انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اموزش ایجاد جعبه جستجو برای فایر فاکس و اینترنت اکسپلوره
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تا هنگامی‌‌که تکنولوژی مرورگرهای وب موجب توسعه‌ی کمپانی‌هایی نظیر موزیلا شود، محصولاتی شبیه مرورگر فایرفاکس (Firefox) ارائه خواهد شد تا ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهنده قرار دهد که بتواند امکانات بیشتری را برای کاربران خود ارائه کند. چیزهایی مثل فیدها (RSS Feeds) می‌تواند به‌عنوان Live Bookmarked بکار رود، قابلیت باز شدن چندین تب در واسط کاربری افزوده شود و هم ‌اکنون به‌سادگی می‌توانیم جستجوی مستقیم یک سایت را در مرورگرمان داشته باشیم.

باکس جستجو یک سایت چیست؟
باکس جستجوی سایت یک ابزار جستجو است که به طور مستقیم در درون مرورگر افزوده می‌شود معمولاً در اطراف فیلد آدرس دیده می‌شود و عملیات جستجو را برای یکسری سایت‌های مخصوص آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. پس از نصب فایرفاکس چندین باکس جستجوی استاندارد از جمله گوگل، یاهو، آمازون و ایی‌بی به طور پیشفرض موجود هستند. از اینرو این سئوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانم یک نمونه برای سایتم ایجاد کنم؟ این آسان‌تر از آپلود یک فایل XML روی سرورتان و اضافه نمودن یک خط کد به برچسپ HEAD صفحه‌هایتان است.
اول: ساخت فایل XML
برای افزودن جستجوی سایت، مرورگر باید این فایل xml را دانلود کند. (در واقع این فایل به‌عنوان یک پلاگین برای مرورگر در نظر گرفته می‌شود) و تنها اطلاعات مخصوصی از سایت‌تان را شامل می‌شود. قبل از هر چیز فایل XML نمونه را ازدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اینجا دریافت کنید و آن را opensearch_desc.xml بنامید. در ادامه روش سفارشی کردن را توضیح می‌دهیم، اولین دو خطی را که بسادگی می‌توانید سفارشی کنید، نام و توضیح است. فقط مقادیر زیر را مطابق با اطلاعات سایت‌تان تغییر دهید:


کد:
کد:
<shortname>mybbiran</shortname>
کد:
کد:
<description>mybbiran - Article Search</description>

سپس آیکونی را جهت نمایش در باکس جستجو اضافه می‌کنیم. می‌توانید از همان آدرس Favicon استفاده کنید.
مثال:

کد:
کد:
<image height="16" width="16" type="image/x-icon"> http://mybbiran.com/img/favicon.ico<;/image>

و در نهایت رشته جستجو را اضافه‌ می‌کنیم. مهمترین مرحله کار همین‌ جاست. این به نوع سیستمی که برای مدیریت محتوایتان بکارگرفته‌اید بستگی خواهد شد. برای این منظور باید رشته مورد جستجو را از طریق روش GET ارسال کنیم.

کد:
کد:
<url type="text/html" method="get" template="http://community.mybbiran.com/index.php? s={searchTerms}" />
فایل XML را ذخیره و روی سرورتان آپلود کنید. و در انتها کد زیر را در قسمت Head صفحات سایت‌تان اضافه کنید. البته ویرایش آدرس مسیر فایل و عنوان را یادتان نرود:


کد:
کد:
<link rel="search" type="application/opensearchdescription+xml" href="http://community.mybbiran.com/opensearch_desc.xml" title="Alvanweb" />

تمام شد

آدرس سایت‌تان را در مرورگر فایرفاکس 3 یا اکسپلرر 7یا8 (با نسخه‌های پایین‌تر این نرم‌افزارها جواب نخواهید گرفت) تایپ کنید. پس از بارگذاری کامل سایت در لیست سایت‌های جستجو پیغامی را مبنی بر نصب جستجوی این سایت خواهید دید با کلیک روی آن، جستجوی سایت به مرورگر اضافه خواهد شد.