انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: خطرهای برگزاری ادامه لیگ نوزدهم از نگاه یک پزشک ورزشی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
خطرهای برگزاری ادامه لیگ نوزدهم از نگاه یک پزشک ورزشی 1

یک پزشک ورزشی معتقد است ادامه یافتن لیگ نوزدهم می‌تواند احتمال مبتلا شدن بازیکنان به ویروس کرونا را افزایش دهد.

دکتر مجید صادقی، پزشک ورزشی و دکتر پیشین تیم فوتبال تراکتور در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادامه پیدا کردن لیگ نوزدهم و خطرهایی که بازیکنان را تهدید می‌کند گفت: به هر حال شروع دوباره در این شرایط یک سری خوبی‌ها و یک سری بدی‌ها دارد اما از نظر پزشکی و با توجه به وضعیت ایران، برگزاری ادامه لیگ نوزدهم می‌تواند ریسک بزرگی باشد.

او ادامه داد: سازمان لیگ وقت کمی برای برگزاری ادامه بازی‌ها دارد و در نتیجه فشرده شدن برنامه تیم ها امکانات مصدومیت را افزایش می‌دهد. البته حدود یک ماه تا شروع لیگ فرصت است و تیم‌ها می‌توانند بدنسازی نسبتا خوبی داشته باشند اما استراحت زیاد بازیکنان در این مدت و بهداشتی نبودن فضای تمرینی باشگاه‌ها می‌تواند خطر مصدومیت‌های عضله‌ای و مبتلا شدن به ویروس کرونا را افزایش دهد. من همیشه به بازیکنان توصیه می‌کردم که در صورت وجود تعطیلی طولانی در زمان بین پایان لیگ و شروع لیگ بعدی، حدود ۱۰ روز استراحت کامل کنند و سپس با شیب ملایمی تمرینات خود را آغاز کنند و با پزشک و مربی بدنساز به صورت آنلاین هماهنگ باشند.

صادقی اضافه کرد: تیم‌ها و بدنسازها اگر بتوانند بازیکنان را با شیب ملایمی به سطح آمادگی برسانند، احتمال ایجاد مصدومیت‌های عضله‌ای را کاهش می‌دهند اما باشگاه‌ها باید حواس‌شان به نکایت بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی بین بازیکنان برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا باشند. خدایی ناکرده اگر بازیکنانی به این ویروس مبتلا شود، با توجه به ارتباط با سایر بازیکنان و اعضای باشگاه می‌تواند برای کل جامعه فوتبال ایران خطرساز باشد. پس بهتر است تا جایی که می‌شود بازیکنان انفرادی و به دور از یکدیگر تمرین کنند و سعی کنند روی نیمکت‌ها هم با فاصله از یکدیگر بنشینند.

او درباره بروز مشکلات ریوی توسط این ویروس گفت: اگر بازیکنی به کرونا مبتلا شود، حداقل ۱۴ روز باید قرنطینه شود و اگر این ویروس با ریه آن بازیکن وارد چالش شود، او به احتمال زیاد تا ماه‌ها نتواند بازی کند. بازیکنان و ورزشکاران شاید از نظر عضله‌ای قوی باشند اما پس از هر تمرین سیستم ایمنی بدن آن‌ها به خاطر فعالیت زیاد کاهش پیدا می‌کند و این می‌تواند خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا را افزایش دهد. به همین خاطر برگزاری ادامه لیگ برتر ریسک بزرگی است و باید کوچکترین نکات بهداشتی هم رعایت شود تا قشر عظیمی از جامعه ما دچار مصدومیت و ویروس کرونا نشود.