انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: علائم سوختن واشر سرسیلندر (آب روغن قاطی کردن) خودرو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
علائم سوختن واشر سرسیلندر (آب روغن قاطی کردن) خودرو 1
آب روغن قاطی کردن ماشین (سوختن واشر سر سیلندر) یکی از مسائل و مشکلاتی ست که اگر برای هر خودرویی اتفاق بیفتد، هزینه سنگینی تعمیراتی در پی خواهد داشت. برای آشنایی و جلوگیری از خرابی این قطعه با ما همراه شوید.
آب روغن قاطی کردن ماشین چیست؟
آب روغن قاطی کردن (سوختن واشر سرسیلندر) ماشین و مشاهده روغن در آب رادیاتور یکی از اتفاقاتی ست که حتی نام آن ترسناک به نظر می رسد.

آب روغن قاطی کردن خودرو یا در واقع قاطی شدن آب و روغن به این معناست که روغن وارد چرخه ی آب موتور می شود. این وضعیت غالبا به واشر سرسیلندر مربوط می شود و با گرم شدن غیرنرمال موتور همراه خواهد بود.

واشر سر سیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر همان قطعه ای ست که بین سیلندرها و سرسیلندرها جای گرفته و در حقیقت نقش اتصال دهنده را دارد.

این قطعه آلیاژی از فولاد، مس و پنبه ی نسوز می باشد.
این واشرها بین چرخه ی روغن و آب و سیستم احتراق موتور یک مرز مشخص و حفاظت شده به وجود می آورند.

با این حساب در صورتی که واشر سرسیلندر هر مشکلی داشته باشد، روغن می تواند از کانال خود نشتی داشته و وارد چرخه ی آب موتور شود.

علت سوختن و خراب شدن واشر سرسیلندر
حالا به شرایطی در یک قدمی آب روغن قاطی کردن می رویم؛ یعنی زمانی که واشر سرسیلندر سوخته و یا به هر دلیل عملکرد خود را به درستی انجام نمی دهد.

این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با پیشگیری از هر یک از آن ها، می توانید جلوی سوختن واشر سر سیلندر را گرفته و از آب روغن قاطی کردن ماشین و عواقب آن جلوگیری نمایید.
عوامل سوختن واشر سرسیلندر
1.درست کار نکردن فن خودرو
فن خودرو عملکرد ساده ای دارد و اصلا قرار نیست کار پیچیده ای انجام دهد.

اما همین عملکرد ساده ی خنک کردن خودرو در صورتی که به درستی انجام نشود، موجب بالا رفتن دمای موتور شده و ممکن است جوش آورده و ماجراهای غم انگیز بعدی رخ دهند.

2. نقش مکانیک در سوختن واشر سر سیلندر
اگر به هر دلیلی سرسیلندر و سیلندر خودروی شما مورد تعمیر قرار گرفته باشد، ممکن است تعمیرکار از روی کم دقتی واشر را به درستی جای نداده و یا محکم نکرده باشد.

دقت داشته باشید که نحوه ی صحیح قرار دادن واشر سرسیلندر به شکلی ست که بخش مسی آن باید رو به پایین باشد.

به همین دلیل است که همیشه توصیه می کنیم از تعمیرکار خودروی حرفه ای برای کوچکترین نیازهای وسیله نقلیه خود بهره مند شوید!

3. جوش آوردن موتور خودرو
موتور خودرو به دلایل متعددی جوش می آورد که از اصلی ترین آن ها کم شدن آب رادیاتور و نشتی آب از موتور می باشد.

به علاوه اگر در فصل گرما ضد یخ را از قلم انداخته و از آن استفاده نکرده باشید، خطر جوش آوردن در آفتاب داغ را با ریسک بالا پذیرفته اید.

4. پایان طول عمر واشر سرسیلندر
توجه داشته باشید که به جز عوامل بیرونی و فنی بالا، باید این را بپذیریم که هر قطعه ای طول عمر مشخصی دارد.

به همین دلیل با پایان طول عمر واشر سرسیلندر نیز این قطعه عملکرد درستی نخواهد داشت و باید حتما در سرویس های دوره ای ماشین خود، به این موضوع دقت داشته باشید.

با در نظر گرفتن عوامل بالا و جلوگیری از آن ها، می توانید از آب روغن قاطی کردن ماشین خود، پیشگیری درستی به عمل بیاورید.

اما نشانه های آب روغن قاطی کردن و یا از کار افتادن سرسیلندر کدام هستند؟ یعنی چطور بفهمیم که ماشین به این وضعیت دچار شده است؟
نشانه های آب روغن قاطی کردن
1. نشتی خارجی واشر سر سیلندر
نشتی خارجی واشر سرسیلندر می‌تواند سبب خروج مایع خنک کننده از زیر منیفولد ورودی و اگزوز شود و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که موتور کاملاً گرم شده است.

اگر هیچ کانال مایع خنک کننده یا شلنگ دیگری نزدیک آن وجود نداشته باشد، شما ممکن است به راحتی نشتی واشر سرسیلندر را ببینید، ولی اگر در اطراف کانال‌های مایع خنک کننده دیگری وجود دارد،

برای تشخیص نشتی مجبور خواهید بود رنگ UV به مایع خنک کننده اضافه کرده و اطراف آن را با نور UV بررسی و منبع نشتی را بیابید.

2. خروج دود سفید از اگزوز
اکثریت نشتی واشر سرسیلندر معمولاً به داخل موتور بوده که سبب وارد شدن مایع خنک کننده به محفظه احتراق می‌شود.

در اثر این اتفاق مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق می‌سوزد و این پروسه دودی سفید رنگ ایجاد کرده که از اگزوز بیرون می‌آید.

این دود معمولاً به هنگام استارت سرد موتور با یک بوی شیرین همراه است و حتی در زمان گرم بودن موتور نیز ممکن است ادامه پیدا کند.

اگر میزان نشتی مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق زیاد باشد میزان دود سفید خروجی از اگزوز بسیار بیشتر شده و به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد.

3. وجود حباب داخل رادیاتور
علاوه بر ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق در اثر نشتی واشر سرسیلندر، امکان ورود گازهای اگزوز به داخل مایع خنک کننده هم وجود دارد.

این اتفاق نهایتاً سبب ایجاد حباب‌هایی داخل رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده می‌شود که حتی به هنگام سرد بودن مایع خنک کننده، ظاهر آن را طوری می‌کند که گویی مایع در حال جوشیدن است.

این حباب‌ها در واقع همان گازهای اگزوز هستند که در پروسه احتراق وارد سیستم خنک کننده شده‌اند.

یکی از راه‌های آسانی که خودتان هم می‌توانید سوختن و نشتی این قطعه را تست کنید همین مورد بررسی وجود حباب داخل مایع خنک کننده است.

4. موتوری که همیشه داغ می‌کند
اگر واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته باشد، موتور بعد از رانندگی‌های طولانی معمولاً داغ می‌کند.

این اتفاق هم به دلیل کاهش مایع خنک کننده به دلیل سوخته شدن آن در پروسه احتراق رخ می‌دهد ولی عوامل دیگری مانند وجود مشکل در پروسه احتراق، گرمای اضافی گازهای اگزوز داخل مایع خنک کننده و عدم توانایی رادیاتور خودرو برای خنک کردن مایع خنک کننده کثیف نیز در این موضوع دخیل هستند.

اگر موتور خودروی شما داغ می‌کند این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری شود.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات ناشی از داغ کردن موتور آسیب دائمی به واشرهای دیگر موتور است که می‌تواند منجر به نشتی‌های دیگر شود.

اگر این مشکل را خیلی نادیده بگیرید، نهایتاً ممکن است مجبور به تعمیر اساسی موتور خودرو شوید که قطعاً هزینه‌های زیادی روی دست شما باقی خواهد گذاشت.
4.سفید یا شیری شدن روغن موتور
با نشتی مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق، این مایع با چکه از رینگ پیستون‌ها وارد روغن موتور می‌شود.

با گذشت زمان آب و روغن با هم قاطی شده و سبب می‌شود روغن موتور حالتی شیری رنگ پیدا کند.

معمولاً این مورد را می‌تواند با نگاه به روغن موجود روی گیج و همچنین در موتور تشخیص بدهید.

ترکیب شدن آب و روغن سبب می‌شود روغن موتور به درستی نتواند وظیفه روغن کاری قطعات داخلی موتور را انجام دهد و نهایتاً، سبب بروز مشکل برای دیواره سیلندرها و بلبرینگ‌های میل لنگ و میل سوپاپ خواهد شد.

حتی اگر با خودرو رانندگی هم نکنید، به دلیل وجود آب داخل روغن احتمال زنگ زدگی سطوح داخلی موتور نیز بالا می‌رود که نهایتاً نیاز به تعمیر اساسی موتور ایجاد خواهد کرد.

5. کثیف شدن شمع موتور
با سوختن مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق، معمولاً نقطه‌های سفید ریزی در اطراف الکترود تشکیل می‌شوند.

البته مشکلات دیگری هم وجود دارند که این نقطه‌های سفید رنگ ریز را ایجاد می‌کند و این مورد نمی‌تواند صرفاً نشانه سوختن واشر سرسیلندر باشد،

ولی اگر نشانه‌های دیگر سوختن واشر سرسیلندر وجود دارند و این مورد را هم می‌بینید، با اطمینان بیشتری می‌توان نتیجه گیری کرد.

6. کارکرد نادرست سیستم خنک کننده موتور
اگر واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته باشد، تنظیم فشار سیستم خنک کننده و سپس بررسی سیستم و کشف کاهش فشار در آن می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های سوختن آن باشد.

در این روش معمولاً نشتی‌های دیگر هم می‌توانند موجب کاهش فشار شوند و به همین دلیل، این موضوع نیز تنها زمانی که علایم اصلی دیگر سوختن واشر سرسیلندر وجود داشته باشد می‌تواند مورد نظر قرار بگیرد.

به طور مشابه، شما می‌توانید یک تست نشتی داخلی انجام بدهید که محفظه احتراق را با هوای فشرده پر می‌کند و با اندازه گیری میزان هوای نشتی از طریق واشر سرسیلندر یا هر مجرای دیگری مشکل قابل شناسایی خواهد بود.

تذکر: به یاد داشته باشید که با مشاهده ی چنین حالتی به هیچ وجه نباید به حرکت خود ادامه دهید. زیرا در این صورت صدمات پرهزینه تری بر خودروی خود و البته جیبتان تحمیل کرده اید.
پیشگیری از آب و روغن قاطی کردن ماشین
برای پیشگیری از آب روغن قاطی کردن ماشین و چنین اتفاقاتی و یا وقایع مشابه با آن، همیشه لازم است که سرویس های دوره ای خودرو را با دقت انجام دهید.

از مکانیک حرفه ای برای هر گونه تعمیرات خودرو استفاده کنید و هیچ وقت در خرید قطعات خودرو (در صورت نیاز) به فکر صرفه جویی نیفتاده و از برندهای نامعتبر و قطعات دارای استحکام کمتر استفاده نکنید.

وقتی فیوز فن خنک کننده خودرو سوخته باشد باعث بالا رفتن دمای موتور می شود و در نهایت باعث سوخته شدن واشر سر سیلندر و در اصطلاح (آب روغن قاطی کردن) ماشین می شود .

هنگامی که خودرو شما جوش می یاد قبل از خاموش خودرو دمای موتور را با آب ریختن روی رادیاتور پایین بیاورید.

اگر ماشین شما روشن است یا جوش آورده است به هیچ وج درب رادیاتور را باز نکنید چون بسیار خطرناک است.
علائم ؟؟ ((: 
تسلیت میگم 
به چخ رفتی 
بلوک سر سیلندر اگه صاف تراش نخوره تو حرارت بالای موتور تاب بر میداره و هوا رد میکنه و .. تسلیت 
ماشینو دست مکانیک مطمئن بدید