط متخصصین و در تیراژ پایین تولید می‌شوند، به همین جهت قیمت آن‌ها نیز معمولا در مقایسه با شاسی‌بلند‌های تولید انبوه بیشتر است. تیم‌های امداد و نجات، نیرو‌های نظامی، دانشمندان، محققان و افرادی که نیاز به تردد در مسیر‌های بسیار صعب‌العبور دارند، برخی از گروه‌هایی هستند که از خودرو‌های همه‌جارو استفاده می‌کنند. با این پیش زمینه قصد داریم در نوشتار حاضر به بعضی از قابل‌ترین و توانمندترین اتومبیل‌های ATV موجود روی کره خاکی بپردازیم.
۱. شرپ (Sherp)
در طراحی شرپ سادگی و توجه به کارایی بیش از فاکتور‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته است. مهندسان روسی این ATV را به گونه‌ای تولید کرده‌اند که دارای کمترین قطعات الکترونیکی باشد تا احتمال خرابی‌های پیچیده در آن به حداقل برسد؛ همچنین دیگر اجزا و قطعات خودرو به راحتی در دسترس بوده و با کمترین نیاز به ابزار آلات مختلف قابل تعمیر هستند.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1
شرپ توانایی عبور از انواع باتلاق‌ها، برکه‌ها، مناطق جنگلی و سطوح شنی را دارد. بخش قابل توجهی از قابلیت‌های حرکتی خودروی همه‌جاروی روس‌ها به واسطه استفاده از تایر‌های بسیار بزرگ ۸۰۰ لیتری حاصل شده است. این تایر‌ها به شرپ ۱۶۰۰ کیلوگرمی اجازه می‌دهند روی سطح آب معلق بماند. چنانچه حین عبور از آب تایر‌ها از هوا خالی شده و یا در میانه راه از خودرو جدا شوند، جای هیچ نگرانی نیست، چرا که سرنشینان به دلیل کف نفوذناپذیر خیس یا غرق نخواهند شد.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1
برای تامین نیروی مورد نیاز شرپ از یک موتور دیزلی کم مصرف ساخت Kubota استفاده شده است. این موتور توانایی تولید ۴۴.۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. کریس هریس و مت لبلانک در یکی از قسمت‌های مجموعه تاپ گیر به بررسی شرپ پرداخته بودند.

۲. بورلاک شش چرخ (Burlack ۶×۶)
مثل شرپ، بورلاک ۶×۶ نیز در روسیه متولد شده است، اما برخلاف آن از شش چرخ سود می‌برد. این خودرو در حقیقت بر مبنای نفربر BTR-۶۰ شکل گرفته و به طور اختصاصی برای رفت و آمد به قطب شمال توسعه یافته است. بدنه بورلاک کاملا عایق‌بندی شده و در داخل کابین برای سرنشینان آشپزخانه و دوش وجود دارد.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1
جالب اینکه موتور خودرو از داخل کابین قابل دسترس است تا اگر احیانا در مناطق بسیار سردسیر دچار مشکل شد، امکان رفع ایراد آن بدون نیاز به پیاده شدن میسر باشد. این ATV جان‌سخت روسی ظرفیت حمل ۱۰ سرنشین را داشته و می‌تواند روی آب معلق بماند، هنگام حرکت روی آب یک پیشران اختصاصی وارد عمل می‌شود.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1

۳. ریپسو EV۲
در حالت عادی دو حرف EV مخفف عبارت Electric Vehicle (به معنای وسیله نقلیه الکتریکی) است، اما در مورد محصولات ریپسو (Ripsaw) حرف E از واژه Extreme (به معنای حداکثر یا بی‌نهایت) برگرفته شده است. سازنده آمریکایی این خودروی عجیب و غریب را یک سوپر تانک قدرتمند و لوکس توصیف می‌کند. تولید هر دستگاه از ریپسو EV۲ حدود ۶ ماه زمان می‌برد، زیرا تمامی قسمت‌های مختلف آن با دست ساخته می‌شوند.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1
این خودرو یا تانک نیم میلیون دلاری در مجموعه گرند تور توسط ریچارد هموند بررسی شده و در قسمت اخیر از فیلم سینمایی سریع و خشن نیز حضور داشته است. موتور ۶.۶ لیتری دورامکس ریپسو EV۲ بسته به سفارش مشتری توانایی تولید حداکثر ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت را دارد.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1

۴. تینجر ترک (Tinger Track)
چنانچه فردی به دنبال یک ATV کوچک‌تر و سریع‌تر باشد، می‌تواند به سراغ تینجر ترک برود. این خودرو ترکیبی از یک باگی، اسنوموبیل، اتومبیل دوزیست و حتی یک تراکتور بوده و قادر است روی تقریبا هر نوع سطحی حرکت کند. با توجه به ابعاد کوچک، تینجر ترک برای عبور از مسیر‌های باریک و تنگ ایده‌ال است، البته این خودرو قادر است از شیب ۴۰ درجه بالا رفته و از رودخانه‌ها نیز عبور کند. تینجر ترک نیز در روسیه تولید شده و به دلیل وزن کم، نیروی آن توسط یک موتور سه سیلندر تامین می‌شود.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1

۵. اتوکراس شامان (Avtoros Shaman)
همانند شرپ، شامان نیز ساخت روسیه بوده و توسط مجموعه تاپ گیر بررسی شده است. این اتومبیل هشت چرخ تنومند، نیروی خود را از یک موتور ۳ لیتری ایویکو دریافت می‌کند. نیروی تولیدی موتور از طریق گیربکس شش سرعته دستی به سمت تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. از آنجایی که هر چهار محور فرمان‌پذیر هستند، قدرت مانور شامان در سطح بالایی قرار دارد. بدنه این هیولای روسی ضد آب است، به همین خاطر می‌تواند راننده و هشت سرنشین دیگر خود را روی آب حفظ کند.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1

۶. گیبز تراکواد (Gibbs Terraquad)
شرکت گیبز به خاطر تولید اتومبیل‌های دوزیست شهرت جهانی دارد. تراکواد یکی از ساخته‌های این کمپانی آمریکایی است که ظرفیت حمل دو سرنشین را دارا بوده و در قسمت پشت آن بخشی مخصوص جهت حمل وسایل و لوازم تفریحی در نظر گرفته شده است. نیروبخش این وسیله نقلیه جالب یک موتور چهار سیلندر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت است که در خشکی می‌تواند سرعت آن را به حداکثر ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) در ساعت برساند. هنگام ورود به آب، چرخ‌های تراکواد جمع شده و روی بدنه خود حرکت می‌کند. در این حالت امکان دستیابی به نهایت سرعت ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) در ساعت وجود دارد. قدرت موتور این اتومبیل دوزیست برای کشیدن یک اسکی‌باز روی آب کافی است.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1

۷. آرگو اورورا ۹۵۰ SX-R
شرکت کانادایی آرگو (Argo) تخصص و تبحر بالایی در زمینه تولید انواع خودرو‌های همه‌جارو دارد. پرچمدار این شرکت مدلی به نام Aurora ۹۵۰ SX-R است که از دو موتور ۴۰ اسب بخاری و چهار محور سود می‌برد. تمامی چرخ‌های این ATV همگی به هوابند مجهز هستند تا راننده بتواند بسته به نوع مسیر پیش رو فشار باد تایر‌ها را تنظیم کند. برای سیستم فرمان پیشرفته اورورا ۹۵۰ SX-R دو سرعت متفاوت تعریف شده تا راننده کنترل بیشتری بر چرخ‌ها داشته باشد. با توجه به تایر‌های مخصوص و وجود هشت چرخ محرک، بعید است که این خودرو در مسیری گیر کند. با رسیدن به آب‌های کم عمق نیز، راننده بدون نگرانی از غرق شدن می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1

۸. روکان تریل بریکر (Rokon Trail-Breaker)
روکان (Rokon) از سال ۱۹۶۳ به تولید موتورسیکلت‌های مخصوص آفرود مشغول است. آنچه که محصولات این برند آمریکایی را متمایز می‌کند، محرک بودن هر دو چرخ است. تریل بریکر یکی از مدل‌های قدیمی روکان محسوب می‌شود که از زمان تاسیس کمپانی پیوسته در حال تکامل است. با تایر‌های آفرود عریض، ارتفاع ۱۴ اینچی (۳۵.۵ سانتی متری) از سطح زمین و توانایی عبور از شیب ۶۰ درصد، تریل بریکر برای ماجراجویانی طراحی شده که دوست دارند به دل طبیعت زده یا در انواع مسیر‌های گلی، شنی یا انباشته از برف موتورسواری کنند. قابلیت‌های روکان تریل بریکر به حدی بالا است که در کنار کشاورزان، راهسازان، زمین‌داران و جویندگان گنج، ارگان‌هایی مثل نیرو‌های مسلح ایالات متحده، سرویس‌های جنگلبانی و حفاظت از محیط زیست جزو مشتریان آن هستند.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1

۹. کاماز ۴۳۵۰۹
اگر پیگیر اخبار مربوط به مسابقات رالی یا خبر‌های حوزه کامیون و کشنده‌های سنگین بوده باشید، حتما با کمپانی کاماز (Kamaz) آشنا هستید. این شرکت روسی سابقه حضور بلند مدت در رالی داکار را دارا بوده و تاکنون ۱۶ بار در این مسابقات برنده شده است. کامیون مسابقه‌ای ۴۳۵۰۹ یکی از نمایندگان معروف کاماز در رالی داکار است که توانایی فوق‌العاده زیادی در پشت سر گذاشتن انواع مسیر‌های ناهموار دارد.
با همه جا رو ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 1
همانند اتومبیل‌های اسپرت وزن کامیون کاماز به صورت ۵۰-۵۰ توزیع شده است. نیروبخش این خودروی سنگین موتور ۱۳ لیتری و شش سیلندر توربوشارژ ساخت شرکت کامینز است. این موتور ۱۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند تا کامیون ۹.۵ تنی روس‌ها در مسیر‌های مختلف با کمبود نیرو مواجه نشود. بد نیست بدانید هر چرخ این کامیون، به تنهایی ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد.
منبع: carbuzz