انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: این میزبانی به نفع کشتی نیست!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
این میزبانی به نفع کشتی نیست! 1

به نظر می‌رسد توافق مسئولان سازمان لیگ فدراسیون کشتی با استانداری‌های همدان و کردستان برای میزبانی از رقابت‌های درجه چندم کشتی جام باشگاه‌های جهان در شرایط محدودیت شدید مالی دولت و تعطیلی ورزش جهان بدلیل شیوع کرونا، توجیه منطقی و فنی ندارد.

به گزارش ایسنا، رسول خادم در زمان ریاستش بر فدراسیون کشتی ابداع‌گر رقابت‌هایی تحت عنوان کشتی آزاد و فرنگی جام باشگاه‌های جهان شد، اقدامی با هدف گسترش کشتی در جهان و در باطن برای افزایش نفوذ کشتی ایران در اتحادیه جهانی کشتی. اما این ابداع رسول خادم با استقبال کشورهای صاحب نام مواجه نشد اما با این حال حضور ثابت نماینده قدرتمند آمریکا با نفرات مطرح و عنوان‌دار در کنار کشتی‌گیران مطرح ایران، باعث استقبال بسیار خوب تماشاگران از رقابت‌های کشتی آزاد باشگاه های جهان در دوره های ابتدایی بود.

در کشتی فرنگی نیز هر چند رقابت‌ها چنگی به دل نمی‌زد و قابل قیاس با کشتی آزاد نبود، اما با این حال حضور کشورهایی همچون روسیه، اوکراین و ترکیه در دوره‌های مختلف باعث گرم شدن تنور مسابقات بود.

اما عدم استقبال کشورهای دیگر از قبول میزبانی این مسابقات باعث شد ایران به ناچار برای اینکه طرح ابداعی‌اش شکست نخورد تاکنون میزبان ۵ دوره از ۶ دوره این رقابت‌ها در کشتی آزاد و فرنگی باشد؛ میزبانی با قبول تمامی هزینه‌های بلیت هواپیما، اسکان و پاداش که باعث تحمیل هزینه‌های میلیاردی بر کشور شد. هر چند در تمامی این دوره‌ها هزینه ها از سوی حامیان مالی پرداخت می شد و فدراسیون نیز با میزبانی این رقابت‌ها درآمدزایی داشت، اما به هر حال پولی بود که از کیسه بیت‌المال می‌رفت.

اوکراین و مجارستان تنها کشورهایی بودند که با رایزنی‌ مسئولان وقت فدراسیون کشتی و به شرط قبول بخش اعظم هزینه مسابقات از سوی ایران، به ترتیب حاضر به میزبانی کشتی آزاد و کشتی فرنگی در سال ۲۰۱۶ شدند.

اما بدنبال استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی و کناره‌گیری او از حضور در کرسی ارزشمند هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی که با سال‌ها رایزنی، دیپلماسی فعال و قبول هزینه‌های مختلف از جمله ابداع و میزبانی از کشتی جام باشگاه‌های جهان بدست آمده بود، علیرضا دبیر با رای اعضای مجمع به عنوان جانشین رسول خادم انتخاب شد.

با رفتن خادم و روی کارآمدن دبیر، ادامه دادن مسابقات باشگاه های جهان بر دوش فدراسیون جدید نیز گذاشته شد و ایران میزبانی ششمین دوره این رقابت‌ها را در سال ۲۰۱۹ بر عهده گرفت که اینبار استانداری خراسان شمالی با قبول کلیه هزینه‌ها اعم از بلیت پرواز تیم های خارجی، هتل، جوایز تیم‌های برتر و ... میزبانی خوبی از هر دو رشته کشتی آزاد و فرنگی داشت.

اما بر خلاف میزبانی خوب بجنوردی‌ها که با تحمیل هزینه‌های گزاف از سوی استانداری خراسان شمالی صورت گرفت، شاهد ضعیف‌ترین دوره تاریخ این رقابت‌ها به لحاظ کیفی بودیم. حضور تیم‌های بسیار ضعیف آن هم با ترکیب ناقص، انتقادهای زیادی را در پی داشت.

برگزاری بسیار ضعیف دوره قبل جام باشگاه‌های جهان و نگرانی بابت تکرار این اتفاق با توجه به شرایط حال حاضر ورزش جهان که درگیر ویروس کرونا است، ضرورت میزبانی ایران از این رقابت‌ها را با چالش جدی روبرو کرده است.

در شرایطی که با توجه به تحریم‌های ظالمانه، کشور به لحاظ تامین منابع مالی با مشکلات جدی دست به گریبان است و از سوی دیگر نیز شیوع کرونا منجر به تعطیلی کامل ورزش جهان شده است، برگزاری این رقابت‌ها در شرایطی که تیمهای بی کیفیتی در مسابقات حاضر می‌شوند، غیر قابل توجیه به نظر می‌رسد.

اگر قرار است سازمان لیگ فدراسیون کشتی هزینه های گزاف برگزاری این رویداد را بر دوش استانداری ها بیاندازد، بهتر است حداقل بار فنی رقابتها را بالا ببرد و در صورتی هزینه بلیت و اسکان تیمهای خارجی را بپردازد که کشتی گیران عنواندار را در ترکیب خود داشته باشند و در واقع این مسابقات برای ایران و شهرستان میزبان بار فنی داشته باشد، نه اینکه نفرات درجه چندم خارجی با هزینه ایران کسب تجربه کنند و هیچ چیزی عاید کشتی ایران نشود.

به نظر می رسد، سازمان لیگ کشتی باید در دعوت از کشورهای خارجی این شرط را برای پرداخت هزینه ها لحاظ کند که در صورت شرکت تعداد مشخصی از کشتی‌گیران مدال دار جهانی یا قاره ای در ترکیب تیمها، حاضر به پرداخت هزینه های آنها است در غیر صورت هزینه کردن برای مسابقات باشگاه های جهان توجیه فنی و مالی نخواهد داشت.

در دوره های ابتدایی باشگاه های جهان ارزش دلار با وضعیت امروز بسیار متفاوت بود و هزینه کردن در زمان فدراسیون قبلی بسیار راحت تر از امروز بود اما با تغییر دلار ۴۰۰۰ تومانی به ۱۶ هزار تومانی، تمامی فدراسیونها که تغییر چندانی در بودجه خود احساس نمی کنند، باید برای رویدادهای بین المللی خود چهار برابر قبل هزینه کنند که کار بسیار دشواری است. بنابراین در این شرایط دشوار که فدراسیونها از جمله فدراسیون کشتی در آن قرار دارند، باید در میزبانی رویدادهایی که مخارج دلاری دارد، دقت عمل بیشتری به خرج داد چرا که چرخاندن فدراسیونها مثل گذشته دیگر کار راحتی نیست.