انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: روشهای مناسب برای ضدعفونی کردن خودرو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
روشهای مناسب برای ضدعفونی کردن خودرو 1
این روزها دغدغه افراد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است که به سرعت بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران را درگیر کرد ، ضدعفونی کردن خودرو ها یکی از اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس است.
روش های ضدعفونی کردن خودرو
ضدعفونی کردن خودرو های شخصی یکی از موارد ضروری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است و اکنون که در روز‌های شیوع ویروس کرونا هستیم ، باید مراقب پاکیزگی ماشین‌های شخصی خودمان باشیم.

تعداد خروج با ماشین را به طور جدی کاهش دهیم. اگر عادت به خرید‌های عریض و طویل داریم در این مدت مراقب باشیم و برای کار‌های ضروری از خانه خارج شویم.

ممکن است آلودگی را به ماشین انتقال دهیم و خود و خانواده‌مان را در معرض این ویروس قرار دهیم.

از آنجا که ویروس می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف مانند سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی و ... زنده می ماند، رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح در برابر کرونا امری ضروری است.

نحوه صحیح ضدعفونی کردن خودرو برای پیشگیری از کرونا
در صورتی که لازم شد با خودروی شخصی از خانه خارج شوید، به نکات زیر توجه نمایید :

در مکان های خلوت شیشه های خودرو را پایین بکشید تا هوا در خودرو جریان یابد.
اما اگر خودرو در پارکینگ ها سرپوشیده قرار دارد نباید شیشه ها را پایین بکشید، در این حالت سیستم تهویه ی داخل خودرو را روشن کنید.
اکنون این سؤال پیش می‌آید که آیا وسیله شخصی من هم می‌تواند ناقل ویروس باشد و آلوده شود و چگونه من وسیله شخصی خود را ضدعفونی و تمیز کنم؛ در ادامه مقاله به این پرسش که راه‌های ضدعفونی خودرو در منزل را می‌پردازم.

اما اگر محلول های حاوی کلر در درسترس دارید ، می توانید این کار را با آن انجام دهید.
به دلیل اینکه ضدعفونی کننده ی کلر دار رقیق نشده سبب کهنه شدن و از بین رفتن چرم و لوازم داخل خودرو می شود، باید قبل از استفاده آن را با نسبت یک به دویست رقیق کند.

رفتار رانندگان خودرو‌ها در روز‌های شیوع کرونا
ممکن است یکی از اعضای خانواده ما مشکوک به کرونا باشد و او را به دکتر ببریم. در این حالت حتما سرنشینان کمی داخل ماشین باشند و همه از ماسک استفاده کنند.
فاصله خود را با فرد مشکوک به کرونا در ماشین حفظ کنیم. همه شیشه‌های ماشین را باز کنیم.
دکمه «گردش هوای داخل ماشین» به صورت الزامی خاموش باشد و تهویه در حالت ورود هوای بیرون به داخل ماشین قرار داشته باشد.
کف ماشین از آلوده‌ترین نقاط است. ویروس کرونا به علت سنگین بودن ممکن است روی زمین باشد و با کفش‌ها به ماشین منتقل شود.
توجه داشته باشید که کیف یا لوازم خود را کف ماشین نگذارید و در صورت انجام این کار به دقت آن را ضدعفونی کنید.
پمپ‌‌ بنزین‌ها به خاطر تردد زیاد افراد، محلی برای انتقال ویروس هستند.به همین دلیل، باید تا حد امکان تدابیر بهداشتی را در این مکان‌ها رعایت کنید.
اگر نمی‌توانید پس از استفاده از نازل بنزین دست‌هایتان را بشویید، حتما از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.
همچنین می‌توانید برای برداشتن نازل بنزین از دستکش‌های یک‌بار مصرف لاتکسی و یا حتی دستکش‌های معمولی پلاستیکی استفاده کنید.
همه سطوحی که تماس زیادی با آنها دارید باید تمیز شوند. فرمان یا صفحه لمسی روی داشبورد از مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که باید تمیز شوند.

دستگیره باز کردن در (از داخل و بیرون خودرو)، دستگیره بستن در، سوئیچ خودرو، اهرم راهنما و برف‌پاک‌کن، دنده، دگمه استارت، قفل، پنجره، دگمه‌های بالا/پائین‌برنده شیشه‌ها، تنظیم‌کننده آینه و نیز تنظیم‌کننده صندلی از جمله این بخش‌ها هستند.

همه کلید‌ها و خلاصه هر چیزی را که دست‌تان ممکن است به آن خورده باشد تمیز کنید. سطوح صاف مثل داشبورد، کنسول، جای دست و نیز حاشیه افقی کنار شیشه هم باید تمیز شود. آینه عقب را هم فراموش نکنید.

ممنوعیت استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن خودرو
همیشه به یاد داشته باشید نمی‌توان همیشه، الکل، بنزین، تری کلرواتیلن و سفیدکننده‌های قوی جهت پاک کردن بخش‌های پلاستیکی شیشه‌ها، طلق چراغ‌ها و بدنه استفاده کرد.

ضدعفونی کردن خودرو با الکل کار خطرناکی است، زیرا الکل سرعت اشتعال بالایی دارد.
همچنین استفاده ی همزمان الکل با تمیز کننده ی دارای کلر سم تولید می کند. به همین خاطر نباید از الکل استفاده کنید.
همچنین از مواد دارای سیلیکون برای شست‌وشوی شیشه و آینه استفاده نکنید و در همه حال مراقب باشید تا رطوبت ناشی از محلول‌ها و مواد شوینده وارد کلیدها و لوازم الکترونیکی کابین و به‌خصوص داشبورد نشود.
استفاده از شیشه پاک کن برای ضدعفونی کابین
برای شروع کار ضدعفونی خودرو و کابین خودرو ابتدا با استفاده از شیشه‌پاک‌کن و یک دستمال روی داشبورد و دریچه‌های کولر را تمیز نمایید، یا در صورت امکان برای انجام این کار از تمیزکننده‌های مخصوص خودرو استفاده کنید.

برای اینکه نتایج بهتری را از عملکرد خود ببینید بعدازآنجام این کار با یک دستمال کتان یا نخی اثرات به‌جای مانده از شیشه‌پاک‌کن و گردوغبار را از بین ببرید.

استفاده از سرکه برای ضدعفونی وسیله نقلیه
شما برای درست کردن این محلول به مقداری سرکه و آب نیاز دارید.

اندازه آب و سرکه باید به تناسب یکدیگر باشد. یعنی با یک لیوان آب یک لیوان سرکه استفاده کنید.

می توانید برای ضدعفونی کردن خودرو آن را به قسمت های مختلفی از خودرو اسپری کنید و با دستمال مرطوب و خشک برای پاک کردن سطوح استفاده کنید.

معمولاً داشبوردها از جنس چرم یا پلاستیک خشک هستند و به همین دلیل برای تمیز کردن آن‌ها باید مواظبت‌های لازم را در نظر داشت.

برای تمیز کردن داشبورد و جرم‌گیری سطح آن از تمیزکننده‌های مخصوص چرم که آسیبی به چرم نمی‌زنند، استفاده کنید همچنین استفاده از لوسیون چرم و می‌تواند در این روش مؤثر باشد.

اگر چنین پاک‌کننده‌ای در دسترس شما نیست می‌توانید از سرکه استفاده کنید و جرم و بوی بد (بوی سیگار) را از سطح داشبورد برطرف کنید.
بخش‌هایی مثل ضبط ماشین، پره‌های دریچه کولر و بخاری، دسته‌های متصل به درب و… را می‌توانید، با مسواک و یا یک‌قلم مو محکم یا برس‌های مخصوص و مخلوط آب و سرکه پاک‌کنید.
بهتر است فیلتر تهویه هوای خودرو نیز در صورت موجود بودن تعویض کنید.

حال نوبت به جارو کردن اتاق کابین می‌رسد. برای این کار باید مراقب بود تا به‌وسیله لوله جاروبرقی آسیبی به ادوات موجود و یا سطوح چرمی و براق نرسد.

اگر جنس صندلی‌ها و رودری ها از پارچه یا مواد پلاستیکی است می‌توانید ابتدا محلولی از آب و مقداری جوش‌شیرین یا سرکه سفید درست کرده و قسمت‌های موردنظر را پاک‌کنید سپس با مواد شوینده و آب آن‌ها را پاک‌کنید.
محلول سرکه و جوش شیرین
این محلول نیز محلول ضد عفونی کننده خوبی است.

اما توجه داشته باشید که جوش شیرین قدرت بالایی برای پاک کنندگی دارد.

بنابراین اگر می خواهید از این محلول برای ضدعفونی کردن خودرو استفاده کنید، حتما مطمئن شوید که به رنگ خودرو و بدنه خودرو آسیبی وارد نمی کند.

برای درست کردن این محلول باید در ظرف مناسبی 4 فنجان آب داغ ، ¼ فنجان سرکه سفید و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و بعد یک لیمو را از وسط برش بدهید و هر دو نیمه لیمو را با پوست درون محلول قرار بدهید و صبر کنید تا محلول خنک شود.

پس از خنک شدن، 4 قطره روغن اصلی لیمو یا روغن معطر دیگری را اضافه کنید. سپس لیموها را بیرون بیاورید و درون آن فشار بدهید.

بعد مخلوط را از یک الک ریز عبور بدهید تا هر چیزی از لیمو درون آن است، جدا شود، سپس مخلوط را درون یک بطری اسپری بریزید و روی سطح مورد نظر اسپری کنید و با دستمال مرطوب و خشک سطح مورد نظر را تمیز کنید.

استفاده از آب گرم و صابون برای ضدعفونی کردن خودرو
برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن صندلی‌ها و رو دری خودرو باید با توجه به جنس آن‌ها نوع مواد پاک‌کننده را انتخاب کرد.

اگر خودرو شما از پوشش چرمی برای صندلی‌ها، رودری ها و بخش‌هایی از داشبورد استفاده‌شده است می‌توانید از محلول آب گرم و صابون با ph پایین استفاده کنید.

چراکه خاصیت قلیایی صابون‌ها برای چرم‌های طبیعی مضر است و به یاد داشته باشید قبل از استفاده از محلول موردنظر ابتدا بخشی از صندلی یا داشبورد را که دور از دید است با آن پاک‌کنید تا از هرگونه تغییر رنگ مطمئن شوید.

سپس با یکپارچه لطیف سطوح را تمیز کنید و نگذارید رطوبت بر روی سطوح چرمی باقی بماند.

دقت کنید که نباید در مصرف آب و صابون زیاده‌وری کنید، چون ممکن است برخی از سطوح نرم داخل خودرو به خاطر خشک نشدن، دچار کپک‌زدگی شود.
محلول وایتکس
استفاده از مواد شوینده قوی مانند وایتکس ها و مواد سفید کننده دیگر و ترکیب آنها با آب نیز می تواند برای ضدعفونی کردن خودرو مناسب باشد. اما قبل از استفاده از هرگونه تغییر رنگ خودرو مطمئن شوید.

از چه موادی نباید استفاده کنیم؟
مواد سفید‌کننده ویژه لباسشویی ممکن است باعث آسیب شدید به بخش‌های مختلف داخل و خارج خودرو خواهید بود!

همچنین نباید از مواد شیمیایی قوی مثل پروکسید هیدروژن، آمونیاک و یا تمیز‌کننده‌های قوی که برای سطوح خارجی کاربرد دارند، استفاده کنید.

بهتر است برای هر بار نظافت خودرو، فقط از یک ماده استفاده کنید.
برخی از مواد تمیزکننده خانگی در صورت ترکیب با موادی دیگر، نمی‌توانند کارایی چندانی داشته باشند و یا اینکه شاید خاصیت خورندگی بیابند و حتی چنین ترکیبی ممکن است گاز سمی تولید کند.
مواد تمیزکننده زیادی برای خودرو در فروشگاه‌های لوازم یدکی عرضه می‌شود. اما باید مراقب باشید، زیرا اگر به اندازه کافی قوی نباشند، صرفا موجب برق‌انداختن سطوح شده ولی ویروس‌ها را از بین نمی‌برند. در مقابل، اگر خیلی قوی باشند (نظیر تمیزکننده‌های تایر خودرو)، استفاده از آنها برای سطوح داخلی به آسیب به این بخش‌ها می‌انجامد.

جمع بندی
به هر حال این روزها که با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم، بیشتر از هر وقت دیگری باید به رعایت بهداشت فردی و عمومی توجه داشته باشیم.

ضدعفونی کردن خودرو یکی از کارهای مهمی است که که همه افراد باید به آن توجه کنند و از طریق روشی موثری که می توانند آن را اجرا کنند.

توجه داشته باشید که این ویروس می تواند مدت ها روی سطوح مختلف زنده بماند.

با توجه به اینکه خودرو و دستگیره ها، فرمان، داشبورد و بخش های دیگری از خودرو همواره در معرض تماس با دست و آلودگی های مختلف هستند، بنابراین توصیه می کنیم که موضوع ضدعفونی کردن خودرو را جدی بگیرید و حتما از یک محلول مناسب برای این منظور استفاده کنید.