انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: معایب دلکو : آموزش تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معایب دلکو : آموزش تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری 1
دلکو در موتور خودرو به عنوان یکی از اجزای مهم موتور می باشد که وظیفه تقریبی آن تامین برق و شارژ کردن باتری خودرو می باشد .
دلکو چیست ؟
کار دلکو تامین نمودن برق و همچنین شارژ کردن باتری خودرو است. این قطعه درون موتورهای درون‌سوز تعبیه می‌شود تا بتواند جریانی با ولتاژ بالا را از سمت کویل‌ها، به شمع‌ها هدایت نماید تا احتراق منظم و درستی درون موتور خودرو صورت گیرد.

یکی از عمده معایب دلکو تنطیم نبودن جایگاه آن و عدم زمانبندی دقیق و منظم برای تقسیم نمودن جریان برق به شمع خودرو است. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که عملکرد دلکو توسط میل سوپاپ خودرو دچار اختلال شود.

به طور کلی عملکرد دلکو وابسته به میل سوپاپ است به این صورت که در انتهای دلکو و ابتدای میل سوپاپ چرخ دنده هایی وجود دارند که درگیر شدنشان باهم، موجب به کار افتادن دلکو می شود. بروز کوچکترین جابه جایی در جایگاه اصلی دلکو موجب اختلال در برق رسانی آن خواهد شد.
معایب دلکو
شدت جرقه به دور موتور وابسته است
تولید برق در خودرو به دلیل مکانیزم خاص عملکردی پلاتین و خازن دلکوست . در یک کویل ساده در زمانی که پلاتین بسته است جریان از مسیر کویل اولیه و پلاتین عبور کرده و به بدنه می رسد .

این عمل موجب شارژ شدن جریانی سیم پیچ اولیه می شود . اصولا سیم پیچ ها دارای خاصیت مشابهی با خازن ها هستند با این تفاوت که خازن ها با تغییرات ولتاژ مخالفت کرده و در زمان افت ولتاژ شبکه با دادن ولتاژخود باعث ثابت ماندن آن در سیتم شده اما سیم پیچ ها دارای این ویژگی هستند که سعی دارند با دادن جریان اضافی مقدار جریان عبوری از خود را ثابت نگه دارند .

تا زمانی که پلاتین بسته است هیچ اتفاقی نمی افتد . به محض باز شدن پلاتین سیم پیچ که سعی دارد جریان خود را ثابت نگه دارد به اجبار جریان خود را به خازن هدایت می کند .

خازن وقتی در این حالت قرار می گیرد ولتاژ روی آن به شدت افزایش یافته و حتی به بالای 300 ولت نیز میرسد . این شدت موجب می شود که جریان تغییر مسیر داده و به سیم پیچ برگردد .

این تغییر جریان تا شارژ مجدد سیم پیچ ادامه داشته و دوباره جهت جریان بین سیم پیچ و خازن تغییر می کند . تا زمانی که پلاتین باز است این نوسان بارها انجام شده که نتیجه آن تغییر شار مغناطیسی و تحریک سیم پیچ ثانویه و ایجاد جرقه برروی شمع ها است .

در هر بار باز شدن پلاتین این عمل تکرار می شود .در این حالت موتور در دور آرام هیچ مشکلی عملکردی ندارد اما با افزایش دور موتور زمان بسته شدن پلاتین ناخودآگاه کوتاه شده و عمل شارژ و دشارژ کویل خارج از بازه زمانی باز و بسته شدن پلاتین قرار می گیرد .

اینجاست که عیب بزرگ سیستم جرقه زنی دلکو ظاهر می شود . کویل به دنبال پلاتین چون زمان کافی برای شارژ و دشارژ سیم پیچ اولیه ندارد نمی تواند شار لازم برای تحریک کامل سیم پیچ ثانویه را به دست آورد و لذا شدت جرقه در دورهای بالاتر به طور محسوسی کاهش یافته و خودرو در دور بالا دچار لرزش زیاد کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به صورت تصاعدی می شود .

شدت توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست
مسئله وجود وایر شمع ها و مشکلات آن همیشه یک معضل بوده است . اما مشکل عمده آن مسئله نا هماهنگ بودن طول وایرهاست که موجب نا موزونی شدت جرقه در سر شمع ها می شود .

عدم تناسب آوانس های دینامیکی و استاتیکی
آوانس استاتیکی که با حرکت دادن موضعی دلکو ایجاد شده و توسط فرد تنظیم می شود .
آوانس دینامیکی که شامل آوانس های خلائی و وزنه ای هستند که به طور اتوماتیک توسط دلکو تنظیم می شوند .
آوانس استاتیکی با توجه به دخالت دست همیشه دقیق تنظیم نمی شود و از طرفی به آوانس خلایی نیز نمی توان اطمینان داشت زیرا با هر بار فشردن و یا رها کردن گاز خلاء منیفولد کم و زیاد شده و آوانس خودرو به هم میریزد و از جانب دیگر آوانس وزنه ای نیز با توجه به اتکا بر نیروی گریز از مر کز و خاصیت غیر خطی فنر وزنه ها معمولا مقدار مناسبی را به دست نمی دهد . تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند تا آوانس دلکو هرگز تنظیم قابل قبولی ارائه ندهد .

تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی
موجب می شود که تعمیر کاران اغلب به دلیل عدم آگاهی از تنظیمات دقیق و یا عدم داشتن ابزار مخصوص های لازم نسبت به تنظیم های همه جانبه آن غفلت ورزیده و این خود مزید بر علت می شود علاوه بر این باعث خرابی های زودرس نیز خواهد بود.

چرا دلکو از سیستم جرقه زنی خودروها حذف شد ؟
سیستم جرقه زنی سنتی یا دلکو مشکلاتی را به همراه داشت که منجر به لرزش خودرو، افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور خودرو می شد اما شاید مهمترین دلیلی که موجب حذف دلکو شد، بازدهی جرقه باشد.

دوران میل لنگ ها هر قدر سریع تر باشد، چکش برق دلکو سریع تر می چرخد، پلاتین سریع تر باز و بسته شده و در نتیجه جرقه ها سریع تر زده می شوند.

پلاتین یک کلید قطع و وصل جریان کویل است؛ در این شرایط به دلیل کوتاه شدن زمان قطع و وصل پلاتین، کوئل فرصت کمتری برای شارژ پیدا می کند و نهایتا جرقه های ضعیفی تولید می شود.

به علت فاصله های متفاوتی که هر یک از شمع ها با دلکو دارند، طول وایر شمع هایی که شمع ها را به دلکو وصل می کنند هم متفاوت است. این مسئله موجب می شود که شدت ورود جریان برق به شمع ها یکی نبوده و عملکرد سیستم دچار افت شود.

پلاتین های موجود در دلکو نقش اصلی را در عمل قطع و وصل جریان برق رسیده از کوئل ایفا می کنند. هر نوع پوسیدگی، خوردگی یا ایراد در پلاتین ها موجب می شود که نتوانند با تمام قدرت کار کنند.

آموزش تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری
موتور را روشن نگه دارید
پیچ نگهدارنده را کمی شل کنید تا دلکو بچرخد درحالتی که موتور روشن است
دلکو را کمی به یک سمت میچرخانیم تا موتور به اصطلاح راحت تر کارکنه و یه کم دورش بره بالا ( این حالت رو بهش ادوانس میگن و تواین حالت موتور ریپ میزنه حالت برعکسش ریتارد هست )
موتور در حالت ادوانس انگار ریپ میزنه که پیداکردیم
سپس دلکورا بسمت ریتارد میگردانیم تا موتور دورش کمتربشه و ریپ نزنه همینقدر که ریپ نزنه کافیه “دراین حالت خروجی اگزوز صاف میشود و خبری از تپ تپ یا ریپ زدن خودرو نیست و دلکو درهمینجا تنظیم است “
سپس مقداری گازبه موتور بدهید تا ازنداشتن ریپ و لرزش در دوربالاتر مطمئن شوید
اگر خودرو ریپ داشت یه کم دیگه بسمت ریتارد بچرخونید و پیچشو سفت کنید.