انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سکه از جایزه کتاب سال حذف شد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سکه از جایزه کتاب سال حذف شد
مدیرعامل خانه کتاب از حذف سکه از جایزه کتاب سال خبر داد و گفت: با اصلاح آیین‌نامه از این پس هر سال با مشورت هیأت علمی و دبیر جایزه میزان ریالی جایزه مشخص و تصویب خواهد شد.



سکه از جایزه کتاب سال حذف شد 1

 نشست خبری سی و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه نهم بهمن ماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد دبیر جایزه،‌ نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و احمدعلی حیدری دبیر جایزه جهانی در سرای اهل قلم برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در این نشست در سخنانی گفت: کتاب سال در 36 دوره گذشته فراز و فرودهای زیادی را طی کرده و اکنون به عنوان یک برند جهانی شناخته شده است. جایزه جهانی کتاب سال تعداد بسیاری از نویسندگان خارج از کشور را دور خود جمع کرده و امروز آنها مشتاقند که برگزیده این جایزه شوند.

وی با اشاره به ارسال فراخوان از فروردین ماه سال جاری گفت: بیش از شش هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد،‌ از آبان‌ماه فرایند داوری شروع شد و بیش از  580 داور در 80 هزار نفر ساعت کتاب‌ها را داوری کردند، خوشبختانه دبیرخانه جایزه کتاب سال به عنوان مرجع بسیاری از جایزه‌ها در داوری‌ها شناخته شده است.

حسینی پور گفت:  البته این شش هزار نفر بدون احتساب جایزه جلال و شعر فجر بود با اضافه کردن آنها در مجموع 10 هزار و 368 عنوان کتاب بررسی شده‌اند،‌ آمار برگزیدگان سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال نیز شامل 631 نفر به عنوان برگزیده و 930 نفر به عنوان شایسته تقدیر هستند،‌ از میان برگزیدگان البته 110 نفر به دیار باقی شتافته‌اند.

وی همچنین از رونمایی کتابی تحت عنوان «آینه دوران» در روز برپایی مراسم خبر داد و گفت: این کتاب آمار کل 36 دوره کتاب سال جمهوری اسلامی را در خود جای داده است.

وی با اشاره به زایش‌هایی دبیرخانه جایزه کتاب سال گفت: کتاب سال‌های استانی که در سال 97 در هفت استان برگزار شده است، از جمله این زایش‌هاست. همچنین در جایزه جهانی کتاب سال بیش از ده داور آثار مطالعات اسلامی و ایرانی را مورد ارزیابی قرار داده اند.


14 برگزیده در سی و ششمین دوره کتاب سال


حسینی‌پور با اشاره به آثار برگزیده جایزه کتاب سال گفت: در مجموع 14 اثر به عنوان برگزیده این دوره انتخاب شده است، همچنین 41 اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شده‌اند. برگزیده‌ها در اختتامیه جایزه کتاب سال 16 بهمن با حضور رئیس جمهور  و تقدیری‌ها در ایام هفته کتاب سال آینده تجلیل خواهند شد. کتاب‌های کلیات، فلسفه، علوم اجتماعی، علوم کاربردی، هنر ادبیات تاریخ و جغرافیا برگزیده داشته‌اند.

 مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: سال آینده ما می‌خواهیم از انجمن‌های علمی و صنفی بیشتر استفاده کنیم، در داوری‌ها مشارکت بیشتری بپذیرند‌، انجمن‌ها نیز خوشبختانه اعلام آمادگی کرده‌اند. در جایزه جهانی کتاب سال نیز برگزیده‌ها از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، ایرلند، ترکیه، فرانسه و لبنان هستند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه کتاب سال نیز در سخنانی گفت: سی و ششمین جایزه  در حالی برگزار می‌شود‌ که تاریخ بزرگی را پشت سر خود قرار داده است، برخی کشورها در بحرانی‌ترین روزگارشان هم جشنواره‌ها را برگزار می‌کنند تا نشان دهند، فرهنگ و پژوهش از اهمیت زیادی برایشان برخوردار است.

وی ادامه داد: 72 گروه بررسی شکل گرفته و آثار را بررسی کرده است، در مجموع شش هزار و 413 عنوان کتاب مورد بررسی قرار گرفته است،‌که 272 عنوان در مرحله نهایی پذیرفته شده‌اند، دایره ارزیابی‌ها نیز این چنین بود که هر متنی که عنوان مکتوب به خود بگیرد و از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده و منتشر شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت.

بنا به گفته مهدوی‌راد حوزه تالیف ترجمه و تحقیق (بازخوانی نصوص کهن و انتشار آن در قالب امروزی) حوزه های اصلی بررسی آثار بودند، البته ما امسال با مشکلی نیز مواجه شدیم‌،‌ عناوینی داشتیم که در این سه حوزه نمی‌گنجید‌، برای نمونه امسال کتابی داریم که ترجمه از زبان انگلیسی است، اما مقدمه مترجم و فصولی که در موضوع کتاب بر آن افزوده است و شامل بحث‌هایی درباره گزیده‌گویی‌های مؤلف است‌،  این کتاب نه ترجمه است نه تالیف. داوران باید معیارهای ارزیابی در چنین مواقعی را به ما از پیش بدهند.


فضای کیفی آثار رشدی نداشته است

دبیر جایزه کتاب سال گفت:‌ امسال نیز همانند سالهای گذشته فضای کمی آثار رشد داشته است اما فضای کیفی از رشد قابل توجهی برخوردار نیست، کتاب‌ها به لحاظ درون مایه‌های اصلی رنج می برند، حتی در رشته‌های علوم پایه و مهندسی نیز ما دچار مشکل هستیم.

 احمد‌علی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال نیز در سخنانی گفت: امسال بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار می‌کنیم، آمارها نشان می‌دهد که 2 هزار عنوان کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، کتابها یا از نمایشگاه‌های داخلی یا خارجی خریداری شده‌اند و یا از طریق نمایندگی‌های فرهنگی در سایر کشورها و کتابخانه های ملی در دسترس ما قرار گرفته‌اند. از مجموع دو هزار اثر، 200 اثر در مراحل بعدی داوری پذیرفته شدند و 10 اثر به عنوان اثر برگزیده جایزه جهانی انتخاب شده‌اند.

بخش دوم نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، احمدعلی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه مطالعات ایرانی و اسلامی در خارج از مرزهای ایران در سال‌های اخیر چه سمت و سویی را به لحاظ کمی و کیفی به خود گرفته‌اند گفت:  آثار عمدتاً ناظر به مطالعات اسلامی ـ ایرانی است،‌ در حوزه مطالعات شرق‌شناسی عمده توجهات ناظر به مطالعات حوزه علوم قرآنی،‌ اسلامی، کلام و فلسفه است. برخی از آنها در حیطه تحقیق قرار می‌گیرند و از زبان عربی به سایر زبان‌های اروپایی ترجمه شده‌اند. در حوزه مطالعات اسلام نیز مطالعات کلاسیک و مسائل جاری کشور های اسلامی که عمدتاً در حوزه مطالعات سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرند بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.


تعطیلی کرسی‌های ایران‌شناسی در خارج از کشور

حسینی‌پور نیز در پاسخ به این پرسش تسنیم گفت:‌ ما در حوزه ایرانشناسی در خارج از کشور در معرض خطر هستیم،‌ چرا که کرسی‌های ایران‌شناسی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود، برخی از ایران شناسان فوت می‌کنند و برای  آن‌ها جایگزینی نیست. همه نهادها از وزارت خارجه گرفته تا سازمان فرهنگ و بنیادهایی چون بنیاد سعدی باید همتی داشته باشند تا این کرسی‌ها تقویت شود و کمک به حفظ آنها وجود داشته باشد چرا که در آینده اگر چنین باشد دچار فقر فرهنگی خواهیم شد و کشورهای دیگر جای کرسی‌های ما را می‌گیرند.

 وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تعداد جوایز این دوره و اینکه با سکه پرداخت می‌شود یا معادل ریالی؟ گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشورمان جایزه کتاب سال را از حالت سکه به نقدی تغییر خواهیم داد و به این سمت پیش خواهیم رفت که به جای اهدای سکه معادل ریالی اهدا کنیم.  نوسان قیمت سکه در ایران بسیار است، باید به سمتی برویم که جایزه را نقدی کنیم، آیین‌نامه کتاب سال در این خصوص دچار اصلاحات شده است و در صددیم  آیین نامه را مصوب کنیم تا هر سال با همکاری هیئت علمی و دبیر مبلغ جایزه پیش بینی و مصوب شود. اجازه دهید برای ان دوره را تا تصویب نهایی اعلام نکنیم.


شرط عجیب داوران جایزه کتاب سال برای بررسی آثار

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بودجه‌ای که برای خرید منابع جایزه جهانی کتاب سال صرف می‌شود چه میزان است، گفت: در نمایشگاه کتاب تهران حدود 100 میلیون تومان کتاب خارجی خریداری کردیم همچنین بالای 50 میلیون تومان نیز از نمایشگاه‌های خارج از کشور کتاب خریداری کرده‌ایم.

منبع: تسنیم