انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: میگ-۲۳
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
میکویان-گورویچ میگ-۲۳ (به روسی: Микоян и Гуревич МиГ-23) (نام ناتو: فلاگر) هواپیمای جنگنده مجهز به بال متحرک است، که شرکت میگ در اتحاد جماهیر شوروی آن را طراحی کرده‌است. این جنگنده در کنار میگ-۲۵ و هواپیماهای دیگر آن دوران شوروی به «نسل سوم» جنگنده‌های شوروی، تعلق دارد. این هواپیما اولین جنگنده اتحاد شوروی دارای رادار نگاه به پایین/شلیک به پایین و یکی از اولین جنگنده‌های مجهز به موشکهای هوا به هوای با برد فراتر از میدان دید بود. همچنین اولین میگ است که ورودیهای هوای موتور در دو طرف بدنه قرار دارد. تولید آن در ۱۹۷۰ آغاز و به تعداد زیاد تولید شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
میگ-۲۳ 1
MiG-23 NTW 1 94.jpg
در جنگ ایران و عراق
در طول جنگ ایران و عراق دست کم ۵۸ فروند هواپیمای میگ ۲۳ به وسیله هواپیماهای اف-۱۴ ایرانی سرنگون گردیدند، که این آمار از سوی منابع ایرانی , عراقی , غربی مورد تأیید قرار گرفته‌است. ۵ فروند از این تعداد به وسیله خلبان صدقی سرنگون گردید.[۱] ۴ فروند از این ۵ فروند را صدقی در عملیات سلطان سرنگون نمود.
همچنین ۲۰ فروند میگ-۲۳ نیز به وسیله هواپیماهای اف-۴ ایرانی سرنگون شد گزارش‌های تأیید شده‌ای وجود دارد که ۳ یا حتی ۴ فروند میگ-۲۳ به ضرب یک موشک فینیکس سرنگون شدند و ۲۰ تا ۳۰ تایگر ایرانی هم توسط آن‌ها منهدم شدند.
در زمان جنگ، یک میگ-۲۳ نیز به کشور پناهنده شد که به دلیل تاخیر در جابه‌جایی به محلی امن، چند ساعت پس از فرود توسط بمب‌افکنهای SU-22 عراقی روی زمین نابود شد. در اول اسفندماه سال ۱۳۶۴ در جریان عملیات والفجر ۸، در نزدیکی اهواز هواپیمای فوکر اف۲۷ فرندشیپ به خلبانی عبدالباقی درویش در محاصره دو فروند میگ-۲۳ عراقی قرار گرفت و تمام ۴۹ سرنشین آن کشته شدند.