انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بررسی تخصصی sony xpria j+عکس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[/size] نسخه ای بسیار ساده تری از یک گوشی قدرتمند یا تقلیدی مجدد از Xperia Arc، اکسپریا جِی به خوبی می داند که ظاهر یک گوشی هم برای خریداران مهم است و همه چیز به سطح امکانات گوشی ختم نمی شود. انچه که گوشی را نسبت به Sony Xperia Miro ، متمایز می کند صفحه نمایش بزرگتر و رزلوشن بالاتر آن است که به نظر می رسد تصمیم مناسبی برای جلب کاربران علاقمند به نظر می رسد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://static.gsm.ir/Repository/images/reviews/azar%2091/Xperia%20J/1.jpg

علاوه بر این ، Xperia J نشانه های کلیدی طراحی را از پیشگام فعلی و یکی از اسطوره های این شرکت ، Xperia Arc وام گرفته است. بنابراین با اینکه Sony به خوبی بازار ارزان قیمت و میان قیمت ها را تحت پوشش قرار داده است اما Xperia J باز هم می تواند توجهات را به خود جلب کند.
شاید تعداد گوشی های سری Xperia که امسال عرضه شده باشد ، از دست تان خارج شده باشد که آماری هیجان انگیز برای سونی محسوب می شود اما اگر در بازار به دنبال گوشی هوشمند ارزان قیمت تری هستید ، نباید Xperia J را از دست بدهید. J محصولی عالی با مزایا و برتری های محسوس نسبت به رقبای هم قیمت و مشابه خود است.

نمای 360 درجه Sony Xperia J

این بهترین نمایی است که می تواند ظرافت های طراحی j را آشکار ساخته و انحنای ویژه ای را که در اتنها در گوشی های سونی از جمله برترین گوشی این شرکت Xperia T مشاهده می کنیم ، برجسته سازد. Xperia j مشخصا بسیار کوچکتر از Xperia T است که با توجه به تفاوت اندازه صفحه نمایش دو گوشی ، طبیعی به نظر می رسد. از نظر اندازه ، Sony Ericsson Xperia Arc می تواند مدل مرجع بسیار بهتری تلقی شود. هر دوی این گوشی ها از اندازه و وزن مشابهی برخوردارند. گرچه Xperia J نمی تواند با ضخامت اندک Xperia Arc رقابت کند. در عوض این گوشی بر روی قابلیت ها و امکانات متمرکز شده و در عین حال ظاهر زیبای خود را هم حفظ می کند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://static.gsm.ir/Repository/images/reviews/azar%2091/Xperia%20J/6.jpg
طراحی و کیفیت ساخت



طراحی ساده و گوشه‌های زاویه دار با زبان طراحی حال حاضر سونی سازگارند و شاید تشخیص Xperia j از سایر برادرانش تنها با وجود عکس‌ها کار بسیار دشواری باشد. یکی از کلیدی‌ترین تفاوت‌ها به محل تعبیه کلیدهای کنترلی لمسی گوشی باز می‌گردد که در استفاده روزمره از آن هم قطعا خودش را نشان خواهد داد. آن‌ها تقریبا در پایین‌ترین قسمت نمای جلویی گوشی قرار گرفته‌اند و بنابراین دسترسی به آن‌ها ، بدون به خطر انداختن گوشی ، کار دشوارتری است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://static.gsm.ir/Repository/images/reviews/azar%2091/Xperia%20J/7.jpg
خبر بد این است که حتی با پایین‌تر تعبیه کردن کلیدهای خازنی باز هم حاشیه اطراف صفحه نمایش کوچک نشده است. همانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند سونی ، Xperia J هم بهترین استفاده ممکن را از فضای خالی صورت نمی‌دهد. درازای گوشی از آنچه برای جای دادن صفحه نمایش نیاز است بیشتر در نظر گرفته شده و علاوه بر این ضخامت آن هم کم نیست. البته ما با وجود چنین قیمتی انتظار عرضه یک گوشی فوق باریک را نداریم و از سویی طراحی ظاهری گوشی و احساسی که Xperia J به کاربر منتقل می‌کند ، راضی کننده هستند. کناره جلویی گوشی همانند سایر گوشی‌های هوشمند امروزی به شدت اثرات انگشت را به خود جذب می‌کند.



انحنای بدنه را بدون تردید می‌توان یکی از ویژگی‌های کلیدی Xperia J دانست که به ساخت تمام پلاستیکی آن ، شخصیت خاصی می‌بخشد.



در بالای صفحه نمایش، گوشی خروجی صدای مخاطب ، دوربین ثانویه VGA و LED نشانگر وضعیت دیده می‌شوند. در پایین صفحه نمایش هم کلیدهای لمسی خازنی Home ، Back و Menu به چشم می‌خورند که با باز شدن قفل صفحه نمایش به صورت خودکار روشن می‌شوند. این تنظیمات را نمی‌توان تغییر داد و از سوی دیگر عدم تعبیه سنسور محدود کننده نور سبب می‌شود که امکان تنظیم خودکار نور صفحه نمایش وجود نداشته باشد. کلیدها از بازخورد لرزشی برخوردار بوده و لرزشی کوتاه را پس از لمس تولید می‌کنند. روزنه میکروفن درست در پایین کلید Menu جا خوش کرده است. در کناره سمت راست گوشی کلید روشن / خاموش /قفل گوشی ، کلیدهای باریک تنظیم صدا و اهرمی که برای از جای در آوردن کاور باتری استفاده می‌شود ، به چشم می‌خورند. کلید روشن / خاموش گوشی کوچک است و بازخورد بسیار ضعیفی نیز دارد. کلیدهای باریک تنظیم صدا برای دسترسی آسان‌تر به شکل محدب طراحی شده و از استحکام مناسبی برخوردارند.
کناره سمت چپ گوشی میزبان پورت microUSB است که هم برای شارژ گوشی و هم برای اتصال آن به کامپیوتر به کاربرده می‌شود. کناره فوقانی گوشی تنها سوکت صوتی 3.5 میلی متری را در خود جای داده و کناره پایینی به جز یک LED بسیار کوچک ،کنترل دیگری را در خود جای نداده است. این LED پس از باز کردن قفل گوشی با توجه به رنگ تم انتخاب شده برای گوشی ، تا چند ثانیه شروع به درخشیدن می‌کند. LED نشانگر وضعیت نیز در هنگام رویدادهای جدید و شارژ گوشی روشن می‌شود. کناره پشتی Xperia J کاملا مرتب و کاربردی طراحی شده است و ما تصور می‌کنیم که بافت لاستیکی نرم این گوشی نسبت به کناره صیقلی استفاده شده در Xperia arc هم از نظر ظاهری و هم کارآمد بودن بهتر است. لنز دوربین پنج مگاپیکسلی و فلاش LED گوشی در گوشه بالای سمت چپ تعبیه شده و نشان Xperia نیز در مرکز نیمه بالایی جا خوش کرده است. اسپیکرها در پایین این بخش قرار دارند و روزنه مخصوص بند گوشی نیز ذر گوشه پایین سمت راست قرار گرفته است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://static.gsm.ir/Repository/images/reviews/azar%2091/Xperia%20J/11.jpg

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://static.gsm.ir/Repository/images/reviews/azar%2091/Xperia%20J/12.jpg
در زیر کاور باتری ، می‌توانید یک باتری 1750 میلی آمپری ، اسلات کارت حافظه microSD و شیار جایگیری سیم کارت را بیابید. شاید به نظر برسد اسلات کارت حافظه از قابلیت تعویض سریع برخوردار است اما باتری بر سر راه آن قرار گرفته و امکان وارد یا خارج کردن کارت حافظه را به شما نخواهد داد.



Sony Xperia J در آزمون اختصاصی باتری ما عملکرد فوق‌العاده ای از خود به جای گذارده و توانست به عدد 50 دست یابد. این عدد به معنای آن است که با یک ساعت مکالمه با گوشی ، یک ساعت مرور وب و یک ساعت تماشای ویدیوها ، یک روز در میان به شارژ گوشی‌تان نیاز پیدا خواهید کرد.
صفحه نمایش خوب اما بدون براویا



Xperia J به صفحه نمایشی 4 اینچی از نوع LCD و با رزولوشن FWVGA (854 x 480 پیکسل) و تراکم پیکسلی 245 پیکسل در هر اینچ مجهز است. این صفحه نمایش جزو سری reality محسوب نمی‌شود که به معنای ارائه آن بدون موتور BRAVIA Mobile است. شاید این تنها یک قابلیت نرم افزاری باشد اما بر روی مرور وب و تماشای ویدیوها تأثیر زیادی داشت.



امکان تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش وجود ندارد و برای دست‌یابی به روشنایی مناسب باید زحمت بیشتری را متحمل شوید.اما در عوض رزولوشن صفحه نمایش ، بالاترین رزولوشن در این رده قیمتی محسوب می‌شود.



تصاویر این صفحه نمایش بسیار واضح هستند ، رنگ‌های آن‌ها زنده و پویاست و از کنتراست بسیار خوبی هم برخوردارند. گرچه زوایای دید ضعیف سبب می‌شود تا با تغییر زاویه صفحه نمایش ، از روشنایی و درخشندگی تصاویر به شدت کاسته شود. این موضوع احتمالا با استقبال کسانی مواجه خواهد شد که به حریم خصوصی‌شان اهمیت می‌دهند اما بدین ترتیب استفاده اشتراکی از صفحه نمایش دشوارتر از پیش خواهد بود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://static.gsm.ir/Repository/images/reviews/azar%2091/Xperia%20J/18.jpg
رابط کاربری



Sony Xperia J از سیستم عامل Android 4.0.4 Ice Cream sandwich بهره می‌برد و مثل همیشه پوششی از رابط کاربری اختصاصی سونی آن را تزئین کرده است. این گوشی از جمله محصولات خوش شانسی است که در آینده‌ای نزدیک به روز رسانی Jelly Bean برای آن در دسترس قرار خواهد گرفت.



Xperia J به صورت پیش فرض از پنج صفحه اصلی برخوردار است اما هیچ گزینه‌ای برای حذف و اضافه کردن صفحات اصلی در نظر گرفته نشده است. چهار میانبر به صورت ثابت در صفحه اصلی تعبیه شده و در هر پنج صفحه قابل مشاهده‌اند. امکان تنظیم آن‌ها توسط کاربر نیز وجود دارد: می‌توان از میانبرهای انفرادی یا مجموعه‌ای از میانبرها در داخل یک پوشه در این قسمت استفاده کرد.

پوشه‌ها با پیش نمایشی از نخستین آیکونی که در درون آن‌ها قرار می‌گیرد ، مشخص می‌شوند.



صفحه اصلی از قابلیتی به نامOverview Mode هم برخوردار است. با کاهش بزرگنمایی از طریق Pinch Zooming در صفحه اصلی ، صفحه جدیدی با جلوه انتقالی متحرکی پدیدار می‌شود. تمامی ویجت ها در این قسمت دیده می‌شوند و امکان انتخاب آن‌ها را هم دارید.



Xperia J علاوه بر ویجت های اصلی سیستم عامل اندروید از ویجت های اختصاصی سونی نیز بهره می‌گیرد. این ویجت ها شامل Timescape (با نرم افزاری اختصاصی) و ویجتی شبیه به Mediascape برای دسترسی به عکس‌ها و ویدیوها نیز هستند.



یکی از افزونه های جدید جذاب صفحه قفل که در گوشی‌های پیشین سری Xperia دیده نمی‌شد، ویجت پخش کننده موسیقی است . این ویجت به شما اجازه می‌دهد تا بدون آنکه مجبور به باز کردن قفل گوشی باشید ، به کنترل پخش کننده موسیقی بپردازید. امکان استفاده از قابلیت‌های تشخیص چهره ، رسم الگویی خاص و کلمه عبور برای حفظ امنیت گوشی وجود دارد.



ناحیه یادآورها و task Switcher استاندارد اندروید بدون هیچ تغییری در اینجا هم دیده می‌شوند. همانند سایر گوشی‌های مبتنی بر ICS در اینجا هم بنا به دلایلی امکان دسترسی به ناحیه یادآورها از صفحه اصلی وجود ندارد .



منوی اصلی شکل بسیار آشنایی دارد و نسبت به سالیان گذشته دچار تغییر و تحولی نشده است.
ارزیابی عملکرد



Sony Xperia J به تراشه MSM7227A ، پردازنده ARM Cortex-A5 ، 512 مگابایت RAM و شتاب دهنده گرافیکی Adreno 200 مجهز است. این تراشه را می‌توان یکی از ضعیف‌ترین ها در انواع خود دانست اما به هر حال این تراشه هنوز هم در بین ارزان قیمت‌های بازار کاربرد دارد.



پردازنده بسیار ضعیف عمل می‌کند. عملکرد ضعیف آن به کندی رابط کاربری هم می انجامد که شاید بتوان آن را بدترین مشکل Xperia J در نظر گرفت. پردازنده Xperia J نسبت به دیگر طراحی‌های Cortex A5 , بیشترین کارایی را عرضه می‌کنند.



شتاب دهنده گرافیکی از طراحی قدیمی بهره جسته و استفاده از رزولوشن FWVGA بار پردازشی زیادی به آن تحمیل می‌کند. با این حال گوشی در آزمون NenaMark 2 به نرخ 20 فریم بر ثانیه دست می‌یابد که به معنای این است که باید عملکرد مطلوبی از آن در بازی‌های سه بعدی ساده و معمولی شاهد باشیم. اما نباید انتظار داشت بازی‌های سه بعدی سنگین‌تر حداقل بدون هیچ مشکلی بر روی این گوشی اجرا شوند. ما بازی Dead Trigger را بر روی این گوشی آزمودیم و XPeria J به خوبی از پس اجرای آن بر آمد. پس هنوز هم گوشی برای اجرای بازی‌های موجود توانمند به نظر می‌رسد. گرچه عملکرد گوشی در مرور صفحات وب با مشکل مواجه است ؛ استفاده از Chrome به جای مرورگر اصلی اندروید این مشکل را تا حدی حل می‌کند اما Xperia J باز هم نمی‌تواند خود را آنچنان شایسته نشان دهد. تراشه به کار رفته در گوشی برای ارائه عملکردی روان در رابط کاربری هم کافی نیست و گه‌گاه باید شاهد کندی آن باشید. با این همه ، Xperia J در انجام کارهایی که نیازی به منابع سخت افزاری بالا ندارد خوب عمل می‌کند و تصور می‌کنم ارائه Jelly Bean بخش عمده‌ای از مشکلات آن را حل خواهد کرد.
قابلیت‌های تلفنی



دریافت و برقراری تماس‌ها در Xperia J به آسانی صورت می‌پذیرد. نرم افزار Phone از قابلیت شماره گیری هوشمند پشتیبانی کرده و این روند را بیش از پیش تسهیل می‌کند. گوشی از شماره گیری صوتی هم پشتیبانی می‌کند.



به لطف تعبیه سنسور مجاورت ، صفحه نمایش لمسی Xperia J در حین مکالمات به صورت خودکار خاموش می‌شود.



بخش گزارش دهی با شماره گیر به صورت یکپارچه در آمده . و لیستی از تماس‌های برقرار شده ، دریافتی و از دست رفته را در نیمه بالایی و شماره‌ها را در نیمه پایینی صفحه به نمایش در می‌آورد. با شروع تایپ شماره، لیست تماس‌ها با گزینه‌هایی که قابلیت شماره گیری هوشمند به شما نمایش خواهد داد، جایگزین می‌شود. می‌توانید صفحه کلید را هم مخفی سازید تا فضای بیشتری برای نمایش لیست تماس‌ها وجود داشته باشد.



ما آزمون همیشگی بلندی صدای مان را بر روی Xperia J هم انجام دادیم. گوشی با کسب امتیاز متوسط ، عملکرد بسیار ضعیفی داشته و بنابراین ممکن است در محیط‌های پر سر و صداتر برخی از تماس‌هایتان را از دست بدهید. فعال کردن xLOUD هم کمک چندانی در این مورد نمی‌کند.
پیام رسانی

پیام‌های متنی و MMS ها از همانند طرح بندی استاندارد همیشگی استفاده می‌کنند. هر مکالمه به صورتی جداگانه به نمایش در آمده و آخرین پیام ، پایین‌تر از همه پیام‌ها دیگر نمایش داده می‌شود. امکان مدیریت تک تک پیام‌ها و یا حتی قفل کردن آن‌ها برای محافظت در برابر حذف تصادفی در اختیار شماست.



امکان جستجو در میان پیام‌ها برای یافتن عبارتی خاص وجود داشته و می‌توانید گزارش تحویل پیام را هم فعال کنید.



افزودن محتوای چند رسانه‌ای چون عکس ، آهنگ و ویدیوها پیام شما را به یک MMSتبدیل می‌کند. در بخش ایمیل هم نرم افزار Gmail از عملکردهای گروهی پشتیبانی کرده و اجازه بایگانی ، برچسب گذاری و حذف چند پیام را به همراه هم مهیا می‌کند. این نرم افزار از چند حساب کاربری Gmail پشتیبانی می‌کند اما خبری از صندوق دریافت یکپارچه برای ایمیل‌ها در کار نیست. گرچه نرم افزار ایمیل اصلی گوشی چنین امکانی را برای کاربران مهیا می‌سازد. این نرم افزار قادر است چندین حساب کاربری POP و یا IMAP را پشتیبانی کرده و امکان دسترسی به پوشه‌هایی که به صورت آنلاین ایجاد شده‌اند را نیز فراهم سازد.



Google talk بخش پیام رسانی فوری را در XPERIA J اداره می‌کند. شبکه GTalk با انواع نرم افزارهای محبوب نظیر Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts هم سازگار است.



گوشی یک صفحه کلید سفارشی سازی شده برای درج متن در اختیار کاربر می‌گذارد. حتی در حالت عمودی نیز کار با این صفحه کلید بسیار آسان است ، کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند و فاصله میان آن‌ها نیز مناسب است.
گرچه چرخاندن گوشی و گرفتن آن به صورت افقی سبب می‌شود تا کلیدها بزرگ‌تر شده و کار با آن‌ها هم آسان‌تر از پیش شود.



اگر بخواهید به سرعت بیشتری در تایپ دست یابید ، می‌توانید از امکانی به نام Gesture Input نیز استفاده کنید که همانند Swype عمل می‌کند. حتی اگر پیش از این هم از Swype استفاده نکرده باشید ، در مدت کوتاهی به آن عادت خواهید کرد.
آلبوم ، گالری جدید سونی



Xperia J به همراه گالری جدید سونی با نام Album عرضه می‌شود که حالا در اغلب گوشی سری Xperia که به Ice Cream Sandwich مجهزند در دسترس است.



این گالری رابط کاملا جدیدی دارد و عکس‌ها در آن به صورت پشته‌هایی با توجه به تاریخ مرتب می‌شوند. می‌توانید تمامی آلبوم‌ها را در یک جا مشاهده کنید. سه لبه Pictures ، Map و Online در این قسمت دیده می‌شوند.



Pictures لبه اصلی و پیش فرض است ، با استفاده از pinch zooming می‌توانید پیش نمایش عکس‌ها را کوچک‌تر و یا بزرگ‌تر نمایید. Map ما را به یاد گالری iOS می‌اندازد و تصاویری را که با فعال بودن قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی ثبت شده‌اند ، در نقشه نمایش می‌دهد.



لبه آنلاین تصاویر به اشتراک گذارده شده در سرویس‌هایی نظیر Picasas و ... را نمایش می‌دهد. امکان برچسب گذاری و نظر دادن در عکس‌های فیس بوک، همانند نسخه پیشین گالری وجود دارد.



عکس‌ها در هر دو گالری به صورت برش زده شده و یا چرخانده شده به نمایش در می‌آیند. به اشتراک گذاری سریع با Picasa، ایمیل ، فیس بوک ، بلوتوث و یا MMS نیز ممکن است.

پخش کننده ویدیویی ضعیف



سونی پخش کننده ویدیویی جدیدی هم به Xperia J افزوده است. این نرم افزار از رابط کاملا جدیدی برخوردار است و امکان اتصال به Gracenote را برای کمک به یافتن اطلاعاتی اضافی در مورد فیلم‌های پیش فرض را نیز به شما می‌دهد.



پشتیبانی از کدک ها هم در سطح بسیار ضعیفی است، تنها امکان پخش فایل‌های MP4 و 3GP وجود دارد و نمی‌توانید انتظار پخش فرمت های دیگری چون DivX ،XviD و AVI را داشته باشید.



می‌توانید پخش کننده ویدیویی بهتری را از Google Play دانلود کنید که از فرمت های بیشتری هم پشتیبانی کند اما شانس اینکه Xperia J قادر به پخش ویدیوهایی با رزولوشن بالا باشد ، بسیار اندک است.

رادیو اف ام با RDS و قابلیت TrackID



XPERIA J به یک رادیو اف ام نیز مجهز است که از رابط بسیار ساده و مرتبی استفاده می‌کند. این نرم افزار به صورت خودکار به جستجوی ایستگاه‌ها پرداخته و آن‌ها را برای حرکت آسان‌تر در مرتبه بعدی نشان‌گذاری می‌کند. می‌توانید چند ایستگاه را هم به لیست علاقه‌مندی های تان اضافه کنید تا دسترسی آسان تری به آن‌ها داشته باشید.



قابلیت TrackID امکان شناسایی آهنگ‌ها را به شما می‌دهد و با نرم افزار رادیو هم کار می‌کند.

کیفیت صدا



با اتصال گوشی به تقویت کننده‌های صوتی خارجی ، XPeria J تنها موفق به کسب امتیاز متوسط می‌شود و پاسخدهی ناقصی به فرکانس‌های مختلف دارد. تمامی این موارد در ترکیب با سطح پایین صدا سبب می‌شود که گوشی در نهایت بتواند عملکرد متوسطی عرضه کند.



خبر خوب این است که با اتصال هدست ها به گوشی اوضاع تغییر چندانی نمی‌کند. میزان سیگنال‌های ناخواسته تا حدی افزایش می‌یابند اما باز هم در حد خوبی هستند. میزان انحراف بین فرکانسی هم در این حالت کاهش یافته و به حدی بهتری از سایر گوشی‌های هوشمندی که تا به حال دیده‌ایم تبدیل می‌شود. اگر میزان بلندی صدا در سطح مناسبی قرار داشت ، باید به Xperia j امتیاز عالی در این بخش تعلق می‌گرفت!

دوربین پنج مگاپیکسلی



Sony Xperia J از یک دوربین پنج مگاپیکسلی که یک فلاش LED هم در کنار آن دیده می‌شود ، بهره می‌برد. این دوربین قادر است عکس‌هایی با حداکثر رزولوشن 2592 x 1944 پیکسل ثبت نماید.



کنترلی‌های دوربین Xperia J در دو نوار در طرفین منظره یاب جای داده شده‌اند. در نوار سمت چپ چهار میانبر به تنظیمات مختلف قرار داده شده‌اند و نوار سمت راست نیز سوییچی برای جابه‌جایی میان دوربین عکاسی و فیلم‌برداری ، کلید شاتر مجازی و پیش نمایشی از آخرین تصویر را در خود جای داده است.



با فشردن کلید منو می‌توانید به دو صفحه از تنظیمات اضافی شامل صحنه‌ها ، رزولوشن ، قابلیت تشخیص لبخند ، برچسب گذاری جغرافیایی ، لرزش گیر و حالت فوکوس در کنار دیگر تنظیمات دست یابید. امکان سفارشی سازی سه میانبری که در نوار سمت چپ تعبیه شده‌اند وجود دارد.



پنج حالت نرمال، تشخیص صحنه، پانوراما، عکس عریض چند زاویه ای و پانورامای سه بعدی برای ثبت عکس در نظر گرفته شده است. در حالت نرمال خودتان حالت صحنه را انتخاب می‌کنید و در حالت تشخیص صحنه این کار به Xperia J واگذار می‌شود.



پانورامای سه بعدی هم مانند همیشه است، مثل همیشه با حرکت دادن دوربین ، یک پانوراما ثبت می‌کنید و نتیجه را می‌توانید به صورت دو یا سه بعدی مشاهده نمایید.



کیفیت عکس‌ها تحسین بر انگیز است ، سطح جزئیات آن‌ها بالاست و در عکس‌های بسته ؛ رنگ‌ها با پویایی خاصی ثبت می‌شوند. اما نمونه‌ای که در اختیار ما بود ، امکان فوکوس درست بر روی سوژه‌هایی که در فواصل چند متری از ما قرار داشتند را فراهم نمی‌کرد. حتی تغییر حالت فوکوس به بی نهایت هم کمکی در این مورد نکرد، امیدواریم این مشکل تنها به نمونه در اختیار ما ختم شود و سبب نگرانی کاربران J نگردد. گرچه پیش از خرید گوشی می‌توانید این نکته را بررسی کنید.

ضبط ویدیویی VGA



Xperia J قادر به ضبط ویدیویی VGA با نرخ 27 فریم بر ثانیه است که تمام چیزی است که می‌توان از گوشی‌های هوشمند اندرویدی در این سطح انتظار داشت.



رابط بخش فیلم‌برداری هم همانند رابط به کار گرفته شده در بخش عکاسی است و برخی از همان تنظیمات را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد.



ویدیوها در فرمت MP4 و با نرخ بیتی 2 مگابیت بر ثانیه و صدای استریو AAC ضبط می‌شوند. سطح جزئیات خوب بوده و ویدیوها روان هستند.

مرورگر اصلی ICS ؛ مثل همیشه قابل ستایش



Sony Xperia J به همراه مرورگر اصلی ICS عرضه می‌شود . این مرورگر از امکان مرور ناشناس صفحات وب و قابلیت‌های جذاب دیگری نیز بهره می‌برد.



متاسفانه اگر بیش از نیم ساعت به وبگردی ادامه دهید ، به دلیل مقدار کم RAM ، مرورگر از کار باز خواهد ایستاد. این بهایی است که باید برای سخت افزار منسوخ گوشی بپردازید. گرچه استفاده از Google Chrome که از مانایی بالایی هم در XPeria J برخوردار است تا حد زیادی این مشکل را حل خواهد کرد.



رابط نرم افزار بسیار ساده است و تنها نوار آدرس در کنار میانبرهایی به لبه‌های مختلف در آن نمایش داده می‌شود. با فشردن کلید منو شش کلید دیگر به نمایش در می‌آید. امکان باز کردن لبه‌ای جدید ، سوییچ میان لبه‌ها ، بارگذاری مجدد صفحه ، حرکت رو به جلو در صفحات وب و باز کردن Bookmark ها در این قسمت وجود دارد. گزینه‌های دیگری چون درخواست نسخه دسکتاپ سایت و امکان ذخیره صفحات برای مرور آفلاین هم در این بخش وجود دارند.



منوی اصلی تنظیمات گزینه‌های بسیار جالب دیگری هم در خود دارد. برای مثال می‌توانید موتور جستجوی پیش فرضتان را به Bing و یا Yahoo تغییر داده، اندازه متن را تنظیم کرده و میزان سطح بزرگنمایی با ضربات دوگانه را هم مشخص سازید.



مرورگر چندین قابلیت را هم از همتای دسکتاپی خود وام گرفته است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: هنگامی که در حال جستجوی مطلب خاصی هستید و مرورگر مطمئن است شما بر روی چه گزینه‌ای کلیک خواهید کرد شروع به بارگذاری آن در پس زمینه خواهد نمود تا در صورت انجام این کار ، صفحه را سریع‌تر برای شما به نمایش در آورد. امکان تنظیم این قابلیت به گونه‌ای که تنها در شبکه‌های Wi-Fi و یا سایر شبکه‌ها کار کند هم وجود دارد.
ترفند دیگری که در اینجا می‌بینیم ، Incognito Mode است ؛ این حالت هیچ ردی از مرور صفحات وب شما به جای نخواهد گذاشت.



سوییچ بین لبه‌های مختلف در این مرورگر هم ، مانند سوییچ میان لیست نرم افزارهایی است که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.



Quick Controls که از طریق Lab Setting قابل دسترسی هستند ، پنج کلید new tab ، Tabs ، URL ، bookmarks و More را در پایین صفحه به نمایش در می‌آورند. این میانبرها تاثیر زیادی بر بهبود تجربه کاربری دارند. یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب در بخش Lab Setting حالت تمام صفحه است که با حذف نوار وضعیت فضای بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد. Adobe دیگر از فلش در مرورگرهای اندروید پشتیبانی نمی‌کند و سونی هم از جمله شرکت‌هایی نیست که به دنبال حفظ آن در گوشی‌هایش باشد. بنابراین در صورتی که نرم افزاری جداگانه را به این منظور پیدا نکنید ، دیگر امکان استفاده از محتویات فلش را نخواهید داشت. حتی با نصب نرم افزار هم تصور نمی‌کنم سخت افزار Xperia J به شما در اجرای فایل‌های فلش کمک زیادی بکند.
سازمان دهنده



Sony Xperia J با مجموعه کاملی از ابزارهای سازمان دهی وظایف که شامل یک مرورگر اسناد آفیس می‌شود عرضه می‌شود.



نرم افزاری که بدین منظور مورد استفاده قرار گرفته است OfficeSuite است که امکان نمایش اسناد Word ، Excel ، powerPoint و PDF را فراهم می‌آورد. نسخه Pro این نرم افزار که قیمتی حدود 15 دلار دارد امکان ویرایش اسناد را نیز در اختیار شما می‌گذارد.



خواندن فایل‌ها با وجود صفحه نمایش بزرگ ، و رزولوشن بالای آن بسیار آسان است . پیمایش در این فایل‌ها هم به روانی و با سرعت انجام می‌پذیرد.OfficeSuite از یک مرورگر داخلی برای باز کردن فایل‌ها برخوردار بوده و با سرویس‌های ذخیره سازی آنلاین همچون Google Drive و DropBox هم یکپارچه شده است.



تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید آسان است و به سرعت انجام می‌شود. می‌توانید به هر رویداد هشداری را به عنوان یادآور تخصیص دهید.



تقویم امکان خواندن رویدادها از تقویم حساب کاربری فیس بوک شما را نیز داراست. رویدادهای ثبت شده در تقویم فیس بوک همانند رویدادهای معمولی در تقویم ثبت می‌شوند اما امکان ویرایش آن‌ها در گوشی وجود ندارد.



ماشین حسابی هم به همراه گوشی عرضه می‌شود که به خوبی با رابط لمسی گوشی سازگار شده است و کار با آن هم آسان است. علاوه بر این می‌توانید به عملکردهای پیشرفته‌تر محاسباتی نیز دسترسی داشته باشید.

نرم افزاری Alarm هم امکان تنظیم هشدارهای متعدد را با دفعات تکرار و الگوهای متفاوت به شما می‌دهد . امکان استفاده از این نرم افزار به عنوان ساعت رومیزی هم وجود دارد ؛ این نرم افزار سوییچی بزرگ برای تنظیم روشنایی ، وضعیت آب و هوا ، میانبری به گالری و پخش کننده موسیقی را در اختیار کاربر می‌گذارد. از ساعت جهانی و یا کرنومتر خبری نیست.



نرم افزار Sony Power Saver به شما اجازه می‌دهد تا عملکردهایی که به مصرف پایین انرژی گوشی‌تان کمک می‌کنند چون کاهش نور صفحه نمایش و یا غیر فعال کردن امکانات ارتباطی خاص را پس از کاهش میزان شارژ باتری به سطحی مشخص ، خودکارسازی نمایید.

نتیجه گیری



برخورداری از سبک طراحی ظاهری برترین گوشی هوشمند شرکت و صفحه نمایشی با رزولوشنی بیش از آنچه کاربران در این رده قیمتی انتظار دارند سبب می‌شود که Xperia J نسبت به سایر رقبا برتر باشد. از سوی دیگر سونی مجبور شده است تا محدودیت‌های بسیاری را به دلیل این محدود قیمتی تحمل کند.



تردیدی نیست که بسیاری از کاربران از قیمت و رزولوشن صفحه نمایش گوشی شگفت زده خواهند شد. اما Xperia J کاربران هدف خاص خود را دارد. خریداران xperia J کسانی خواهند بود که یا پیش از این گوشی هوشمندی نداشته‌اند و یا در خوش‌بینانه ترین حالت از یک گوشی مبتنی بر اندروید بسیار ساده استفاده می‌کرده اند. صفحه نمایش 4 اینچی FWVGA و ساخت عالی برای متمایز ساختن گوشی نسبت به این رده گوشی‌ها ، کافی هستند. آن‌ها قصد ارتقای گوشی خود را دارند و رفع دو محدودیت عمده با هزینه‌ای اندک می‌تواند انگیزه کافی را برای خرید این گوشی در آن‌ها به وجود آورد.



این دو قابلیت به گوشی در مسیر موفقیت کمک خواهند کرد اما Xperia J برای موفق شدن در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند به چیزی بیش از آن‌ها نیاز دارد. اجازه دهید نگاهی به رقبای گوشی بیاندازیم.



LG Optimus L7 و HTC Desire V تجربه بسیار مشابهی عرضه می‌کنند ؛هر دوی آن‌ها از طراحی ظاهری زیبایی برخوردارند اما قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای ندارند. هر دو از تراشه‌ای مشابه با Xperia J استفاده می‌کنند و صفحه نمایش‌های 4 یا 4.3 اینچی آن‌ها از رزولوشن WVGA پشتیبانی می‌کنند. و در نهایت اینکه آن‌ها جزو هم رده‌های قیمتی Sony Xperia J هم محسوب می‌شوند.

تنها گوشی دیگری را که با وجود صفحه نمایشی چهار اینچی و رزولوشن WVGA می‌توان در بین میان قیمت‌های اندرویدی یافت ، Samsung Galaxy Ace 2 است که هنوز هم رزولوشن پایین‌تری نسبت به Xperia J عرضه می‌کند. Ace 2 قیمت بسیار بالاتری داشته و با اینکه از کارآیی بهتر و پخش ویدیویی HD برخوردار است اما هنوز در انتظار عرضه به روز رسانی Ice Cream sandwich به سر می‌برد. و با اینکه Xperia J ، می‌تواند تحت هجوم بالانشین‌های بازار هم قرار گیرد، اما حتی بهترین ارزش در برابر هزینه پرداختی را در میان دیگر اعضای خانواده هم ارائه نمی‌کند. Xperia U بهایی مشابه J دارد ، رزولوشن صفحه نمایش آن هم با همتای دیگرش برابر است و علاوه بر این از قدرت پردازشی دو برابر نسبت به آن برخوردار است. اما مشکل اینجا به کوچک‌تر بودن صفحه نمایش و شش گیگابایت حافظه داخلی در دسترسی باز می‌گردد که امکان توسعه آن وجود ندارد. برای حل مشکل اخیر مجبورید بهای بیشتری را برای خرید Xperia Sola بپردازید که به نظر می‌رسد بهایی بیش از ارزش واقعی خود دارد.[size=medium]



و با اینکه رزولوشن بالای صفحه نمایش Xperia J به آن کمک می‌کند تا خود را از سایر رقبا در این رده قیمتی متمایز کند ، فائق شدن بر پیچیدگی‌های بازار در این بخش کار بسیار دشواری می‌نماید. مطمئن هر کسی به دنبال قدرت پردازشی بیشتر ، پردازنده‌های چند هسته‌ای و ضبط ویدیویی HD نیست اما ما ترجیح می‌دهیم با هزینه‌ای از دردسرهای کندی‌های گاه و بیگاه سیستم عامل رها شویم.



این نقد نه تنها در مورد Xperia J بلکه در مورد تمامی گوشی‌های موجود در این رده قیمتی صادق است. آن‌ها سعی می‌کند تا حد امکان خود را به دو هسته‌ای ها نزدیک کنند تا ارزش بیشتری برای صرفه جویی در بهای پرداختی ارائه دهند. اما در صورت تمایل هم می‌توانید از بهای پرداختی‌تان صرف‌نظر کرده و به سراغ گوشی‌های ارزان‌تر بروید و هم اینکه بهایی بیش از این برای خرید پرقدرت‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار بپردازید. انتخاب میان آن‌ها کاملا به نیازها و سلیقه شما باز می‌گردد.نبرد تازه نفس ها
okSmileali